Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Historisk Rally

Kun Bækkelund og Saust kom igennem

Historisk Rally 
20/07/08 

Eifel Rallye havde kæmpeparade af historiske biler
Eifel Rallye, tællende til det tyske rallymesterskab, blev nøjagtig så hårdt for de fem danske historiske rallyhold som forventet.
Bedst gik det for Lars Bækkelund og Arne Pagh i Fiat 128 Coupé, der blev nr. 64 ud af 68 biler i mål.
 

Kenneth Saust og Michael Christensen i Toyota Corolla Coupé blev nr. 67. De tre andre danske hold kom ikke igennem. Kurt Mejer og Bent Aagesen kom ikke af sted hjemmefra på grund af motorproblemer på deres Volvo 142. Og prøve 1, som kørtes fredag aften, blev både den første og den sidste for Troels Lund og Peter Petersen i VW Golf GTI samt for Keld Christensen og Robin Sandbjerg i Morris Cooper S. Begge hold kom igennem prøven uden at ramme noget, men måtte trække sig med mekaniske problemer.


Lars Bækkelund og Arne Pagh blev bedste danskere i Eifel Rallye med deres Fiat 128 Coupé.
(Foto: Michael Eisenberg)

Lørdagens 12 hastighedsprøver var præget af mange skift mellem kraftig regn og klar sol, så dækvalget var et lotteri. Da feltets tyve sidste biler nåede frem til løbets sidste prøve, satte et skybrudslignende regnvejr ind, som gjorde den lange, kombinerede asfalt- og grusprøve til et mudderbad. Men både Lars Bækkelund og Kenneth Saust fik kæmpet deres biler gennem prøven og regnen. Bækkelund overhalede sin værste konkurrent, mens regnen var så kraftig, at Saust kom for sent frem til målrampen.


Kenneth Saust fik sit første gode resultat i flere år med Michael Christensen i observatørsædet i sin Toyota Corolla Coupé.
(Foto: Michael Eisenberg)

To glade, og lettede danske historiske rallyhold kom hermed igennem det krævende løb, mens to andre må hjem og reparere biler uden at have kørt ret mange prøvekilometer.

I toppen af løbet var der sejr til belgierne Wevers og Godde i Ford Focus WRC. WRC-biler kom også ind på de næste tre pladser, mens de to hurtigste i det tyske mesterskab, Gaßner og Schrankl i Mitsubishi samt Kahle og Schünemann i Porsche, kom ind som nr. 5 og 6 kun adskilt af fem sekunder.

En stor parade af originale, historiske rallybiler kørte opvisning for de mange tusinde tilskuere, og som lovet i en tidligere pressemeddelelse på dette site så man også Ove Anderssons Toyota Celica, som blev anvendt af Toyota Team Europe fra 1972-75. Bilens ejere forsikrede, at det var den originale bil, og at den havde en toliters motor med 240 HK. Den kørte oprindeligt med en 1,6 liters motor med 140 HK, men blev senere benyttet af både Andersson selv og Hannu Mikkola med den kraftige motor. Bilen deltog flere gange i løb i Danmark, blandt andet i Rally Baltic 1975 kørt af Ove Andersson og Arne Hertz.


I den historiske parade af originale rallybiler var det ikke mindst Ove Anderssons Toyotabiler, der trak opmærksomhed. Her er det hans 240-hestes Celica GT i 1975-trim.
(Foto: Michael Eisenberg)

Det foreløbige resultat af ADAC Eifel Rallye 2008:
1. Wevers/Godde Ford Focus WRC, 1:20:21,00
5. Gaßner/Schrankl, Mitsubishi Lancer, 1:22:57,80
6. Kahle/Schünemann, Porsche 911, 1:23:03,20
64. Bækkelund/Pagh, Fiat 128 Coupé, 1:48:47,10
67. Saust/Christensen, Toyota Corolla Coupé, 1:53:43,10

Michael Eisenberg


Læs mere om:
  • Tyskland
  •