Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Bridgestone Presents The Champ Car World Series Powered by Ford

CART/Champ Car siger farvel og tak - del 2

CCWS 
14/04/08 

Efter 30 år siger den gamle CART serie farvel, serien er efter næste weekend nu officielt lagt sammen med IndyCar Series, og den gamle CART serie har kørt sit sidste løb den 20. april. Her er baggrunden for CART serien og hvorfor det nu er vigtigt at der kun er en IndyCar serie i USA
 

CART og IRL starter en bitter splid mellem sig selv, hvor det essentielle er hvem af de 2 serier der skal styr IndyCar sporten i USA. CART afholder i 1996 et alternativ til det klassiske Indy 500 løb, US 500 som afholdes på Michigan ovalbanen, løbet bliver dog hurtigt en fiasko er iden droppes et par år efter.

Alle de store IndyCar teams vælger at live i CART serien, dog med undtagelse af AJ Foyt og hans Foyt Racing. Foyt vælger endnu engang at forblive loyal over for IMS lige som han gjorde i slutningen af 1970’erne.

I de næste 4 år deltager ingen CART teams i Indy 500, CART serien ønsker ikke at være en del af løbet og seriens chef Andrew Craig mener at serien kan klare sig uden Indy 500. Mens IRL passer sig selv og i de første par år ligner en dårlig første apriljoke holder CART serien fast i sponsorerne. Men som tiden går begynder CART efterhånden at tabe flere og flere sponsorere, dette skyldes blandt andet at NASCAR har tiltrukket stor interesse fra medierne og mange af de store sponsorer i CART serien vælger at droppe deres CART sponsorat for derefter at koncentrere sig om NASCAR.

CART for mere og mere svært ved at etablere sig på det amerikanske sportsmarked, samtidig er NASCAR begyndt at blive en kæmpe succes og CART er nød til at søge nye veje for at tiltrække sponsorer og baner.
CART bliver mere internationalt, men mens serien er i stand til at tiltrække mange tilskuere til løbene har serien svært ved at sælge deres produkt til TV kanalerne som synes at have mistet interessen for serien og dens kørere som er ukendte for de amerikanske meder.

Chip Ganassi er det første CART team der tager konsekvensen og han stiller op med sit Ganassi tean i det sponsorsuccesfulde Indy 500 løb. Løbet har dog siden 1996 også haft det svært, spliden mellem IRL og CART har taget hårdt på Indy 500 løbets status, dog forbliver det stadig det største løb i IndyCar sporten.

I 2001 stiller en del CART teams op i Indy 500 med stor succes, og det ser ud til at spliden mellem IRL og CART måske er ved at nå en ende, da topteamet i CART Team Penske offentliggøre at teamet fra 2002 sæsonen ikke længere vil deltage i CART, men i stedet for i IRL, team ejer Roger Penske forlader altså den serie han selv var med til at stsrte i 1978.

Efter Penske’s farvel til CART går det hurtigt ned af bakke for serien, IRL har mere og mere vind i sejlene og har held til at få en god TV kontrakt i hus, med stor hjælp af Indy 500 løbets kommercielle status.

I 2003 sæsonen går CART serien konkurs, og som det ikke er nok forlader 2 af seriens motorleverandører CART for at konkurrere i IRL serien. CART ligner nu en serie i dyb krise, og serien bliver auktioneret væk, Tony George prøver ihærdigt i januar 2004 at opkøbe CART serien for at nedlægge den, men i konkursretten i Indianapolis er man ikke interesseret i denne strategi, retten mener ikke at George ville være den bedste ejer at CART.

I stedet bliver serien solgt til Kevin Kalkhoven og Gerry Forsythe der begge var team ejere i CART serien. Forsythe og Kalkhoven ønsker at fortsætte serien som en uafhængig serie af Indy 500 løbet, og spliden mellem IRL og den nye CART serie fortsætter. CART er nu officielt nedlagt men serien fortsætter under navnet Champ Car og organisationen Open Whell Racing Series (OWRS).

OWRS og IRL fortsætter spliden som har stået på siden 1996, spliden mellem de 2 serier har kostet dem begge dyrt. Champ Car har mistet alle deres motorleverandører og top teams undtagen 2, serien har ingen god TV kontrakt og der er en mangel på sponsorer i serien, dette betyder at Kalkhoven og Forsythe er nød til at finansiere serien ud af deres egne lommer.

Mens har IRL måtte se at det kendte Indy 500 løb har lidt en hård kamp, løbet tiltrækker ikke de samme store TV seere som før i tiden og tilskuer tallet på banen er også markant faldende. Det er nu åbenlyst for de fleste at spliden mellem de 2 organisationer er nød til at stoppe ellers risikere IndyCar sporten at forfalde total.

Dette er åbenbart ikke klart for hovedpersonerne bag striden, Kalkhoven, Forsythe og George som fortsætter deres interne politiske magtkamp om sporten i USA, til stor skuffelse for de fleste fans.

Men Kalkhoven og George begyndte at tale sammen om at forene de 2 serier i efteråret 2007, begge parter havde indset at der ikke var nogen mulighed for at IndyCar sporten kunne overleve hvis denne bitre splid fortsatte, sporten havde nu mistet så meget prestige at den praktisk talt var ved at uddø helt inden for de næste 5-8 år. Der var altså intet at miste alt at vinde, og Champ Car og IRL blev så forenet den 22. februar 2008, efter 12 lange år sluttede den splid der havde delt sporten i 2.

Det er altså første gang siden 1978 at IndyCar serien nu endelig er forenet, den styres og ejes af Hulman-George familien som også ejer Indianapolis Motor Speedway og det kendte Indianapolis 500 løb. Sporten har nu fået samme ledelsesstruktur som vi kender det fra NASCAR og formel 1, Tony George er i kontrol over IndyCar sporten i USA og der er ingen modstridende partnere at skulle tage hensyn til.

Om Tony George så er den rigtige til at føre IndyCar videre i fremtiden må han jo han bevise.

Jacob Carsting

Læs mere om:
  • Long Beach
  • 20/04/08 - Long Beach - CCWS
  •