Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Corgi Legends Cars Championship

Legends Cars

Legends Cars 
20/12/08 

- hvad er det egentlig for nogle størrelser?
Næste sæson kommer der en ny klasse til den danske vifte af motorsportsklasser, en efterhånden meget bred vifte med klasser til næsten enhver smag, men hvad er 'nykomlingen' Legends Cars egentlig for en racer?
 

Vi skriver nykomlingen i citationstegn, da klassen bestemt ikke er ny, tværtimod Legends Cars er en gammel klasse der første gang blev præsenteret i 1992. Men blot fordi klassen er ved at være gammel, betyder det ikke at den er hverken kedelig eller på retur - nok nærmere tværtimod!

Både i Amerika (hvor klassen stammer fra) samt i England er klassen stadig både populær og voksende, noget som nok primært skyldes tre ting:

Raceren er - charmerende at se på
- sjov at køre
- billig i drift
Alle tre parametre er vigtige hvis en ny racerklasse skal finde fodfæste på et nyt marked, samt ikke mindst hvis den skal 'bide sig fast' - og mon ikke specielt det med den billige drift tæller hårdt i disse krisetider?

Men lad os vende tilbage til overskriften:
Legends Cars - hvad er det egentlig for nogle størrelser?
Lige ved første øjekast ligner de amerikanske 30'er biler med alt for store hjul og for stor sporvidde - altså nærmest voldtunede Hot Rod's.
Dette er dog noget fejlagtigt opfattet, for godt nok ligner Legends Cars biler fra 30'erne, men her ophører lighederne også.


Jacob Kristensen (#80) på Donington Park i 2003.
(Foto: Richard John Neil)

Grunden til at det ser ud som om hjul og sporvidde ikke rigtig passer til bilerne, skyldes primært at karrosserierne er gengivet i 5/8 størrelse, fremstillet i glasfiber, og derefter sænket ned over et moderne rørramme-chassis med integreret styrtbøjle og 5-punkts G-Force sikkerhedssele.
Størrelsesforholdet på 5/8 i forhold til de oprindelige karrosserier er dog tilpasset således, at alle karrosseri varianterne passer ned på det samme chassis, så alle biler får cirka samme mål.

Længde: 320 cm.
Bredde: 150 cm.
Højde: 115 cm.
Akselafstand: 185 cm.
Vægt (med kører): 590 kg.

Rent mekanisk er bilerne opbygget med en 1250 cc. Yamaha motorcykel motor på 122 hestekræfter med tilhørende gearkasse, mens den stive bagaksel kommer fra Toyota.
Affjedringen er med Bilstein støddæmpere af 'Coil Over' typen.
Fælgstørrelsen er 13" i diameter og 7" i bredden, udstyret med mønstrede racerdæk i størrelsen 205/13 R 60.

Udover at deltage i nationale mesterskaber, afvikles der både Europa- og Verdensmesterskaber i Legends Cars klassen, så for deltagerne i den danske Padborg Park Legends Cup bliver der rig mulighed for også at lufte racerne på de udenlandske baner, ligesom det vil være muligt for udenlandske kørere at deltage i de hjemlige løb - altsammen noget der er med til at gøre investeringen 'rimelig', samt noget der burde gøre klassen mere varieret og tillokkende at både deltage i samt se på!


Hr. Nielsen

Læs mere om:
  • 15. plads i andet heat til Bette K
  • Bette K i bette bil
  • Bette K på 14. pladsen
  • Bette K på Donington
  • Bette K søger udenlands
  • Donington - Legends Cars - 1. heat
  • Information om Padborg Park Legends Cup 2009
  • Padborg Park lancerer billig og sjov klasse
  •