Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Historisk Rally

Historiske rallybiler blander sig i topstriden

Historisk Rally 
30/09/06 

I dansk rally har publikum gennem de seneste 3 år haft et ekstra krydderi, når de har set på rally. Biler fra tresserne og halvfjerdserne har deres eget mesterskab at kæmpe for: ”FirstStop Historic Rally Cup”, sponsoreret af Bridgestone. Desuden er der DASU Cup’en for historiske rallybiler.
 

De historiske rallybiler har etableret et brohoved i sporten, hvorfra den fortsatte erobring af supportere, presse og kørere skal etableres. Klubber og løbsledere, med hang til økonomisk sikkerhed for deres arrangementer, har allerede erkendt, at det er godt hvis kampen om mesterskabet for historiske biler, kommer ind over netop deres løb. Det giver flere deltagere (økonomi!), mere publikum og flere fotografer og journalister. For slet ikke at tale om den kolorit de gamle biler giver på løbet.

Søndag 24. september blev 5. afdeling af FirstStop Historic Rally Cup afviklet i Faxe Rally, med 9 historiske biler i klasse 7. Der var 34 biler til start i løbet og uden de historiske havde det været en tynd kop te!
Hvor blev dog alle de fine nye rallybiler af, som kunne have deltaget i dette kvalitetsrally, med spændende asfaltprøver og den utroligt sjove Fakse Kalkbrud? Og nyheden Fakse Ladeplads havn, med masser af tilskuere, hvoraf nogen kunne huske tilbage til 1982 hvor der sidste gang blev kørt på havnen.
Men ”Brødrene Koral” i Ford Escort kunne ingen huske. I hvert fald ingen jeg talte med. Men tro mig, de var toppen af rally på de kanter i halvfjerdserne.

I det beskedne startfelt fyldte de historiske biler meget! Specielt huserede Per G. Hansen/Karsten Svensson i Porsche 911, ofte med tider i top 5. Per og Karsten endte med førstepladsen i klasse 7 og en placering som nummer 8 generelt, bl.a. 10 sekunder foran Christian Duch Mortensen i en ”ny” Ford Sierra Cosworth.
Løbets hurtigste mand blev Mats Anderson fra Sverige i Proton Satria.

I klasse 7 med historiske biler, blev Kurt Mejer/Jens Erik Hansen, Volvo 142, nummer 2 og Troels Lund/Peter Petersen, VW Golf GTI, nummer 3. Denne tredjeplads kom i hus efter en nervepirrende fight med John Madsen/Karsten G. Pedersen i Ford Escort mk.ll. Kun 2 sekunder adskilte dem i mål. Og de 2 sekunder blev tjent på prøve 5, for tiderne på prøve 6,7 og 8 var identiske.


Troels Lund/Peter Petersen fra Slagelse Auto Sport i VW Golf GTI fra 1978. I Faxe Rally blev det til en tredjeplads blandt de historiske rallybiler.
(Foto: Michael Eisenberg)

Inden finalen 10-11. november, hvor mesterskabet skal afgøres på Møn i Gjønge Rally, er spændingen intakt i kampen om FirstStop Historic Rally Cup 2006. Kurt Mejer/Jens Erik Hansen i Volvo 142 har kørt som et klokkeværk uden at smide et eneste løb væk og fører mesterskabet. Og det kan ikke indhentes af nogen andre.

Men Troels Lund/Peter Petersen har en chance for sølv i DASU mesterskabet, selvom Per G. Hansen/Karsten Svensson i Porsche 911 ligger på en andenplads inden finalen, så mangler de at deltage i 2 af sæsonens andre løb.
Derfor kan også John Madsen/Karsten G. Petersen i Ford Escort, Leon Spiegelhauer/Robin Sandberg i Opel Kadett GT/E og Kenneth Jørgensen/Flemming R. Jensen i Austin Mini Cooper rykke forbi Porsche-holdet. Og alle sammen vil slås for sølv og bronze. Det kan du bide dig selv i næsen på!

Præmiering:
Når finaleløbet er kørt, præmieres efter nedenstående kriterier:
Generelt nr. 1 – 2 – 3 modtager præmiecheck fordelt således = 4.000 kr. / 3.000 kr. / 2.000 kr., samt DASU CUP guld, sølv og bronze medaljer.
Samlet nr. 1 – 2 – 3 i hver klasse modtager pokal. Både 1. og 2. kører.
Alle pokaler og præmiechecks er sponsoreret af Bridgestone/First Stop.
Medaljerne er ”sponsoreret” af DASU.

Troels Lund