Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser
ASETEK SIMSPORTS

Formel 1

En omgang på Spa Francorchamps

Formel 1 
05/09/08 

- med Alexander Wurz
Honda testkører Alexander Wurz har kørt fire gang på Spa Francorchamps, hvor hans bedste resultat kom i 2000 med Benetton som nummer 13. Ligesom de fleste er den østrigske kører en fan af den bløde bane og beskriver en omgang på den 7,004 km lange bane.
 

En omgang på Spa Francorchamps med Alexander Wurz:

"Spa Francorchamps er en gammeldags racerbane, som gør den temmelig cool. Den har alt hvad du ønsker: bakker, hurtige sving og lange stræk. Det er altid rart at komme dertil, selv om vejret kan være virkelig uforudsigeligt. I løbet af 10 minutter kan klart solskin blive til kraftig regn, hvilket gør race på Spa lidt mere nervepirrende og vanskeligt.

"Omgangen er utrolig lang og samlet meget hurtigt. Der er kun et kort stykke ned til det første sving, 'La Source', og udgangen er det eneste der betyder noget her fordi du medbringer din hastighed hele vejen op ad bakken til 'Les Combes'. 'Eau Rouge' er flat-out i V8-motor biler, men du er nødt til at være intelligent i den måde du gør dette. Hvis du styrer alt for meget, får du nedsat din hastighed på grund af alt for meget friktion på dæk.

"Du kører med speederen i bund i syvende på strækningen til 'Les Combes' og du bremser ikke indtil du når til slutningen af kantstenen til venstre, hvilket er omkring 60 meter. Dette er en højre-venstre-højre kombination og det hele er indbyrdes forbundet, så du kan ikke overkøre det i det første højresving, som tages i tredje gear, fordi det vil ødelægge din linje til de næste to sving. Hvis du gør det, vil du minimum miste et halvt sekund.

"På vej ned til 'Rivage' hårnålen, sving 8, når vi til femte gear før vi kører ned til andet gear til svinget. Det er super glat igennem her og der er store bump under nedbremsning, hvilket gør det vanskeligt at bremse bilen. Uanset hvad du gør med opsætningen har du understyring igennem her. Udgangen er med en smule modsat fald og uden traction control vil du se kørerne kæmpe med bagenden af bilen.

"Sving 9 er et temmelig hurtigt venstresving, der tages i fjerde gear. Du trykker kun på bremsen for at stabilisere bagenden før du drejer ind og bruger kantstenen i apex og udgangen. Bilens grænse kommer ganske brat og der er næsten ingen afkørselsområder så du er nødt til at være meget omhyggelig med ikke at overkøre.

"Næste er 'Pouhon', et superhurtigt dobbelt venstresving. Du kommer i sjette gear og i kvalifikationen bremser du let og laver et halvt-speeder løft. Jeg mener det er et af de hårdest sving på omgangen, fordi du konstant udforsker bilens grænser, og selv om du har en minimumsfart på 230 km/t. i apex, tror du stadig hver omgang at du kan tage mere fart gennem det.

"Så er der et kort lige stræk før du ankommer til 'Fagnes' chikanen hvor der er en meget sen apex til højresvinget. Asfalt har en masse greb og du kan bruge kantstenen så du kan tage en masse hastighed igennem her. En anden kort strækning følger, før du ankommer til sving 14 som er et glat sving og det er meget vigtigt at have en god udgang fordi du er flat-out hele vejen til 'Bus Stop'. Det er et tredje gears sving, og du bruge hver tomme af kanstenen i udgangen af det.

"Du kører igennem med fuld speeder gennem venstresvinget 'Blanchimont' og ankommer til 'Bus Stop' chikcanen, der blev ændret til 2007 og nu er meget langsommere. Du går efter et sent apex til højresvinget og du kæmper med dårlig traction i udgangen. Jeg foretrak det gamle 'Bus Stop', hvor den anden udgang bare var fuld speeder og du hoppe imod hegnet. Det var cool!"

Benji

Læs mere om:
  • Alexander Wurz
  • Spa-Francorchamps
  •  



    ASETEK SIMSPORTS