Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Copenhagen Historic Grand Prix

Det bliver det største CHGP

CHGP 
31/07/08 

CHGPSnart er det alvor, der skal kæmpes om sekunderne, når weekendens store motorsportsarrangementet Copenhagen Historic Grand Prix brager løs i Fælledparken og samtidig med at man fejrer Porsche's 60-års jubilæum
 

De sidste punkter blev belyst ved gårsdagens pressemøde af arrangørerne bag det store Københavnske gadeløb. Det historiske løb der er uden sidestykke i denne del af Europa.


(Foto: Motorsporten.dk)

Banen er ved at tage sin endelige form med hjælp fra de omtrent 50 frivillige personer, der lægger deres kræfter i opbygningen af banen i disse dage og når vi kommer til weekenden er der ca. 200 frivillige der er med til at sikre at hele arrangementet kan afvikles til alles bedste.
"Uden disse mange frivillige var der ikke noget CHGP" lød det fra Bo Ødegaard, han er manden der styrer indsatsen fra de mange frivillige hænder.


Mandskabschefen Bo Ødegaard mellem banechef Peter Mikkelsen og Søren Duun, der er projektansvarlig for årets Grand Prix.
(Foto: Motorsporten.dk)

Bo ser gerne at flere byder deres hjælp til i forbindelse med weekendens mange opgaver, se nærmere om dette på CHGP's hjemmeside.

Der er knapt 200 biler tilmeldt årets store motorsportsevent i København og det er et rekordstort antal og det giver publikum en masse oplevelser.
Der er mange flotte historiske racere at beundre udover dem der kører bilerne, for der bliver et stort opbud af kendte ansigter både på og udenfor banen, af tidens store mestre kan nævnes Johnny Herbert, Rinaldo 'Dindo' Capello, David Brabham, samt de stort vindende danskere Jan Magnussen, Tom Kristensen og Thorkild Thyrring.


(Foto: Motorsporten.dk)

Banens layout er samme som sidste år, men set i bagklogskabens lys og det faktum at der i år også skal køres mesterskabsafdeling af blandt andet historisk DM er sikkerheden blevet rykket en ekstra tand op, det er sket i form af yderligere betonafskærmninger samt flere af de høje FIA hegn i de udsatte områder hvor der sidste år oplevedes situationer hvor det kunne have været bedre med en øget sikkerhed og netop det med at sikkerheden er sat i højsædet har bevirket at der er indført en max. hastighed for deltagerne, der må ikke køres over 200 km/t.


Thorkild Thyrring.
(Foto: Motorsporten.dk)

Thorkild Thyrring kunne berette om sin sejr sidste år i Brian Stoltze's Mustang:
"Da en Mustang har sit eget liv og mening om hvilken retning der skal køres efter de skarpe sving, var det således en spændende bane at køre på, min favorit del af banen uden tvivl stykket på Borgmester Jensens Allé og især det sidste bløde sving hvor der kræves den helt rette timing for ikke at komme for langt ud i udgangen af svinget og man dermed risikerer at løbe tør for asfalt og det er ikke rart med op til 165 km/t".

Thorkild får vi også at se bag rattet på den ene af to fremmødte Ruf Porscher, der nok er den dyreste ombyggede Porsche vi kan opleve i Danmark, Ruf startede for 20 år siden med at opbygge de eftertragtede sportsvogne på basis af fabriksnye Porsche 911, som de første gade-porsche kørte hurtigere end 200 mph = 332 km/t. Den anden af de dyre Porscher køres af fabrikskøreren Peter Lieb.

En anden ting Thorkild var henrykt over er banens meget flotte omgivelser i den fantastiske del af København, en placering der misundes af mange af de andre bybaner der findes.
Han er også glad for den fine "code of conduct" der hersker blandt de Pro-kørere han stiller op sammen med i ProAm klassen:
"Det er jo meget fint materiel de gode amatører stiller op med og de biler skal man også behandle derefter", selvom det er svært for som han beretter videre "Når en racerkører tager sin styrthjelm på er der en del af hjernen der sættes ud af spillet"


Banechef Peter Mikkelsen fortæller om de øgede sikkerhedsforhold.
(Foto: Motorsporten.dk)

Forsalget har været godt for arrangementet men det skal lige understreges at der sandelig også kan købes billetter ved indgangen.Arrangørerne venter op mod 20.000 tilskuere, for som de siger en smule regn til et motorløb, når blot man er bevæbnet med lidt regntøj eller en paraply, er langt bedre end højt solskin, der trækker folket ud til strandene og så giver det unægteligt løbet et tilskud af ekstra spænding når banen i våd tilstand skal besejres.

De mange tilskuere kan i år hjælpe Fonden for diabetesforskning, med de midler de kan samle ind kan de forske yderligere i afhjælpningen af den udbredte sygdom. Fondens direktør Finn Kristensen kunne yderligere friste den målrettede indsamling, ved at sætte en meget spændende præmie på højkant blandt bidragsyderne - Deltagelsen foregår pr. sms, send blot teksten "kur" til 1204 - Det koster 50 kr. at deltage i konkurrencen om en unik motorsportsoplevelse med den legendariske racerkører Erik Høyer, han er tillige ambassadør for fonden, læs mere om indsamlingen og konkurrencen på fondens hjemmeside

Mens pressemøde varede, herskede der stor travlhed ude i Fælledparken, hvor de mange friville lige nu er ved at lægge sidste hånd på baneopbygningen, så den kan stå klar til race lørdag morgen.


(Foto: Motorsporten.dk)

Som rosinen i pølseenden varsledes der en overraskelse til en af de mange unge danske motorsportstalenter, for på søndag vil CHGP uddele et legat af en endnu ikke fastlagt størrelse, men det blev sagt at der er tale om en pæn stor størrelse, afsløringen af hvem der skal modtage legatet sker i løbet af søndagen.

Henrik Bess

Læs alt om Copenhagen Historic Grand Prix 2008.
Læs mere om:
  • Fælledparken
  • 03/08/08 - Fælledparken - CHGP
  •