Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Volkswagen Polo Cup Tyskland

Flot Brands Hatch-debut

Polo Cup - DE 
03/09/08 

- til Kennie Frydkjær Jensen
”Den bane er bare for vild! Det er simpelthen noget af det mest grænseoverskridende, jeg nogensinde har prøvet!” lød det spontant fra den 20-årrige nordsjællandske racerkører, Kennie Frydkjær Jensen, efter at han lørdag formiddag kørte hurtigste tid i den frie træning i ADAC Volkswagen Polo Cup på den legendariske og meget kuperede engelske racerbane Brands Hatch.
 

”Man kan overhovedet ikke se svinget når man drejer ind i det – det er bare at håbe på at det ikke er blevet flyttet siden sidst man var her” fortsatte han med henvisning til ’Paddock Hill Bend’-svinget for enden af langsiden, der falder meget kraftigt og ender i en stor ’sandkasse’ hvis man har for meget fart på og kommer for langt ud til venstre. Umiddelbart efter svinget, går det kraftigt opad mod ’Druids Bend’, så er der for lidt fart på, går bilen nærmest i stå og konkurrenterne kommer susende om ørene på én!
Men, Kennie fandt den rette balance og var hurtigst af de 25 startende i den frie træning – med ”hele” 4/100 sekund ned til nummer 2, tyske Alexander Rambow og godt 1/10 sekund til nummer tre – den mesterskabsførende sydafrikaner, Shane Williams.


Kennie Frydkjær Jensen i bunden af Paddock Hill Bend på Brands Hatch – helt ude ved kanten, hvor han skal være.
(Foto: Natascha Theisen)

Mens den frie træning forløb perfekt, blev resten af weekenden noget mere kaotisk.
Kvalifikationen lørdag eftermiddag blev en rodet affære, præget at mange afkørsler. To gange blev kvalifikationen ’red-flagged’ (stoppet) og hele fem gange blev der kørt under gult flag, så det var umuligt for Kennie at finde rytmen til nogle hurtige omgange.
Forholdene var naturligvis de samme for alle kørerne – bortset fra at ikke alle kørerne har samme kørestil!

”Nogen sætter deres hurtigste tid efter få omgange og begynder derefter at køre langsommere. Jeg har det lige omvendt – jeg sætter altid min hurtigste tid på sidste eller næstsidste omgang, så det er vigtigt at jeg får mulighed for at finde en rytme. Og, hver gang jeg var ved at finde den, var der gult eller rødt flag” udtaler Kennie, der trods de kaotiske forhold kørte sæsonens bedste kvalifikation og sluttede som nummer 12 – blot 3/10 sekund efter ’pole-sitter’ og den senere løbsvinder, polakken Maciej Steinhof .

Fra de britiske meteorologer var det varslet at ’heavy thunder rain’ ville ramme det sydøstlige England præcis samtidig med at Polo Cup’en skulle afvikles. I timerne op til søndagens løb kunne man se alle de blå-klædte gå med nakken bøjet bagover og skæve mod skyerne – skulle det være ’slicks’ eller ’wet-tyres’?
Alle skal køre på samme type dæk, og en time før start blev det besluttet, at det skulle være ’slicks’.
Men, ikke så snart den sidste hjul-møtrik var spændt, begyndte det naturligvis at regne – heavily!

”WE-E-E-E-T’S!!!” blev der råbt og med blot 30 minutter til start, fik mekaniker-teamet fra Abt meget travlt med igen at skifte hjul på samtlige 25 VW Polo’er.
Men, blev det nu ’wet’s in rain’ – ’wet’s on wet’ eller ’wet’s on dry’?
Tre forskellige scenarier; tre forskellige dæktryk - og vælger man det forkert, løber køreren enten ’tør for dæk’ midtvejs i løbet på tør asfalt, eller mangler varme og dermed grip, på våd bane.

Regnen stoppede og banen tørrede naturligvis op, inden starten gik – og Kennie havde næsten det rigtige dæktryk (- ville gerne ha’ haft lidt mere luft i baghjulene!).

På Brands Hatch går det lidt opad bakke for de første 3 - 4 startrækker mens det går lidt nedad for dem, der starter længere bagude.
”Jeg fik en super start – nok den bedste i år!” sagde Kennie efter løbet. ”Da de røde lamper slukkede, skød jeg frem og jeg tror var 10’er efter første sving – en placering, der var stor efterspørgsel efter! Men, efter 10 – 12 omgange med close race, fik jeg lagt lidt luft ned til dem bag mig!”


Kennie Frydkjær Jensen måtte kæmpe hårdt for at fastholde sin placering.
(Foto: Natascha Theisen)

Da den indiske gæstekører, Ashwin Sundar, samtidig kørte den anden dansker, Thor Qualmann af, kunne Kennie forholdsvis roligt køre sæsonens bedste placering hjem – og passere det ternede flag som nummer 8.

I det samlede mesterskab er Kennie fortsat nummer 14, men har dog fået lagt afstand til placeringerne under ham og kommet tættere på placeringerne over ham.
Det kræver dog topplaceringer i sæsonens to sidste løb, hvis målet om at slutte i top-10 skal nås – men det er stadig indenfor rækkevidde!

Vitesse Racing
Kurt Rene Jensen


Læs mere om:
  • Kennie Frydkjær Jensen
  • Vitesse Racing
  • Brands Hatch
  • 31/08/08 - Brands Hatch - Polo Cup - DE
  •