Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Rally

Escobar Racing gør status

Rally 
26/10/08 

Det er nu efterhånden mere end 22 år siden, at team ejer Lars Kragh slog sine første folder i Dansk motorsport. Lige siden dengang har ambitionerne været store og forventningerne endnu højere om at nå det optimale inden for rallysporten. Mange forskellige bilmærker har været afprøvet og antal af løb og arrangementer, er man i Escobar Racing for længst holdt op med at holde regnskab med.
 

De første mange lærerige år blev kørt i forskellige modeller af mærker som: Ford, Fiat, Simca, Renault og Citroén, men da det lykkedes Lars Kragh at få en stor sponsoraftale på plads med Citroén Sport Europe blev Lars ved Citroen i en del år.
Men et direktør skifte hos Citroén Danmark i 1999 medførte desværre at Citroén ønskede at trække sig helt ud af Dansk rally.
Lars havde i mange år gået med drømmen om at opstarte det rally team som vi kender i dag: ”ESCOBAR-RACING”, og derfor besluttede Lars at sæsonen 2004 var året hvor drømmen skulle føres ud i livet. Så i efteråret 2003 satte Lars Kragh sig ned og lavede en handlingsplan ud i fremtiden. 5 år er nu ved at være gået, og derfor er det nu på sin plads at se tilbage på årene, der er gået.


Team Escobar Racing gør status.
(Foto: nitt-foto.dk)

I 2004 købte Lars en Peugeot 106 Kit car, som Jan Kristensen havde vundet DM med året tidligere. Forventninger var ikke store det første år, da man lige skulle vænne sig til den nyindkøbte bil.
Forhåbningerne var at slutte i en top 3 i YOKOHAMA cuppen, men kombinationen af bil og fører gik faktisk så godt at teamet kunne kalde sig mestre allerede det første år i Peugeot´en.

2005 blev året hvor teamet fik tilbuddet om at købe en rigtig velbygget og lynhurtig Opel Kadett GSI af Martin Andreasen fra Kalundborg. Selvom teamet først fik bilen leveret efter 1. afdeling af YOKOHAMA mesterskabet, lykkedes det alligevel Lars & Jess at slutte på en 2.plads i mesterskabet, og det blev også til en flot 4. plads generelt i rallysprintet i Gammelrand samme år. Så alt i alt et succesrigt år for teamet fra Køge.

2006 blev året som hele holdet bag Escobar Racing ynder at kigge tilbage på med et stort smil på læberne.
Teamet var vokset til et 2- bils team, da den unge og talentfulde Martin Pedersen fra Kalundborg havde indgået kontrakt med Escobar Racing for en 2 års periode. Lars Kragh havde længe gået med tanken om at finde et ungt rallytalent, som han med sine mange års erfaring og ekspertise kunne være med til at hjælpe frem i rallysporten.
Endnu et YOKOHAMA mesterskab blev vundet, men at teamet samme år også kunne kalde sig Danmarksmester i rally i gr. H, står stadigvæk som karrierens absolutte højdepunkt.

I 2007 måtte Kadetten vige pladsen for den nyindkøbte Opel Corsa Super 1600. En rigtig racerbil der var bygget af Ray Mallock Engineering i England. Lars og Jess brugte dog det meste af 2007 sæsonen på at vænne sig til den nye bil, men var ved årets afslutning dog blevet så fortrolig med den, at de nu mente, at de kunne få mere udbytte af Corsa´ens store potentiale i den kommende sæson. Resultatet blev en 2. plads i YOKOHAMA mesterskabet, efter en meget tæt kamp med Bjørn Wullf i Peugeot 106 MAXI. Samme år udløb kontrakten med Martin Pedersen, der nu også selv mente at det var tid til at prøve at stå på egne ben. Lars har været glad for samarbejdet med Martin og ønsker ham alt held og lykke fremover.

2008 er nu ved at være et afsluttet kapitel. Det har været året hvor Escobar Racing har været nødt til at drosle lidt ned. Grunden til dette har bl.a været et stort arbejdspres på Lars Kragh som til daglig arbejder som salgschef hos Nissan Nordic Europe, men også et bryllup samt familieforøgelse har været medvirkende til denne beslutning.
Det var også året hvor Escobar Racing indgik et samarbejde med Chevrolet om at opbygning af rallybiler.
Formålet med dette samarbejde var at bygge en konkurrencedygtig bil til fornuftige penge, og på den måde være med til at hjælpe flere unge frem i sporten. Medieinteressen for projektet har været enorm, men salget af bilerne er desværre ikke gået som forventet.

Teamet kunne søndag den 19. oktober sikre sig endnu et YOKOHAMA mesterskab, og mangler nu kun at kører finalen om det samlede Danske YOKOHAMA mesterskab 2008, som foregår i Nyborg på Fyn den 2. november.

Det er nu tid for Escobar Racing til at sætte sig ned og få udarbejdet en ny handlingsplan for de kommende år, men ser man tilbage på den plan Lars Kragh lavede i 2003, så kan hele holdet bag teamet kun være tilfreds.
Alt hvad der blev skrevet for 5 år siden er fuldt til punkt og prikke, og netop det med at få ført tingende ud i livet, er noget man i Escobar Racing vægter meget højt.
Teamet vil også i fremtiden arbejde med talentudvikling og håber selvfølgelig på at andre teams ville følge efter. Det er vigtigt for sportens fremtid at der er nogen til at tage over, når de gamle på et tidspunkt må trække sig tilbage.
Den erfaring der høstes igennem tiderne, er vigtig at videregive til de unge fremtidige kørere.
Teamejer Lars Kragh, og 2.kører Jess Larsen samt teamchef Henrik Dernoff er netop ved at færdig gøre planlægningen af sæsonen 2009, og hvem ved hvad der sker i Escobar til næste år, måske et nyt ungt talent i Escobar racing, måske Lars og Jess tager et år mere! tiden vil vise det.


Læs mere om:
  • Lars Kragh
  • Escobar racing
  •