Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Le Mans

Le Mans 24-timer - LMP1 preview

Le Mans 
10/06/09 

Le MansPå trods af finanskrisen er LMP1 klassen ved årets Le Mans på ikke mindre end 20 biler. Det er helt fantastisk set i lyset af hvor hårdt presset verdens bilfabrikker er for tiden, men alligevel er der et super godt felt som ikke bare er en flok udrangerede racerbiler.
 

LMP1 feltet består i år af ikke mindre end 9 diesel biler, 5 Audier og 4 Peugeoter. Fabriks Audi teamet kommer med 3 helt nye Audi R15 biler, hvor Mr. Le Mans, Tom Kristensen, køre i bilen med nummer 1. Hertil kommer Team Kolles med to Audi R10 TDI’er, hvor Christian Bakkerud køre i bilen med nummer 15.

Peugeot kommer med 3 fabriks biler, to under Team Peugeot Total og en under Peugeot Sport Total. Den sidste Peugeot 908 HDi-FAP indsættes af Pescarolo Sport, der har absolut ingen erfaring med den bil.

Jeg er sikker på at den vindende bil skal findes i blandt de 6 fabriks diesel biler, spørgsmålet er bare hvem trækker det længste strå, og hvem kan lægge den rigtigste strategi?

Der er jo også 11 benzin biler med i LMP1 klassen, og her kommer et spændene nyt team i LMP1 klassen og det er Aston Martin Racing der kommer med 3 Lola Aston Martin. Hertil kommer Speedy Racing Team Sebah med en Lola B06/80 - Coupé-Aston Martin.

Her ud over kommer Creation Autosportif med en Creation CA07 Judd, Pescarolo Sport med en Pescarolo-Judd, Signature Plus med en Courage-Oreca LC70-Judd, Strakka Racing og Team LNT med hver deres Ginetta-Zytek 09S-Zytek og Team Oreca Matmut-AIM med to Courage-Oreca LC70-AIM.

Flere teams har haft en travl periode op til årets Le Mans, både Aston Martin Racing og Team Oreca Matmut-AIM har måtte opbygge deres biler efter alvorlige uheld. Aston martin racing har være på denne opgave hele to gange efter high speed uheld og Bruno Senna satte sin Team Oreca Matmut-AIM Courage-Oreca LC70-AIM af kort før slut i Le Mans series løbet på SPA Francorchamps. Begge teams er klar når der klokken 18 i dag lyser grønt for enden af pitlane og den 6 timer lange fri træning går i gang.

Jeg tror ikke på at vi kommer til at se en benzin bil sejre på Le Mans i år, jeg tror på at Aston Martin vil sparke fra sig og de vil være med fremme blandt de hurtigste benzin LMP1’er. Jeg har også stor tillid til at Team Oreca Matmut-AIM vil gøre det godt.
Til gengæld tror jeg igen ikke på at Zytek bilerne kommer igennem løbet og det samme gælder Creation.

Kolles teamet har nu sidste års vinder bil, i form af Audi R10 TDI’er, men jeg tror ikke de biler kommer til at spille en afgørende rolle i løbet. Bilen var allerede i 2008 for tung, og motoren er vægt ballance mæssig placeret forkert i bilen. Sidste år kunne man aerodynamisk korrigere lidt for det, men sådan er det ikke i 2009, hvor alle LMP1 biler køre med mindre aerodynamisk downforce, og derfor har Audi R10 ikke det potentiale som den hidtil har vist.

Til gengæld er jeg sikker på at Tom Kristensen og fabriks Audi teamet der kommer med 3 nye R15 TDI’er, har en rigtig god chance for at være med til at præge Le Mans 2009 meget, men det bliver ikke uden kamp med de 4 Peugeot 908 HDi-FAP.

På Sebing i marts så vi Audi R15 imod Peugeot 908 HDi-FAP og her var det Audi der vandt, men der var benhård kamp hele vejen, og inderst ind håber jeg på at det også bliver sådan på Le Mans, også selvom jeg sidder med ondt i maven hele den sidste time på min plads. Men det er nu engang fedest hvis der er kamp til stregen.

