Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Special Saloon Car

Buler, bulder og bragende race på Ring Djursland

Special Saloon 
28/05/07 

Stor succes for Special Saloon Car Festival
På trods af de grå skyer og enkelte byger, fik vejret ikke ødelagt weekenden på Ring Djursland, hvor Special Saloon Car Festival i weeekenden blev afholdt, med deltagere fra hele Norden og et gæstevisit af en spændende tysk klasse.
 

Weekenden bød på en del buler. Om lørdagen kørte finske Perti Kuismanen sin Viper ind i autoværnet bag ved pitten. Senere samme dag var der et par SSC biler der ramlede sammen under kvalifikationen. Og om lørdagen i SSC gr. 2 skete der et større uheld på første omgang, der sendte tre biler ud med store skader.

Var der en del buler, var der heldigvis endnu mere bulder. En norsk Volvo i SSC gr. 2 brummede brutalt ud af banen og i den gæstende tyske klasse var der både en Viper, en Marcos og en fascinerende Stealth, der bragte mindelser om den hedengangne gr. C. Alle tre bidrog på smukkeste vis med bas-nuancer til weekendens symfoni.


Christian Nilsens voldsomme Volvo V8 racer.
(Foto: Motorsporten.dk)

Det første løb om søndagen var SCC gr. 1. Her blev løbet domineret af en kamp mellem Michael Klostermann, der sammen med sin bror Claus var til stede på Ring Djursland, mens deres DTC team måtte passe sig selv på Sturup Raceway, og Mike Legarth, der var på en gæsteoptræden i klassen. Da løbet sluttede havde Klostermann dog over seks sekunder ned til Legarth. Martin Marrill sluttede på 3. pladsen.


Starten på det første løb i klasse 1.
(Foto: John Jensen)

Næste klasse på programmet, inden frokostpausen, var SSC gr. 2 +3. Det var her, at et større uheld på første omgang sendte tre biler ud. Jørgen Hansen og Claus Klostermann og deres BMW M3'ere var to af de faldne, og Gunnar Larsens Ford Sierra var det tredie offer. Det meste af løbet blev kørt bag Safety Car og Lars Schönemann vandt løbet.

Efter frokost kom den tyske klasse på banen - STT - Spezial Tourenwagen Trophy hedder den.
Dr. Nesbach i den flotte Stealth racer, der lød som en brutal udgave af en batmobil fik let spil i dette første af de to 25 minutters heat, der blev kørt.


Dr. Klaus Nesbach i hans brutale Stealth racer.
(Foto: John Jensen)

Men det lette spil fik han fordi Perti Kuismanen i Viper, skulle starte bagerst efter sit møde med autoværnet i kvalifikationen. Han fik kæmpet sig hele vejen gennem feltet op til 2. pladsen - og længere nåede han ikke, inden løbet sluttede. Lars Schönemann, der også deltog i denne klasse, blev nr. 3.

Så var det tid for SSC gr. 1 igen. Og ligesom første heat blev løbet domineret af Michael Klostermann og Mike Legarth. Og ligesom i første heat blev det en tæt duel. Klostermann vandt igen, men nu kun med 1,3 sekunders forspring. Klaus Elmies tog 3. pladsen.

Special Saloon Car festivalen havde også besøg af Super Karts, to cylindrede go-karts med seks gear og omgangstider der var bedre end de fleste racerbiler.


Super Karts.
(Foto: John Jensen)

Første heat blev vundet af veteranen Poul V. Petersen foran Frederik Ely.


Super Kart klassen 'grand old man' Poul V. Petersen.
(Foto: Motorsporten.dk)

Det var blevet tid for 2. heat af SSC gr. 2+3. Det blev domineret af Lars Schönemann, der i sin Porsche vandt med en omgang foran den brutalt udseende norske voldsomme Volvo med Christian Nilssen. Gisle Kverneland tog 3. pladsen.

Tredie og sidste heat i SSC gr. 1 blev ikke som de andre. En hel del af deltagerne valgte at starte på regnvejrsdæk i det fik betydning mod slutningen af løbet.


Starten på det 3. løb i klasse 1.
(Foto: John Jensen)

Det blev heller ikke til helt den samme duel mellem Michael Klostermann og Mike Legarth, da Klostermann efter få omgange måtte trække sig fra løbet. Tilgengæld bød det på en ligeså tæt duel mellem Legarth og Jacob Borum. Legarth vandt og fik dermed gjort god reklame for sin bil, der kørte rundt med flere "til salg" skilte på.


Mike Legarth i sin 'Til Salg' sposorerede BMW.
(Foto: Motorsporten.dk)

Martin Marrill lå længe på 3. pladsen men måtte se sig slået næsten på målstregen af Peter Vesti, der kom stormende med slicks på. På målstregen var der 0.2 sekund mellem nr. 2 og nr. 4!

I andet heat for den tyske STT klasse var det igen Viper og Stealth raceren der dominerede. Nu hvor Viperen ikke lå bagerst havde den en chance, og den blev udnyttet.


STT racerne på ved ud i deres sidste løb ved Special Saloon Car Festivalen..
(Foto: John Jensen)

Eneste bil på omgangshøjde med Viperen var vinderen af første heat, Dr. Nesbachs Stealth. Men havde løbet været to omgange længere havde også han været en omgang bagefter. Lars Schönemann tog igen 3. pladsen, men nåede ikke på podiet, da han skulle gøre sig klar til sidste ombæring af SSC gr. 2+3.


Pertti Kulsmanen var lynende hurtig i sin Viper.
(Foto: Motorsporten.dk)

Og her nåede Lars Schönemann på podiet, da han igen vandt. Igen foran Christian Nilssens voldsomme Volvo og med Gisle Kverneland på 3. pladsen.


Lars Schönemann deltog i to klasser denne weekend.
(Foto: Motorsporten.dk)

En god dag på Ring Djursland var ved at være slut. Som rosinen i pølseenden skulle vi dog lige have Super Karts på banen igen. Igen blev løbet vundet af Poul V. Petersen, foran Claus Grønning og Jörg Bernhard.

Martin Møller-Thomsen

Læs mere om:
  • Ring Djursland
  • 27/05/07 - Ring Djursland - Special Saloon
  •