Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Danish Touringcar Challenge

Jesper Sylvest tager til genmæle

Danish
Touringcar
Challenge 

17/08/06 

Efter at Sylvest Motorsport tidligere på ugen udsendte en pressemeddelelse om sidste weekends DTC-løb på Ring Djursland, blev en del af indholdet i denne pressemeddelelse kommenteret af løbsdommeren i visse medier.
 

Vi føler imidlertid behov for at tage til genmæle, da der i hele sagsforløbet desværre er både reglementsbrud og modsigelser fra dommerens og løbslederens side, som bl.a. går imod fakta.

1. Annulleringen af shoot out-runde 2

  • I shoot out-runde 1 gælder det udelukkende om at komme blandt de 15 første. De hurtigste giver sig derfor ikke fuldt ud og kører taktisk, hvorfor resultatet af shoot out-runde 1 kun er repræsentativt for den bageste halvdel af feltet.
  • I shoot out-runde 2 yder alle deres bedste, da det ikke længere er muligt at køre taktisk. Dette gjaldt i endnu højere grad på Ring Djursland i søndags, da regnen for alvor tog til, og det gjaldt om at få sat nogle hurtige tider, inden forholdene blev for ekstreme.
  • Efter at vi har fået rødt flag og er kørt i pit under shoot out-runde 2, får vi at vide, at shoot out-runden vil fortsætte. På dette tidspunkt viser skærmene i pitten, at alle 15 deltagere har været på banen.
  • Efter nogen ventetid åbner løbsleder Jens Munkholm min dør og siger, at shoot out-runde 2 er annulleret, og han giver den begrundelse, at ikke alle har fået kørt en omgang.
  • Min teamchef har på det tidspunkt været i dommertårnet for at få resultatlisten for shoot out-runde 2 udleveret. Han får det svar, at man ikke vil gøre det, da der var personskade i forbindelse med uheldet, og at man ikke ville offentliggøre noget, før man havde et overblik over det.
  • Dommer og løbsledelse udsender en slutinstruktion, hvori der står, at shoot out-runde 2 og 3 annulleres, og at startopstilling til første løb sker efter resultatet af shoot out-runde 1.
  • Dette er direkte modstrid med DTC’s reglement punkt 3.4.1., hvor den fjerde linie siger: ”Startopstilling til heat 1, efter placering i den sidste ”Shoot-out” runde deltageren er med i.”
  • Jeg beslutter mig for at nedlægge en protest og afleverer den sammen med 750 kroner. Jeg spørger i den forbindelse dommeren, hvad han lægger til grund for sin beslutning om at annullere shoot out-runde 2. Han siger, at han tog en hurtig beslutning, og at det var lige rigtigt eller forkert, hvilken han tog, men at han vurderede at dette var den rigtige beslutning.
  • er overbevist om, at dommer og løbsleder ikke har kendt eller konsulteret reglementet, da de traf deres beslutning.
  • Min protest bliver afvist, da juryen siger, at resultatet af shoot out-runde 2 er ikke-eksisterende. Mit team havde ellers i mellemtiden downloadet en resultatliste på et offentligt tilgængeligt sted, nemlig raceresult.dk (hvor den siden så er forsvundet). Juryen siger, at denne resultatliste ikke kan bruges, da løbsdommeren ikke har underskrevet den. Juryen vil ikke bruge reglementspunktet 3.4.1. grundet den manglende underskrift. Jeg spørger bare, om jeg skulle have lagt dommeren i førergreb, indtil han havde accepteret og underskrevet det resultat af shoot out-runde 2, som fandtes?
  • Løbslederens begrundelse for at annullerede shoot out-runde 2 med forklaringen om, at ikke alle havde fået registreret en tid, er heller ikke holdbar. Linie 10 i reglementspunktet 3.4.1. beskriver nemlig, hvorledes man forholder sig overfor kørere, der ikke har fået tid, og her er annullering ikke omtalt. I stedet står der ”Deltagere, der uanset grund, ikke får registreret tid i tidtagningen, placeres bagest i startopstillingen.”
  • mener virkelig, at hele dette sagsforløb er fuldstændig ude af proportioner. Jeg skriver ikke dette for at lave en personlig hetz, men blot for at få en forbedring af hele systembehandlingen i sådanne nogle situationer. Jeg håber med dette, at jeg kan hjælpe, så ikke andre kommer ud for sådan en magtesløs og kedelig oplevelse.


    Klik på billedet for at se alle tiderne.
    (Grafik: Sylvest Motorsport)

    2. Afvikling af finalen

    • Det var aldeles uforsvarligt at starte finalen for så umiddelbart derefter at indsætte en safety car.
    • For mit eget vedkommende betød situationen, at jeg som omtalt i tidligere pressemeddelelse tilbragte en stor del af løbet bag en kører, som havde overhalet mig under gul flagzone.
    • Da min teamchef vil protestere over dette, bliver han nægtet adgang til dommertårnet.
    • Dommeren har senere forklaret, at man undlod at straffe nogen for overhaling i gul flagzone, da der var mange, som havde gjort det, og at de måske havde haft svært ved at se flag og skilte.
    • Jeg mener, at man med så meget kaos i starten og fejldisponering i at starte løbet, mens det regnede allermest, så burde det klogeste have været at lave en omstart, eventuelt efter safetycar.
    • Jeg håber, at vi alle er blevet klogere til næste gang, at vi kommer ud for sådanne situationer.

    Sylvest Motorsport


    Læs også:
    16.08.2006 - Jesper Sylvest havde farten
    15.08.2006 - Drama i kullissen! (DBA.dk)


    Læs mere om:
  • Ring Djursland
  • 13/08/06 - Ring Djursland - Danish Touringcar Challenge - DM
  •  
     
     
    Undgå billetkøen - Køb dine billetter her