Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Rally Sprint

Jubilar vandt jubilæumsudgaven

Rally Sprint 
23/07/07 

- af NCC RallySprint
Et af dansk bilsports mest klassiske løb blev lørdag eftermiddag afviklet i sin 25. udgave. Det var NCC RallySprint 2007 i den store grusgrav i Nyrand ved Kalundborg, og jubilæumsudgaven endte med en sejr til en anden jubilar.
 

Det var den regerende tredobbelte Danmarksmester i rally, Ib Kragh, Juelsminde, som kunne vinde løbet for fjerde gang i træk i det, der også er hans sæson nummer 25 i dansk rallysport.


De tre bedste ved NCC RallySprint 2007: (f.v.) Lars Kragh, nummer to, Ib Kragh, vinder, Henning Fabricius, nummer tre.
(Foto: Morten Alstrup)

”Da jeg så deltagerlisten, var jeg godt klar over, at det ville være svært,” fortæller vinderen om sin frygt for ikke at kunne gentage sejren. ”Både Preben Andersen og Lars Kragh er stærke til denne type løb, og de viste også gode takter sidste år, mens det var første gang, at jeg skulle køre med min nye bil på dette ujævne underlag, så jeg var ikke klar over, hvordan den reagerede på prøven. Men det viste sig, at bilen kører perfekt her.”

Før ham har Jens Ole Kristiansen (1984-1986), Jan Mortensen (1993-1995) og Jens Mulvad (1999-2001) også tidligere scoret hattrick i den vestsjællandske grusgrav, men med årets sejr nåede Ib Kragh op på fire sejre i træk, og det er første gang, at det er sket. Sejren blev sikret med et forspring på lidt mere end fem sekunder til Lars Kragh, Køge.

”Efter det andet heat var jeg klar over, at jeg kunne vinde igen, hvis jeg ikke lavede nogen fejl, for jeg havde kørt på samme tid som i mit første heat, mens de andre kørte langsommere,” forklarer Ib Kragh. ”Det viste sig også at passe, for mine tre bedste heats kørte jeg alle på tider på 2.53 med nogle få tiendedele i mellem dem.”

De to kørere, som Ib Kragh henviste til anden- og tredjepladsen, var om end endnu lykkeligere for deres placeringer på podiet.

”Jeg er rigtig, rigtig glad, for det er svært at slå Kong Kragh i Gammelrand. Selv om jeg selv hedder Kragh, så er Ib Kragh en erfaren herre, der er rigtig dygtig. Jeg gjorde alt, hvad jeg kunne for at ødelægge hans dag, men det gik ikke. Men mit mål blev indfriet, for jeg har haft to gange, hvor jeg er blevet nummer fire her i løbet, og jeg blev også nummer fire for tre uger siden i Sorø, så jeg havde min motivation, og jeg indfriede mit mål,” siger løbets toer, Lars Kragh.

Tredjepladsen gik til Henning Fabricius, Frederiksværk, der som løbet skred frem blev bedre og bedre i sin Mitsubishi Lancer Evo 6. Da man gik i gang med sidste heat, stod kampen om tredjepladsen mellem ham, Mats Andersson, Sverige, og Kenneth Petersen, Svinninge, og det endte med, at Henning Fabricious, som tog den sidste podieplacering med mindst mulige margen – en hundrededel af et sekund!

”Jeg er stolt af tredjepladsen generelt, for det var så tæt. Det var racerløb for alle pengene,” sagde en jublende Henning Fabricius. ”Jeg havde en intens kamp med Kenneth Petersen, hvor jeg håbede på, at vi kunne slå ham i klassen. Det gjorde vi, men jeg var ikke klar over, at vi også blev nummer tre sammenlagt. Efter sidste heat var jeg gået hen for at checke opslagstavlen, men jeg hørte så over højttaleren, at de kaldte mig til præmieoverrækkelse, for så var jeg nødt til at vende om, for jeg skulle have min bil med.”


Ib Kragh kan køre rallybil, men han kan ikke åbne champagne. Det udnyttede konkurrenterne Lars Kragh og Henning Fabricius til at oversprøjte ham efter NCC RallySprint 2007.
(Foto: Morten Alstrup)

Resultatet af generalklassementet i 25. NCC RallySprint:

1. Ib Kragh Juelsminde Renault Clio Super 1600 8.40,78

2. Lars Kragh Køge Opel Corsa Super 1600 8.46,14

3. Henning Fabricius Frederiksværk Mitsubishi Lancer Evo 6 8.48,19

4. Mats Andersson Sverige Proton Satria 8.48,20

5. Kenneth Petersen Svinninge Ford Escort RS Cosworth 8.50,28

6. Erik Jørgensen Solrød Strand Opel Kadett GSi 8.53,33

7. Michael Fuhlendorf Allingåbro Lancia Delta Integrale 8.55,13

8. Henrik Jensen Kalundborg Peugeot 206 RC 8.56,05

9. Anders Rygaard Korsø Honda Civic Type-R 8.59,42

10. Jesper Seehusen Helsinge Skoda Octavia 9.04,84

Bedst placerede mandskaber i de enkelte klasser:

Gruppe N 0-1400
Ole Jensen Kalundborg Peugeot 106 9.29,69

Biler 0-1400 cm3
Martin Pedersen Kalundborg Peugeot 106 Kit Car 9.12,41

Biler 1401-1600 cm3
Ib Kragh Juelsminde Renault Clio Super 1600 8.40,78

Biler 1601-2000 cm3
Erik Jørgensen Solrød Strand Opel Kadett GSi 8.53,33

Biler over 2000 cm3
Henning Fabricius Frederiksværk Mitsubishi Lancer Evo 6 8.48,19

Historisk klasse
Kim Madsen Sorø Ford Escort RS 9.18,05

Kalundborg og Omegns Motorklub

Morten Alstrup


Læs mere om:
  • Gammelrand
  •