Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Yokohama 1600 Challenge

5 mand på podiet – som brødre vi dele..

Yokohama
1600 Challenge 

24/05/08 
Yokohama

I 1600 Challenge er jævnbyrdigheden så stor at man indtil nu har haft 8 forskellige på podiet, alene 5 den forgangne weekend.
 

Den eneste der formåede at komme på podiet 2 gange, var manden der nu har bygget bil op hele 3 gange, både op til denne sæson, og kun for at blive brugt som bremseklods hele 2 gange på 2 weekender, så der var vel en slags retfærdighed i at Michael Scharstein hele 2 gange kunne sætte sig på 2. pladsen i weekenden den 17 – 18. Maj på Ring Djursland.


(Foto: Lars Fallentin / race-foto.dk)

Ud over Michael på podiet 2 gange, kunne Kenneth Thomsen også for 2. gang på lige så mange weekender på samme bane, stille sig øverst efter at have været 2. hurtigst i tidtagningen. Kenneth sikrede sig måske allerede sejren efter at manden der var hurtigst i tidtagningen, Jacob Gejl Pedersen, desværre havde glemt at registrerer de dæk han kørte på, og det blev af dommerne takseret til en udelukkelse af tidtagningen og der en startplacering aller bagest. Kenneth Thomsen kunne dermed starte fra Pole, og som Kenneth siger ”dette er min bane”, ja det måtte de andre sande da Kenneth tog den fra spids og sluttede heatet hele 1,2 sekunder foran nr. 2, Michael Scharstein og 3 sekunder foran nr. 3, Carsten Rasmussen.


Kenneth Thomsen tager målflag i 1. heat.
(Foto: Lars Fallentin / race-foto.dk)

Dog var Carsten Rasmussen kun 0,4 sekund fra at blive passeret at vinder af tidtagningen, Jacob Gejl Pedersen, som med ikke mindre end 13 overhalinger havde kørt sig fra bagest i feltet op til en placering som nr. 4, og havde heatet bare været en omgang længere, ja så er der ingen tvivl om at Jacob var kommet på podiet.

2. Heat
I 1600 Challenge vender man de første 8 fra første heat, så nu var det pludselig Jacob Emil Lassen som skulle starte Pole, med Dan Nikolajsen (+ 60 kg.) og Lasse Rolighed Petersen på de næste pladser. Jacob som var rookie sidste år, har brugt hele vinteren på at bygge en ny Peugeot 106 GTI op som erstatning for den Rally som Jacob og hans team brugte stort set hver racerweekend på at reparere motor på sidste år, og dette har vist sig at være en rigtig god satsning, for Jacob har været rigtig stærk kørende i denne sæson.

Jacob forsøgte at gøre Kenneth kunststykket efter med at ”bare” tage den fra spids, men selvom Jacob forbedrede sin tid fra tidtagningen med over ½ sekund, så måtte han først lade Jacob Gejl Pedersen og senere Michael Scharstein forbi. Derefter havde Jacob Emil Lassen ingen problemer med at køre fra resten, og kom ind som nr. 3 med over 3 sekunder fra Dan Nikolajsen på 4. Pladsen, og kun 0,083 fra at overliste Michael Scharstein der som nævnt snuppede to 2. pladser denne weekend.


Jacob Gejl Pedersen igang med de mange overhalinger.
(Foto: Lars Fallentin / race-foto.dk)

Med 13 overhalinger i første heat, skulle der ”kun” 4 til i heat 2 for at Jacob Gejl Pedersen kunne snuppe ”sin 1. plads” som han jo kunne have haft efter tidtagningen, og Jacob Gejl som havde hurtigste tid i både tidtagning og begge heat, kunne med 7 sekunders forspring sikkert køre sejren hjem.

Rookie
Når man kikker på de 9 helt nye i asfaltbanesporten, så har Jesper Gregersen i sin gule Honda CRX fået et solidt forspring i Rookiemesterskabet, men efter en lidt forsigtig start og lidt tekniske problemer, var Michael Kristensen i sin Peugeot 106 GTI bedste rookie i begge heat denne weekend, og har nu lagt sig på en delt 2. Plads sammen med Peter Sørensen som dog har kørt en weekend mindre.

På 4. Pladsen i Rookiemesterskabet finder vi Brian Jacobsen som i sin Toyota Corolla stille og roligt lærer sin bil og banerne bedre og bedre og kende, og derfor har skåret næsten 2 sekunder af siden sidste weekend.

Efter Brian finder vi Søren Marquart og Johan F. Thommassen, som dog begge også mangler en weekend.

Først som nr. 8 finder vi ”Guldbagerens søn” Jeppe Fuglsang fra Grinsted, som allerede efter 3 weekender næsten er sikker på titlen som ”klassens uheldigste”, for efter nu at have haft store motor problemer de første 2 weekender og kun delvis gennemført 2 heat, så var motoren denne gang uden skyld i at Jeppe udgik allerede i 1. Heat og ikke kom til start i 2., her var det en hjulspindel der desværre for Jeppe gav op. Men der er ingen tvivl om at Jeppe er et stort talent, for når det så endeligt lykkedes for Jeppe at bilen til at køre, ja så banker han helt klart på til en podieplacering.


Evige uheldige Jeppe Fuglsang.
(Foto: Lars Fallentin / race-foto.dk)

Næste løbsweekend
Det tætte race og de mange spændende kampe ned gennem feltet, bliver i øvrigt ved med at føre nye kørere frem til klassen, senest efter denne weekend meldte Michael Holm Markussen fra Helsingør sig ind i klassen for at køre med i sin Peugeot 106.

