Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser
ASETEK SIMSPORTS

Formel 1

Ferrari triumf i Malaysia

Formel 1 
23/03/08 

Raikkonen overlegen på Sepang
Godt nok var det Felipe Massa, der vandt starten, da de røde lygter blev slukket. Og godt nok var det Massa der førte frem til første pitstop, men derefter stod der Raikkonen på det hele. Og da Massa samtidig endte dagen i en sandkasse, forsvandt den eneste konkurrent til sejren.
 

I forhold til løbet for en uge siden var der ikke meget dramatik eller spænding i Malaysia. Banen er der ellers ikke noget i vejen, men Formel 1 endte tilbage til den samme for statiske løb som vi så sidste år.

Et andet mønster fra sidste sæson, der er blevet gentaget i de to løb, der er blevet kørt, er at Ferrari og McLaren skiftes til at være dominerende. Godt nok var McLaren blev sendt tilbage på gridden efter en forseelse i kvalifikationen. Men når det er sagt, så virkede det ikke som om de for alvor ville have været i stand til at true Ferrari.

Det ville være befriende hvis Ferrari og McLaren kunne være på samme niveau en dag, så man kunne få en ordentlig kamp om sejren.

Holdbarhedsmæssigt gik det bedre for feltet, samlet set, end det gjorde i Australien. Hvor der i Melbourne var et ganske begrænset antal der gennemførte, var der på Sepang 17 biler der kom over stregen. Værd at bemærke er også at de 11 af dem var på samme omgang som vinderen.

Efter Massas exit arvede Robert Kubica 2. pladsen. Den unge polak havde lavet en god start og det gav bonus senere. Dermed fik Kubica sin bedste placering i F1, og BMW fik for andet løb i træk 2. pladsen. I øvrigt også et mønster fra sidste sæson, Ferrari eller McLaren vinder og BMW samler resterne op, fra de to store.

På 3. pladsen finder vi Heiki Kovalainen der gjorde det godt og kørte sikkert, uden for alvor at ligne en der kunne vinde noget som helst. En flot 4. plads gik til Jarno Trulli, der både kæmpede bravt og havde heldet på sin side.

Heldet for Trulli var at Lewis Hamilton havde et rigtigt elendig første pitstop, hvor de havde store problemer med først at få et forhjul af, derefter var tilsyneladene heller ikke let at få det på igen. Men når det er sagt, så var det ikke årsagen til det lidt magre resultat fra Hamilton. Han var ikke i samme klasse som Ferrari og Raikkonen i dag.

På 6. pladsen kom en lidt skuffet Nick Heidfeld, der blev den store taber, da starten gik. Han havde god fart i bilen og forsøgte at komme med op i front, men havnede i ydersporet, hårdt presset af Trulli og endte med at tabe en masse placeringer.

Mark Webber på 7. pladsen, må være lidt skuffet - i store dele havde han ellers både Hamilton og Heidfeld bag sig, men taktikken var anderledes og måske snød den lidt med det reelle styrkeforhold, men efter et pitstop blev han sendt tilbage og var ikke længere en faktor i løbet.

Det sidste point gik til Fernando Alonso, der på ingen måder havde en god weekend. Selvom Renault ikke er en superbil i øjeblikket, må det alligevel siges at være småskuffende for den dobbelte verdensmester.

Status efter to løb, er at vi har haft et godt løb og et mere kedeligt. Lad os håbe det er det sidste, der er i mindretal i år. I VM fører Hamilton, mens Raikkonen kan puste ham alvorligt i nakken. Væsentlig er det at Massa endnu ikke har nogen point. Væsentlig er det også at efter to løb har vi haft seks forskellige kørere på podiet. Hvis den tendens fortsætte kan VM blive mindst ligeså tæt som sidste sæson - og det gør jo ingenting.

Martin Møller-Thomsen

Læs mere om:
  • Sepang
  • 23/03/08 - Sepang - Formel 1 - FIA F1
  •  



    ASETEK SIMSPORTS