Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Brasiliens GP – Toyota preview

Formel 1 
19/10/06 

Toyota fik begge biler i pointene i Japan. Kan de gøre det igen på den udfordrende bane i Sao Paulo? Bestemt, hvis man spørger Toyota.
 

Toyota er i gang med at forberedelserne til næste sæson. Som tredjekører har man netop hyret Franck Montagny, som allerede har – med god vilje fra Super Aguri – testet for teamet. Han skulle ses an. Ellers har Franck Montagny tidligere været testkører for Renault, og har i år testet for Super Aguri, ligesom han har kørt enkelte Grand Prixer for teamet. Men det er i næste sæson at Toyota kan gøre gavn af ham. Allerede nu har teamet testet 2007 motoren, som også Williams skal anvende. Fastfrysningen af den største del af motorudviklingen er for så vidt trådt i kraft. Men også andre ting er blevet testet, og enkelte ting har allerede fundet vej til raceren i årets sidste GP.


Trulli vil i pointene i år i Brasilien
(Foto: Toyota F1)

Disse enkelte andre ting er primært aerodynamiske forbedringer, som man nok kan få brug for på Interlagos banen. Som kørerne beskriver det, så er der brug for så meget downforce som muligt. Opløbsstrækningen til målstregen er temmelig lang, så der skal man også søge at opnå så høj hastighed som muligt. Med andre ord, det bliver et kompromis når setuppet skal laves. Derudover bør bilernes ridehøjde være lidt højere her end de fleste andre steder. Banen er temmelig ujævn, og selv om den er blevet forbedret løbende over de sidste år, så er det stadig vel stadig den mest ujævne bane i kalenderen.


Ralf vil forbedre sidste års placering
(Foto: Toyota F1)

Pascal Vasselon er på linie med kørerne, og tilføjer også at man næsten er klar over hvilke dæk man vælge. Det bliver en dæktype i medium compound området. Det sker selvfølgelig for at have det bedst mulige greb i de små snævre sving som der også er et par stykker af på banen. Regnvejrsdæk, ja det giver næsten sig selv. Vi har tidligere set en mere end almindelig våd asfalt netop i Brasilien, og dækfabrikanterne er forberedt på lidt af hvert. Her kan det blive gældende at regnen kan komme med temmelig kort varsel. Men det har man også forberedt sig på. For teamet gælder det om at få begge bilerne i pointene igen. I sidste sæson var det kun R. Schumacher der kunne køre sig til point, og det kun et enkelt af slagsen. Det skal gøres bedre i år.

Dons

Læs mere om:
  • Panasonic Toyota Racing
  • Interlagos
  • 22/10/06 - Interlagos - Formel 1 - FIA F1
  •