Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser
ASETEK SIMSPORTS

Formel 1

Duellen fortsætter

Formel 1 
18/07/07 

McLaren og Ferrari vil dominere i Tyskland
I den kommende weekend er Formel 1 tilbage på Nürburgring. Det er der ikke noget nyt i. Det nye er at i år hedder løbet Tysklands Grand Prix og ikke Europas Grand Prix. Tilgengæld er Hockenheim forsvundet, men kommer muligvis tilbage næste år. Alt dette er selvfølgelig ligegyldig for udfaldet - McLaren eller Ferrari har sikkert tænkt sig at vinde under alle omstændigheder.
 

McLaren eller Ferrari - en af bilerne vil sikkert komme først over stregen på søndag. Det interessante bliver hvilken af kørerne der sidder i bilen. Ferrari har vundet de sidste to løb - i begge tilfælde var det Kimi Raikkonen der sad bag rattet. Så McLaren trænger til at slå igen. Men sølvpilene har på deres side de to første pladser i VM kampen, så for Ferrari er der stadig tale om angreb, mens McLaren skal forsvare.


Hamilton fører VM ganske solidt
(Foto: Bridgestone-F1)

Felipe Massa, Kimi Raikkonen og Fernando Alonso har nok alle tre det tilfælles at de vil være meget godt tilfredse med at Hamilton ikke vinder på søndag. Den unge englænder har et solidt forspring i VM og hvis de andre skal have en chance så skal han helst ikke vinde igen lige med det samme. Faktisk skal Hamilton helst prøve noget nyt - nemlig at undgå på podiet. For Hamilton selv er indgangsvinklen naturligvis den modsatte - han skal fortsætte sin imponerende stime og bibeholde sit forspring.

Hvis Raikkonen vinder igen begynder det at se ud som noget for finnen. I bedste fald begynder det at ligne et angreb på VM titlen - i værste fald vil det ligne et deja-vu hvor angrebet blev sat for sent ind - som for to år siden.

For Alonso og Massa er sagen mere at de gerne vil hænge på deres holdkammerater. For Alonso, der jo har et par titler i bagagen, er sagen lidt mere presserende end den er for Massa. Hvis Massa resten af sæsonen får baghjul af Raikkonen, vil folk trække på skuldrene og tænke - hvad andet kunne man forvente.

Med Alonso er det anderledes. Måske er Hamilton det største F1 talent siden 1991, men alligevel - at en dobbelt mester får sig meget baghjul er alligevel uhørt.

Kampen om sejr og pole-position bliver mellem de tre. Og at de også får sat sig på hele podiet er mere en sandsynligt. Og dog kan der jo ske underlige ting og sager - specielt hvis vejret bliver dårligt. I regnvejr har man set sjove resultater på Nürburgring - ikke mindst da Johnny Herbert vandt i en Stewart Ford.


BMW'erne er solidt plantet på 3. pladsen.
(Foto: BMW-Sauber)

Bagved de to top teams ligger BMW, forfulgt, men ikke specielt skarpt, af Renault. Det tyske team klarer sig glimrende, men er stadig langt fra toppen. Det franske mesterhold har haft det svært med overgangen fra Michelin til Bridgestone, men selv det taget i betragtning, er det en svært skuffende sæson de har gang i. Deres ambition er at fange BMW og selv det virker i øjeblikket svært for dem.

Red Bull, Toyota, Honda, Williams udgør det blandede midterfelt, hvor det går anstændigt en weekend, dårligere den næste og så lidt frem igen. Generelt for alle fire hold, er at de ikke har leveret flere gode præstationer i træk. Specielt for de to japanske fabrikshold er situationen uholdbar. Både Red Bull og Williams virker mere som teams der er på vej i den rigtige retning.

I bunden er det stadig Spyker, Toro Rosso og Super Aguri der triller rundt. Spyker er hægtet af, mens de to andre gør deres for at gøre livet for i særdeleshed Honda og Toyota surt. Spyker stiller på i Tyskland med en ny mand i stedet for Albers. Hvem det bliver er i skrivende stund stadig lidt uklart, men noget tyder på at Marcus Winkelhock kommer til at køre i Tyskland og man så derefter finder en mere permanent løsning.

Martin Møller-Thomsen

Læs mere om:
  • Nürburgring
  • 22/07/07 - Nürburgring - Formel 1 - FIA F1
  •  



    ASETEK SIMSPORTS