Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Det er 10 år siden!

Formel 1 
07/09/08 

Hvis ikke du husker det belgiske Grand Prix 1998, så giver vi et par bud på hvad det var kendt for: Formel 1-historiens største sammenstød, historiens mest overbevisende sejr endte i bagenden af David Coulthards racer - og Jordan endte med at hente deres første sejr.
 

Det mest kontroversielle var nok sammenstødet mellem Michael Schumacher og David Coulthard. Skotten var ved at blive overhalet med en omgang - og alligevel bankede de to kørere sammen. Det var tæt på at udvikle sig til nævekamp i pitten da de to var vendt tilbage. Sammenstødet kostede dyrt - VM endte med at gå til Mika Hakkinen, Coulthards holdkammerat.

Og så var der sammenstødet på vej ned mod 'Eau Rouge', hvor 18 biler var involveret - Formel 1 historiens største massesammenstød.

Vi har samlet et par af historierne fra f1.motorsport.dk som de fremstod dengang:

Overraskende dobbeltsejr til Jordan
I det meget dramatiske løb i Belgien, kunne Jordan notere sig for den første sejr i teamets historie. Det skete efter at Michael Schumacher fra en sikker føringsposition bragede sammen med David Coulthard. Den episode får nok et efterspil det næste par dage. Endvidere sikrede Jean Alesi sig en flot tredjeplads, men var kunne ikke på de sidste omgange true Jordan-kørerne. Prost fik sæsonens første point, da Jarno Trulli fik sin langtsomme racer i mål.

Schumacher giver Coulthard skylden
"Jeg er meget ærgerlig over hvad der er sket," sagde Michael Schumacher kort efter at han var udgået af det belgiske grand prix, efter at han var kørt sammen med David Coulthard fra McLaren. "Det var klart at vi ville have taget føringen i mesterskabet, da jeg klart var den hurtigste på banen. Coulthard så ud til at køre 5-6 sekunder langsommere end normalt da jeg var bag ham. Da han kom tilbage på banen var han meget hurtigere igen. Det er klart at når han løfter foden fra speederen på langsiden så jeg rammer ham, gør det meget farligt. Han er erfaren nok til at vide at man ikke skal slække så meget på farten på en langside uden at give en eller anden form for tegn. Så man kunne tro at han gjorde det med vilje." Michael Schumacher bliver bakket op af teamchef, Jean Todt. "Det der skete med Michael var seriøst. Han blev holdt tilbage af Coulthard over en omgang, selv om der blev vinket med blå flag. McLaren-køreren bremsede markant på langsiden da der køres med omkring 200 km./t. Nedsættelsen af hastigheden var voldsom og i regnvejr var sammenstødet uundgåeligt. Konsekvenserne af dette uheld kunne have været langt mere alvorlige," sluttede han.

Den anden af hovedpersonerne i sammenstødet, David Coulthard afviser Ferraris beskyldninger. Han fortæller at Michael Schumacher "kom ind i garagen og sagde at jeg havde forsøgt at slå ham ihjel." De to kørere blev kun holdt tilbage af mekanikere, da en rasende Michael Schumacher aflagde visit i McLaren-garagen. De to duellanter er ellers kendt for at være gode venner uden for banen, men det venskab er nok kommet på køl. Coulthard siger videre: "Jeg finder hans opførsel meget uacceptabel. Hvis han ønskede at diskutere det mand til mand ville der ikke have været noget problem. Hvis han ønsker at beskylde mig for sådan noget har jeg ingen interesse i at snakke med ham...Jeg er 100 procent sikker på at jeg ikke gjorde noget forkert. Jeg så ham komme fra det forrige sving. Under de forhold kan man ikke kigge i spejlene hele tiden. Teamet bag mig om at køre over mod højre side for at holde mig udenfor. Jeg gjorde det og han kørte lige op bag i min racer. Jeg gjorde ikke noget forkert. Jeg tror at det Michael sagde er frastødende, specielt at han beskylder mig for at ville slå ham ihjel."

Det bliver et sammenstød som nok skal blive flittigt debateret i Formel 1-kredse.

Haug bakker Coulthard op
Norbert Haug, chef for Mercedes motorsportsafdeling bakker David Coulthard 100% op. Han mener at skotten er et uskyldigt offer for sammenstødet med Michael Schumacher i det højdramatiske grand prix. Som Coulthard har forklaret, blev han fra pitten bedt om at gøre plads for Schumacher og fulgte instrukserne. "Han har ikke gjort noget forkert," konkluderer Haug.

Kørerne vil have større sikkerhed
Flere af kørerne udtrykte efter løbet bekymring på grund af de mange uheld. Sigtbarheden var helt nede på nul. Ifølge flere kørere, blandt andet vinderen af det belgiske grand prix Damon Hill, bør det løbet danne grundlag for diskussion om sikkerheden på banen. "Den er farlig nok i tørvejr, så meget desto mere er den dødsensfarlig i regnvejr," mener Hill. Også Jean Alesi udtrykte ved pressekonferencen efter løbet bekymring over at safety-car´en blevet kørt tilbage i pitten, efter oprydningen i ‘Bus Stop’-chikanen. Benettons teamchef, David Richards mener at løbet var alt for farligt. "De fleste af uheldene skete da biler kørte op bag hinanden, fordi det simpelthen var umuligt at se noget," har Richards udtalt og mener at man skal være glad for at der ikke var nogen der kom alvorligt til skade.

