Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Baner

Nürburgring har ondt i pengekassen

Baner 
09/01/07 

I de seneste 3 – 4 år har Hockenheim banen kæmpet meget hårdt med det økonomiske, men også Nürburgring har problemer.
 

Hockenheim er på det nærmeste ødelagt økonomisk. Dog ikke mere end at det Tyske Grand Prix kan afholdes på banen hvert andet år. Det er dog sikkert mere på grund af kontraktlige forhold at det kan lade sig gøre. Men Hockenheim er ikke den eneste bane der har problemer. Også den anden store tyske bane, Nürburgring, som Hockenheim i de næste 4 år deler det Tyske Grand Prix med, har store lommesmerter. Nürburgring har i 2004 og 2005 sæsonerne haft et underskud på samlet 22 millioner dollars. Regnskabet for 2006 er endnu ikke offentliggjort. Men meget tyder på at det heller ikke i 2006 bliver til et overskud på banen.

Chefen for banen, Walter Kafitz, siger dog at det ”kun” er Formel 1 som giver røde tal på bundlinien. Alt andre aktiviteter giver overskud. Samtidigt fastslår Kafitz, at man ikke har tænkt sig at lukke banen.

Walter Kafitz:
”Vi hverken lukker eller trækker os fra Formel 1. Vi har en kontrakt til og med 2011 og ønsker i regionens interesse at beholde Formel 1 her. Vores problemer er ikke anderledes end andre Grand Prix baners. Vi har alle tab.”

I år skal det Tyske Grand Prix afholdes på Nürburgring. Man er på Nürburgring meget spændte på det. Et af de store trækplastre, Michael Schumacher, er væk. Kafitz er dog fortrøstningsfuld, fordi der er flere nye tyske kørere på vej frem. Men holder denne forklaring vand? De tyske talenter skal først vise deres værd før de kan trække tilskuere. Samtidigt er det jo sådan at den allestedsnærværende Bernie Ecclestone i sine kontrakter med banerne, har indføjet en automatisk forhøjelse af afgiften til FOM, som Bernie Ecclestone styrer med hård hånd – og pengepung – og denne stigning er på 10 % - om året. Disse 2 ting kan sammenfattet være en overordentlig stor post for Grand Prix banerne rundt omkring. Bliver denne konstante stigning dødsstødet for mange af de etablerede baner? Kafitz garanterer dog at så længe man har kontrakt på det tyske Grand Prix – til og med 2011 – så køres der Formel 1 på Nürburgring.

Dons

Læs mere om:
  • Nürburgring
  •