Nu holder klassen en velfortjent pause, for med 3 løbsweekender inden for 4 uger, ja så er der måske lige nogle ting på hjemmefronten man skal se til.

Næste løbsweekend bliver den 28 – 29. juni på Padborg Park, og her skal vi nok igen forvente at se nye folk på podiepladserne, for ikke nok med at vi som nævnt vender de første 8 til 2. heat, så kører klassen også stadig med det ”succes-ballast” system som har kendetegnet Gr. N. klasserne de sidste mange år, så her er der nogle der må ”slæbe” rundt på en lille ”medpassager”:

Michael Scharstein 60 kg.
Jacob Gejl Pedersen 50 kg.
Kenneth Thomsen 40 kg.
Jacob Emil Lassen 20 kg.
Carsten Rasmussen 20 kg.
Dan Nikolajsen 10 kg.

Men derudover får dem der løber lidt fra i mesterskabet + 10 kg. Pr. 50 point, som så betyder at både Rudi Larsen og Carsten Rasmussen skal have ekstra 20 kg. Med resten af sæsonen, så derfor er vi sikre på at mesterskabet først bliver afgjort til allersidst i sæsonen.

Ring Djursland - Djurslands Bank Race weekend
1600 Challenge - Heat 1:

Pl Nr Navn Bil Omg Tid Diff
1 23 Kenneth Thomsen Honda CRX 13 13:29,790
2 58 Michael Scharstein Citroën Saxo VTS 13 13:30,990 1,200
3 7 Carsten Rasmussen Peugeot 106 13 13:32,685 2,895
4 17 Jacob Gejl Pedersen Peugeot 106 13 13:33,105 3,315
5 62 Rudi Larsen Suzuki Swift 13 13:38,552 8,762
6 78 Lasse Rolighed Petersen Honda CRX 13 13:39,335 9,545
7 47 Dan Nikolajsen Peugeot 106 GTI 13 13:39,944 10,154
8 8 Jacob Emil Lassen Peugeot 106 GTI 13 13:42,896 13,106
9 40 Henrik Sørensen Suzuki Swift 13 13:48,695 18,905
10 12 Michael Kristensen Peugeot GTI 13 13:49,190 19,400
11 11 Ole Knudsen Peugeot 106 GTI 13 13:49,537 19,747
12 24 Jesper Gregersen Honda CRX 13 13:55,129 25,339
13 10 Søren Marguard Honda CRX 13 14:09,029 39,239
14 25 Leif Juhl Toyota Corolla 13 14:10,029 40,239
15 79 Brian Jakobsen Toyota Corolla GT 13 14:10,407 40,617
16 89 Johan Frederik Thomassen Citroën Saxo VTS 12 13:53,701 - 1 Omg
Ikke fuldførte kørere
85 Jeppe Fuglsang Peugeot 106 8 8:29,317 - 5 Omg
Bedste omgang kørt af 17 Jacob Gejl Pedersen, 1:00,220

Ring Djursland - Djurslands Bank Race weekend
1600 Challenge - Heat 2

Pl Nr Navn Bil Omg Tid Diff
1 17 Jacob Gejl Pedersen Peugeot 106 13 13:23,903
2 58 Michael Scharstein Citroën Saxo VTS 13 13:30,808 6,905
3 8 Jacob Emil Lassen Peugeot 106 GTI 13 13:30,891 6,988
4 47 Dan Nikolajsen Peugeot 106 GTI 13 13:34,187 10,284
5 7 Carsten Rasmussen Peugeot 106 13 13:35,280 11,377
6 78 Lasse Rolighed Petersen Honda CRX 13 13:35,771 11,868
7 62 Rudi Larsen Suzuki Swift 13 13:36,206 12,303
8 40 Henrik Sørensen Suzuki Swift 13 13:39,967 16,064
9 11 Ole Knudsen Peugeot 106 GTI 13 13:40,371 16,468
10 12 Michael Kristensen Peugeot GTI 13 13:47,005 23,102
11 24 Jesper Gregersen Honda CRX 13 13:53,534 29,631
12 25 Leif Juhl Toyota Corolla 13 14:00,555 36,652
13 10 Søren Marguard Honda CRX 13 14:01,341 37,438
14 79 Brian Jakobsen Toyota Corolla GT 13 14:02,980 39,077
15 89 Johan Frederik Thomassen Citroën Saxo VTS 13 14:14,535 50,632
Ikke fuldførte kørere
23 Kenneth Thomsen Honda CRX 6 6:28,670 - 7 Omg

Hurtigste omgang kørt af 17 Jacob Gejl Pedersen, 1:00,282

Rookie mesterskab:

  26.
apr.
27.
apr.
11.
maj
11.
maj
18.
maj
18.
maj
 
  1. heat2. heat1. heat2. heat1. heat2. heatTotal:
1Jesper Gregersen1010888852
2Peter Sørensen851010  33
 Michael Kristensen526 101033
4Brian Jacobsen43275526
5Søren Marquard  456621
6Johan F. Thommassen  564419
7Peter Ommen64    10
8Jeppe Fuglsang 63   9
9Morten Pedersen 8    8

1600 Challenge/Presseafd.

Ole Rikup


Læs mere om:
  • Ring Djursland
  • 18/05/08 - Ring Djursland - Yokohama 1600 Challenge
  •  
     

    Yokohama 1600 Challenge nyhederne på Motorsporten.dk er sponsoreret af: