Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Danish Touringcar Challenge

Fakta om Danish Touringcar Championship 2007

Danish
Touringcar
Challenge 

03/05/07 

Danish Touringcar Championship har op til 2007 foretaget en række justeringer af sit reglement, hvilket har medført ændringer i afviklingsformen og de tekniske regler. Nedenfor følger dels en skematisk gennemgang over dels afviklingen af en DTC-afdeling i 2007, dels reglerne for points, succesballast og grundvægte.
 

Afvikling af en DTC-afdeling i 2007 – trin for trin:
Tidspunkt Kørsel Beskrivelse
Lørdag
middag
Fri træning
Lørdag
eftermiddag
Tidtagning
Super PoleDe 12 hurtigste fra tidtagningen kører hver en omgang alene på banen.
Søndag
middag
Opvarmning
Last ChanceDeltagerne, som ikke kom i Super Pole, får 10 minutter til at sætte deres kvalifikationstid.
Søndag
(ca. 13:30)
Kvalifikationsheat 1Startrækkefølge: De 12 bedste fra Super Pole forrest efter deres placering i Super Pole efterfulgt af det øvrige felt efter deres placeringer i Last Chance.

Startform: Rullende start.
Søndag
(ca. 15:30)
Grid show
Kvalifikationsheat 2Startrækkefølge: Efter kørernes placeringer fra kvalifikationsheat 1, dog starter de otte forreste i omvendt rækkefølge.

Startform: Rullende start.
Reparationspause
FinaleStartrækkefølge: Efter kørernes sammenlagte placeringer (positioner) fra kvalifikationsheat 1 og 2. Køreren med laveste sammenlagte placering starter fra pole position.

Startform: Stående start.

Points, vægt, succesballast og dæk i DTC i 2007 – punkt for punkt:

RegelpunktBeskrivelse
PointreglerSkala: 20-17-15-13-11-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1.

Uddeles efter resultatet af kvalifikationsheat 1, kvalifikationsheat 2 og finalen.

Kun de 21 bedste af de 24 mulige pointscorer skal tælles med, dog skal finalen i den sidste DTC-afdeling og heats, hvorfra en kører er blevet udelukket, altid tælles med.
Bilernes grundvægte1130 kg for biler med forhjulstræk og 5-trins gearkasse med H-skift.

1160 kg for biler med forhjulstræk og 6-trins sekventiel gearkasse.

1170 kg for biler med baghjulstræk og 5-trins gearkasse med H-skift.

1200 kg for biler med baghjulstræk og 6-trins sekventiel gearkasse.
SuccesballastDe fire første placeringer i et kvalifikationsheat eller en finale udløser henholdsvis 15, 10, 5 og 2½ kilo.

Kørere, der slutter som nummer 11 eller lavere i et kvalifikationsheat eller en finale, kan reducere sin grundvægt med 10 kilo.

Alle kørere, der scorer points i mesterskabet, vil blive tillagt 5 kilo pr. 40 points.
(0-39 points = 0 kilo, 40-79 points = 5 kilo, 80-119 points = 10 kilo o.s.v.)

Den samlede succesballast skal monteres i efterfølgende afdeling og kan aldrig overstige 70 kilo.

Bilens grundvægt kan aldrig reduceres med mere end 10 kilo.
DækForhjulstrukne biler råder til hver DTC-afdeling over 12 dæk, hvoraf højst otte må være nye.

Baghjulstrukne biler råder til hver DTC-afdeling over 12 dæk, hvoraf højst seks må være nye.

Læs mere om:
  • 06/05/07 - Jyllandsringen - Danish Touringcar Challenge
  •