Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

DTM præsentation

Audi varmer op til DTM anno 2007!

DTM
præsentation 

09/04/07 

- Tom Kristensen i Audi Sølvpil
Så går det løs for Deutsche Tourenwagen Masters. På tirsdag starter den første ITR test på Motorsportarena Oschersleben. DTM præsentationen i Düsseldorf finder i år sted den 14. april, og debutløbet på Hockenheim løber af stablen den 22. april.
 


Bemærk forskellen på Singleframe kølergrillen -2006 og 2007 bilerne.
(Foto: Audi Sport)

Audis tre fabriksteams; Audi Sport Team Abt Sportsline, Phoenix og Rosberg, får i år både unge og spændende kørere, men også en række spændendene partnere. Allerede i morgen tirsdag vil den første officielle ITR test finde sted på Motorsportarena Oschersleben, og det er især spændende, i det man her for første gang kan se 2007 versionen af HWA Mercedes Benz AMG C-klasse racerne blive kørt i vrede.

Disse nye biler har allerede gjort indtryk på Audi, så man har i Ingollstadt i år lanceret en helt ny R13 version af Audi A4 DTM raceren, og ikke som sidste år en revideret version af sidste års model. Og 2008 versionen af den kommende nye Audi A4, der i september præsenteres som gadebil, står allerede i vindtunnellen. Nu skal Mercedes Benz slås!

Red Bull fortætter som sponsorer for Mathias Ekström og Martin Tomszyk, dog vil den opmærksomme entusiast bemærke at farven ligesom på energidrikken nu er meget mørkeblå. Playboy er fortsat at finde på Christian Abts Rosberg Audi racer, forhåbentligt sammen med de lige så smukke bunny piger.

Dette er gjort muligt af ITR organisationen, for at sikre at konkurrencen er intakt mellem Audi og Mercedes Benz. At HWA organisationen før påske oplyste, at de vil blive børsnoterede, og ikke mindst på rygtebasis nævnes som mulige købere af Scuderia Toro Rosso Formel 1 teamet, øger kun presset på HWA for at levere et godt resultat, og dermed forsvare DTM mesterskabet anno 2006.


Ekströms Audi A4 DTM R13 under test i Barcelona.
(Foto: Audi Sport)

Audi har længe været kendt og berygtede for at mestre den kommercielle side af DTM serien, og hvert eneste år har man kunne notere sig nye sponsornavne på de hurtige tyske racere. I år er det den store elektronikkoncern Phillips, der ikke vil stå tilbage for Tom Kristensens Siemens sponsorbemaling fra sidste år. Autobild og Schaeffler Group vil ligeledes være at finde på Audi bilerne.

Rent teknisk har vi allerede gennemgået Tom Kristensens nye bil, hvis du skulle have misset den artikel, kan du læse den her: Præsentation af Audi A4 DTM R13. Det springende punkt, som vi alle har glædet os til, var fronten på den nye R13 racer. Ikke mindst godt hjulpet af Audi Sports PR afdelingen, der konsekvent enten har vist skud af hækken på bilen under de første tests i Almeira og Barcelona i Spanien, samt ikke mindst brugt R12Plus fronten ved præsentationen for få dage siden. Toms bil er traditionen tro ikke færdig endnu, da den skal profitere af de seneste testresulater. Dette vil gøre Tom Kristensen til Audis spydspids igen i år, med den mest optimale racer!

Men nu er det første billede her, og det er tydeligt at der er sket noget på bilen. I 2006 var hele luftføringen blevet ændret til at komme ind af singleframe kølergrillen, til både motor, kabine og bremser. I år har man ændret dette forhold, for at sænke den store mængde drag og turbulens, som man måtte kæmpe med sidste år. Samtidig har man sænket hele frontarealet, således at singleframe grillen er lavere men bredere. Samtidig har man sænket bilens luftmodstand.

Dette udmøntede sig i, at R12Plus havde lavere tophastighed og var mere instabil end Mercedes racerne. I år har man nu lavet en luftgennemføring, således at luften tages ude i siden af singleframe grillen, et indtag i hver side. Resten af grillen er blanket af, bortset fra en oliekøler nederst i grillen. En anden visuel forskel er at man har lavet frontens flics om, for at sikre downforce, uden at udsætte bilen for det som Mercedes yndede sidste år – at køre bilens flics af i en af siderne, med voldsom downforcetab og understyring til følge.