Audi viste en smule ’svaghed’ på Sebring. Her skiftede man dæk hver gang teamet var i pit. Det er der ikke råd til på Le Mans. Har de fået styr på dæk forbruget?
Jeg tror det, og jeg tror at de minimum kan dobbelt stinte deres dæk, og her er måske nøglen til at slå Peugeot, men en betingelse er at mekanikken holder, og Audi har stadig kun kørt et racerløb med deres R15.

Man kan blive ved med at overveje frem og tilbage, en ting er dog sikkert, vi får en diesel sejr, og jeg tror ydmygt på at den i år bliver fransk, også selvom Audi kommer med en ny bil.

Det var det sidste preview før årets Le Mans. Om få timer køres den fri træningm og i morgen køres der to gange to timers kvalifikations sessions. Søndag er det her historie og vi ved alle hvem der vandt Le Mans 2009.

Deltagerliste:

# Team / Mærke / Dæk Kørere
1 7 AMR Eastern Europe Jan Charouz
Lola Aston Martin Stefan Mücke
Michelin Tomas Enge
2 8 Aston Martin Racing Anthony Davidson
Lola Aston Martin Darren Turner
Michelin Jos Verstappen
3 9 Aston Martin Racing Stuart Hall
Lola Aston Martin Harold Primat
Michelin Peter Kox
4 1 Audi Sport Team Joest Dindo Capello
Audi R15 Tom Kristensen
Michelin Allan McNish
5 2 Audi Sport North America Lucas Luhr
Audi R15 Mike Rockenfeller
Michelin Marco Werner
6 3 Audi Sport Team Joest Timo Bernhard
Audi R15 Romain Dumas
Michelin Alexandre Premat
7 4 Creation Autosportif Jamie Campbell-Walter
Creation CA07 Judd Vanina Ickx
Michelin Romain Iannetta
8 6 Team LNT Lawrence Tomlinson
Ginetta-Zytek 09S-Zytek Richard Dean
Michelin Nigel Moore
9 7 Team Peugeot Total Nicolas Minassian
Peugeot 908 HDi-FAP Pedro Lamy
Michelin Christian Klien
10 8 Team Peugeot Total Sebastien Bourdais
Peugeot 908 HDi-FAP Franck Montagny
Michelin Stephane Sarrazin
11 9 Peugeot Sport Total Marc Gené
Peugeot 908 HDi-FAP David Brabham
Michelin Alexander Wurz
12 10 Team Oreca Matmut-AIM Stéphane Ortelli
Courage-Oreca LC70-AIM Bruno Senna
Michelin Tiego Monteiro
13 11 Team Oreca Matmut-AIM Olivier Panis
Courage-Oreca LC70-AIM Nicolas Lapierre
Michelin Soheil Ayari
14 12 Signature Plus Pierre Ragues
Courage-Oreca LC70-Judd Frank Mailleux
Michelin Didier Andre
15 13 Speedy Racing Team Sebah Andrea Belicchi
Lola B06/80 - Coupé-Aston Martin Nicolas Prost
Michelin Neel Jani
16 14 Kolles Charles Zwolsman
Audi R10 TDI Narain Karthikeyan
Michelin TBA
17 15 Kolles Christian Bakkerud
Audi R10 TDI Christijan Albers
Michelin Giorgio Mondini
18 16 Pescarolo Sport Bruce Jouanny
Pescarolo-Judd Christophe Tinseau
Michelin Joao Barbosa
19 17 Pescarolo Sport Jean Christophe Bouillon
Peugeot 908 HDi-FAP Bernard Treluyer
Michelin Simon Pagenaud
20 23 Strakka Racing Peter Hardman
Ginetta-Zytek 09S-Zytek Nick Leventis
Michelin Danny Watts
Vejgaard

Læs mere om:
  • Christian Bakkerud
  • Tom Kristensen
  • Audi Sport Team Joest Racing
  • Kolles
  • Le Mans
  • 13/06/09 - Le Mans - Le Mans
  •