Coulthard selv skyld i spin
David Coulthard var selv skyld i det store massesammenstød i den første start af det belgiske grand prix. Han blev ikke ramt af andre biler, men spandt fordi der ikke var vejrgreb nok i dækkene. Skotten hævdede ellers at han var blevet ramt, men forskellige TV-billeder har vist at det ikke passer.

Eddie Jordan: "Endelig den store dag!"
Det var en lykkelig teamchef der notere sig for den første sejr, da Damon Hill vandt det belgiske grand prix. Teamet blev en del af Formel 1 i 1991, og siden da bidt sig fast i den øvre del af Formel 1. I den ottende sæson kom så den første sejr. På vej til sejrpodiet kunne man på TV se en yderst lykkelig teamchef der sprang rundt i pitten af glæde. "Den store dag kom endelig til Jordan," jublede Eddie Jordan. "Begge kørere gjorde et utroligt stykke arbejde, og var stærke under ekstremt svære forhold. Vi havde 70 fra fabrikken med på rejse...Jeg tror ikke nogen af os endnu fatter det!"

Pressemeddelelsernes krig
Uden for banen kæmper Ferrari og McLaren stadig videre i den ‘hotte’ debat om hvem der har skylden for sammenstødet mellem David Coulthard og Michael Schumacher. Hvert team har selvfølgelig deres mening om uheldet - enten var det blot et uheld eller også var det Coulthards skyld. Ferraris udtalelser lyder i uddrag: "Efter nogle forvirrende forklaringer på det farlige uheld med David Coulthards McLaren, som førte til elimineringen af Michael Schumachers Ferrari fra det belgiske grand prix, har Ferrari igen undersøgt forskellige film- og billedbeviser fra løbet som utvetydigt viser at:

1) Coulthard over næste en omgang ignorerede det blå flag, og ikke tillod Schumacher at komme forbi som det er påkrævet ifølge reglementet, selvom han havde flere muligheder for at gøre det.

2) Michael Schumacher flere gange kørte væk fra ideallinien for at vise Coulthard at han var der, inden han holdt den korrekte afstand mellem dem, som den tidligere Formel 1-kører Ivan Capelli pointerede i han kommentarer, direkte på RAI.

3) Coulthards pludselige nedsættelse af hastigheden, mens han var i racesporet, var forhastet og uforudset. I den dårlige sigtbarhed var kollisionen uundgåelig, selvom Schumacher forsøgte at undgå det.

Ferrari vil ikke give yderligere kommentarer til hvad der skete og mener at uheldet er afsluttet. Vi ser nu frem til et klima med ren og korrekt sportskonkurrence." Selvfølgelig reagerede McLaren på denne pressemeddelelse og kom på banen med deres modtræk:

"West McLaren-Mercedes teamet har med ærgrelse bemærket sig at en række pressemeddelelser fra Ferrari, med hensyn til uheldet som førte til Michael Schumachers afgang under det belgiske grand prix. Det var forståeligt at følelserne umiddelbart efter uheldet var uden på tøjet og forkerte konklusioner blev nået. Det er til vor ærgrelse at dette uheld forekom og efterfølgende at Ferrari har draget vort team og dets kørers integritet i tvivl. Det er dog klart at hændelsen var tilfældig og som en konsekvens af begge køreres handlinger, der begge deltog under forfærdende vejrforhold. Kommissærer ved det belgiske grand prix modtog en detaljeret redegørelse fra David Coulthard og gennemså bilens data som var hentet af FIA. Ikke ved på noget tidspunkt anvendte David Coulthard bremsen eller løftede foden fra speederen - han var kørte udelukkende på en måde som ville give Michael Schumacher mulighed for at overhale. Kommissærerne konkluderede at uheldet var hændeligt og der var ingen sag der skulle besvares af David Coulthard.

West McLaren-Mercedes håber at kunne fortsætte med at kæmpe under sportslige manerer og vil ikke involveres i en langtrukken offentlig diskussion med Ferrari om hændelsen, men indbyder til at diskutere dette under private forhold hvis der er ønske om det."

De to teams har i disse pressemeddelelser hver givet udtryk for deres mening om uheldet, og nu vil tiden vise om der bliver forsoning mellem de to kørere.

Mosley kræver strid afsluttet
FIA-bossen, Max Mosley kræver at McLaren og Ferrari lægger låg på de to teams strid over det kontroversielle sammenstød mellem David Coulthard og Michael Schumacher i det belgiske grand prix. Englænderen tilføjer, med henvisning til de mange skandaler der har været omkring Michael Schumacher, at han bestemt ikke er uskyldigheden selv. "Schumacher har flere hårde straffe end nogen anden kører," har Mosley fortalt. Senest i 1997 blev Schumacher frataget sin andenplads i VM, efter kollisionen med Jacques Villeneuve.

... Og det var så 10 år siden!

Benji

Læs mere om:
  • Spa-Francorchamps
  •  



    Er din virksomhed klar til robotter?