Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

24 Hours

Dansk succes på Nürburgring

24 Hours 
27/05/08 

Det blev til en fantastisk tredjeplads for danske GRC Racing i weekendens store 24 timers løb på Nürburgring. En samlet 36. plads og en flot podieplacering i den stærkt besatte dieselklasse.
 

Efter 24 timers kørsel, under rigtigt svære forhold, sluttede danske GRC Racing som nummer tre i dieselklassen i det 36. ADAC 24 timers løb på den klassiske Nürburgring. Med en startposition som nummer 123, i det 236 biler store felt, var der udfordringer nok for GRC Racings kørere; Jan Kalmar, Jacob Thomsen, Stewart Stjernholm og tyske Matthias Hoffsümmer.

”Vores tidstagning gik helt elendigt, og vi var klar over, at vi havde hårdt arbejde foran os. 24 timer er lang tid, og alt kan virkeligt ske på den her bane. Det var bare at holde på, samt sørge for, at få bilen hel hjem, og så håbe på det bedste. Det lykkedes, det er helt genialt – men vi skulle langt ind i natten, før vi for alvor begyndte at avancere,” fortæller en glad kører, og teamchef, Jan Kalmar.


(Foto: GRC Racing)

Inden løbet var målet en top tre placering i dieselklassen, hvor teamets BMW 120d ved tidligere lejligheder har vist den hører til. Med 24 timers kørsel forude, var planen klar – uheld skulle undgås, alle pitstop skulle klappe perfekt. Med startnummer fem i klassen, og med fabriksteam fra både VW og BMW som konkurrenter på pladserne foran, måtte der også gerne være lidt held med i spillet.

GRC Racing lå fortsat placeret som nummer fem i klassen, da mørket faldt på, og vejret gjorde sit til, at natten blev en udfordring. Lette regnbyger spredt rundt på den 25 kilometer lange bane betød, at der konstant var afkørsler og uheld. Olien fra de smadrede biler lagde sig på banen, og kombineret med de spredte områder med regn, var det en balancegang af de svære.


(Foto: GRC Racing)

”Vi var konstant i overvejelser om, hvorvidt vi skulle skifte til regnvejsdæk eller ej. Alle de andre teams havde det på samme måde, men vi valgte at satse, og kørte på slicks helt indtil klokken to om natten – der kom regnen for alvor. Men vi vandt sekunder, og fik kørt os op på fjerdepladsen,” fortæller Jan Kalmar.

I løbet af de 24 timer opstod der kun et enkelt problem med teamets BMW. En indikator for kølertemperaturen begyndte at lyse, men det var heldigvis en falsk alarm. Oveni den var det nærmest for belejligt, at fejlen opstod samtidigt med at regnen begyndte at falde. Pitcrewet stod allerede klart da bilen kom i pit.


(Foto: GRC Racing)

”Vi havde også det held der skal til. Det tager 24 timer at vinde sådan et løb her, men det kan tabes på få sekunder. Det erfarede den ene af vores konkurrenter efter hundrede omgange og nitten timer. Vi avancerede til tredjepladsen, og så blev det næsten for spændende! Fem timer er lang tid, når målet er inden for rækkevidde. Tankerne begynder at flyve, kan bilen holde. Kan vi som kørere holde den på banen. Hvad kan gå galt? Heldigvis gik det perfekt, og vi er ekstremt glade for det her resultat vi har fået skabt her,” fortæller Jan Kalmar.

Inden løbets start lørdag, var odds ellers imod GRC Racing. Fredagens første tidtagning var ikke mange minutter gammel, da et uheld sendte bilen i autoværnet, med dertilhørende udfordringer for mekanikerne. Reglerne foreskriver, at alle fire kørere skal køre mindst to omgange under aftentræningen, for at have prøvet mørket på Nürburgring. Men BMWen lå skilt i smådele i pitten, men en kæmpe indsats fra mekanikerne betød, at bilen nåede at blive klar til kørerne.


(Foto: GRC Racing)

Så snart de fire gange to runder var overstået, var bilen dog i pit igen. Klokken var da 23.30 fredag aften, og chefmekaniker Ingo fra Schubert Motorsport besluttede, efter lidt gode råd BMWs fabriksteam, at motoren var så skadet at der skulle ny motor i bilen. Eneste men ved den løsning var, at den skulle hentes i München hos BMW Motorsport. To stafetter blev sendt ud på de tyske landeveje, for der skulle også hentes en ny front i Karlsruhe. Der blev ingen søvn til mekanikerne dén nat.

”Mekanikerne gjorde et fabelagtigt job. Vi fik i løbet af natten hentet en spritny motor fra BMWs motorsportasfdeling. Skruet bilen fra hinanden, igen, og samlet det hele med de nye dele. Få minutter før opvarmningsomgangen var den så god som ny. Havde det været alt andet end et 24 timers løb, så var vi aldrig kommet til start. Men 24 timer er noget specielt, alle giver alt hvad de har, og nu gav det jo bonus, så det er superlækkert,” slutter Jan Kalmar.


(Foto: GRC Racing)

GRC Racings tredjeplads i 24 timers løbet er teamets første podieplacering i et 24 timers løb. En placering der er blevet arbejdet hårdt for de sidste to år, og det var en forløsning for teamet endeligt at køre over målstregen uden en ridse i bilen efter 24 timer.

”Det har været 24 hårde timer, men vi har haft fornøjelsen af 200.000 ellevilde fans omkring banen. Og det var også en fornøjelse da jeg, med en stor klump i halsen, kaldte ind over radioen og takkede alle omkring teamet, da jeg rullede over målstregen,” slutter Jan Kalmar, der kørte diesel BMWen over stregen.


(Foto: GRC Racing)

GRC Racing er tilbage i Danmark efter en fantastisk oplevelse, og nu venter en velfortjent sommerpause, før det igen går løs med 24 timers løb på Lautsitzring i august.


Læs mere om:
  • Jacob Thomsen
  • Jan Kalmar
  • GRC Racing
  • Nürburgring
  •