Mathias Ekström undervejs i sin nye 2007 bil.
(Foto: Audi Sport)

Mathias Ekström og Martin Tomszyk
(Audi Sport Team Abt Sportsline)
2007 Audi A4 DTM R13

Red Bull sponsorat ligesom de har gjort siden 2004, dog i år med meget mørkeblå bemaling. Samme tone blå som Red Bull anvender i deres Formel 1 program. Ekströms bil vil også bære The Schaeffler Group logoet.

Tom Kristensen
(Audi Sport Team Abt Sportsline)
2007 Audi A4 DTM R13

Den danske Le Mans helt, som sidste år var Audis mest succesrige DTM kører, har igen i år støtte af Siemens. I år har man dog fra Audis side valgt at accentuere hans status som Audis førende kører med en sølvgrå bemaling, frem for sidste års hvide grund under Siemens logoet. Samme sølvfarve som man kender fra Auto Union racerne før krigen.

Timo Scheider
(Audi Sport Team Abt Sportsline)
2007 Audi A4 DTM R13

Bilen har allerede været afbilledet, ved præsentationen Audi Motorsport Launch & Lounge i begyndelsen af marts, dog i 2006 aerodynamik specifikation. Bilen er mørkegrå, og promoverer Audi brandet Gebrauchtwagen:plus og Audi Top Service.


Lucas Luhr med Phillips branding i Barcelona
(Foto: Audi Sport)

Lucas Luhr
(Audi Sport Team Rosberg)
2006 Audi A4 DTM R12Plus

Den tidligere Porsche fabrikskører, som især kendes fra adskillige sejre I ALMS og Le Mans i både GT2 og LMP2 klassen, kører i sit DTM debutår med støtte fra Phillips i en hvid Audi A4 R12Plus, for at annoncere for Phillips Ambilight fladskærmsprogrammet.

Christian Abt
(Audi Sport Team Phoenix)
2006 Audi A4 DTM R12Plus

Abt kører som sidste år med en Playboy sponsoreret racer, denne gang en 2006 version kaldet Audi A4 R12Plus. Bilen var sidste år blank sort, men i år er den mørkegrå. Udover reklamen med den langørede kanin, findes også logoer for AUDI AG Gebrauchtwagen:plus programme.

Mike Rockenfeller
(Audi Sport Team Rosberg)
2006 Audi A4 DTM R12Plus

Audis absolut yngste kører, vil starte sin DTM karriere i en rød racer, med støtte fra de to Audi brands quattro GmbH og S line sportskits. Derudover, og derfor den røde grundfarve, støttes den tidligere Porsche fabrikskører af Europas største sportsmagasin Autobild samt The Schaeffler Group.


Mike Rockenfeller med S-line og Autobild branding.
(Foto: Audi Sport)

Alexander Premat
(Audi Sport Team Phoenix)
2006 Audi Sport DTM R12Plus

Den tidligere ART GP2 stjerne, vil i år starte sin DTM karriere som teammate til Christian Abt, hos Team Phoenix. Premats racer vil være sølv- og guldfarvet og reklamere for Audi Bank.

The Schaeffler Group, en af Audis DTM partnere og leverandør af dele til Audi DTM racerne, vil i år reklamere for deres tre koncernbrands: LuK, INA og FAG. Yderligere DTM partnere for Audi Sport I 2007 vil være Eibach Springs, O.Z. Racing og PTC.


Tom Kristensens nye teamkammerat, Timo Scheider, i sin nye 2007 bil
(Foto: Audi Sport)

Det sidste Audi team, Team Kolles TME, som sidste år havde Vanina Ickx og danske Nicolas Kiesa som deres bekræftede kørere, er ikke et decideret Audi fabriksteam. Derfor figurerer de ikke i dagens gennemgang, men Vanina Ickx er foreløbigt bekræftet.

Nicolas Kiesa skal imorgen tirsdag til ITR testen på Motorsportarena Oschersleben, for at stå til rådighed for teamet, under deres test af hans mulige afløser, Adam Carroll. Hvorvidt det bliver til et DTM sæde i 2007, afhænger helt og aldeles af britens test imorgen. Økonomi er et springende punkt for både Carroll og Kiesa.

Aslak Vind

Læs mere om:
  • Tom Kristensen
  •