Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Ungarns GP – Set og sket – Top 5

Formel 1 
07/08/06 

Man burde næsten bestille regnvejr til det ungarske GP – så’en bare hvert andet år. Det giver da dramatik for alle pengene – og denne gang en ny vinder.
 

Det ungarske Formel 1 Grand Prix er pr. tradition et af de mindst spændende. Det viste sig i weekenden at Mickey Mouse banen godt kan præstere spændene og underholdene GP’er – når bare det regner. Denne gang gav det overhalinger, sammenstød, udskridninger, en ny vinder – og en diskvalifikation. Det var ikke drama der manglede søndag eftermiddag.

Renault – 149 points:
Renault var et af de teams der ikke fik noget med fra Ungarn. Tværtimod. Det startede ellers godt. Begge kørere fik en god start. Bedst var den for Alonso som startede som nr. 15 og allerede i løbet af første omgang faktisk var lige i hælene på M. Schumacher som også startede som lyn og torden. De lå over et par omgange og duellerede med Alonso som vinder. Han lavede faktisk en Schumacher. Detaljen at overhale udenom i regnvejr er normalt en disciplin som tyskeren mestrer, men her kopierede Alonso ham til et stort ug. Alonso forsatte og var inden længe på førstepladsen. Dog hjulpet lidt af pitstrategi og mandefald. Det lå faktisk til at Alonso skulle vinde det ungarske Grand Prix selvom at både de la Rosa og især Jenson Button nærmede sig hastigt. Men ved et pitstop gik noget galt. Bilen humpede og hoppede efter at Alonso var kørt ud af pittet. Og i sving 2 gik det helt galt. På tv billederne kunne man se at en hjulmøtrik røg af og det højre baghjul fik da også en helt tosset vinkel. Det var dermed slut for Alonso.
Men inden da var Fisichella udgået. Han duellerede længe med flere kørere der enten skulle overhales eller ville overhale ham. Især duellen med M. Schumacher var kostbar. Han overhalede godt nok M. Schumacher, men efterfølgende ville Fisichella øge forspringet til M. Schumacher, og her satsede Fisichella måske for meget. Han tabte bagenden i det våde føre og beskadigede hækvingen. Han forsatte dog, men på næste omgang røg hækvingen helt af og Fisichella måtte udgå. Det var dog fremgang at spore for Alonso i forhold til løbet på Hockenheim. Spændingen i kampen om mesterskabet blev for så vidt bevaret i og med at M. Schumacher fik tildelt ottendepladsen og et point efter Kubicas diskvalifikation.

Ferrari – 142 points:
Selvom at det ikke så ud til, så fik Ferrari 3 points med hjem fra Ungarn. Takket være Kubicas diskvalifikation, så rykkede både Massa og M. Schumacher en placering op og det giver i alt 3 points – 2 til Massa og 1 til M. Schumacher. Om det var setuppet eller dækkene der var årsag til Ferraris dårlige indsats, kan man gætte på. Fakta var i hvert fald at, efter en god start gik det baglæns især for Massa. Ikke nogen imponerende indsats fra hans side. M. Schumacher startede lige som Alonso som lyn og torden og erobrede mange pladser, men så gik det baglæns. Efter at Alonso udgik var M. Schumacher igen på omgangshøjde med den førende og bilen kørte stærkere og stærkere efterhånden som banen tørrede op. Men dækkene var godt brugte og bilen begyndte at skride og var umulig at styre til sidst. Samtidigt kom en sporingsanordning ud af justering, og det gjorde det helt håbløst at forsætte. M. Schumacher udgik 3 omgange før mål på niendepladsen, men fik en placering foræret da Kubica blev disket. De 3 points var for så vidt det eneste positive som Todt og Brawn kunne komme i tanke om efter løbet. Ja og så måske lige at Ferrari stadig er med i toppen og stadig kan hente begge mesterskaber i bedste fald.

McLaren – 85 points:
Det var op og nedtur for McLaren teamet. Pedro de la Rosa kørte sig til sin første podieplacering nogensinde, og måske med lidt held havde McLaren fået begge kørere på podiet. Men sådan gik det ikke. En tilsyneladende misforståelse sendte Raikkonen ud af løbet i en sky af kulfiberstumper. Liuzzi ville give plads til at Raikkonen kunne overhale ham. Den pludselige nedsættelse af farten må have overrasket Raikkonen. I hvert fald kørte han op bag i Liuzzis bil og sendte sig selv ud af løbet. Raikkonen sagde efter løbet at han ikke kunne undgå at køre ind i Liuzzi da han sænkede farten på racing line. Måske har Raikkonen ret. Det mest naturlige ville være at køre væk fra racing line og give plads i stedet for at sænke farten. Raikkonen var yderst tilfreds med sit første sæt dæk, men ikke med det næste. Bilen sejlede rundt og han havde problemer med at finde nok vejgreb. Han stiller da også selv spørgsmålstegn ved om han kunne have vundet løbet. Nu udgik Alonso også så det bliver aldrig besvaret. de la Rosa gjorde for så vidt alt rigtigt. Især i forhold til at han må være den der bliver valgt til at køre de sidste GP’er i år. Modsat Raikkonen fungerede de sæt dæk som han fik monteret på bilen. Derfor kunne han presse på når det var nødvendigt. Det gav en flot andenplads til spanieren, og et stort klap på skulderen fra både Ron Dennis og Norbert Haug. McLaren er på vej i den rigtige retning og måske kan de gå ind og drille både Renault og Ferrari i de sidste GP’er i år. Men det er stadig Renault og Ferrari der skal afgøre det mellem sig. McLaren og kørerne kan ikke nå det store.

Honda – 52 points:
Honda havde en rigtig stor dag på Hungaroring. Barrichello kørte sig ind på en fin fjerdeplads, men hans præstation bliver overskygget af – og med god grund – Jenson Buttons første sejr i de 113 GP’er han nu har kørt. Talentet har endelig slået til og gjorde det på flotteste vis. Han kørte sig nemlig til sejren om end at både M. Schumacher, Raikkonen og Alonso forsvandt ud af løbet. Og så skete det endda fra en startplacering som nr. 14. Jubelen ville da næsten heller ikke tage nogen ende efter sejren. Fantastisk præstation af Honda der fik begge kørere med i pointene. Barrichello mente at der var en mulighed for at begge Honda biler kunne have været på podiet idet hans første sæt dæk ikke var værd at skrive ret meget hjem om, men han anerkender fuldt ud Buttons og Hondas første sejr. Button havde mere end travlt med at forstå og tale om sin første sejr. Men imellem linierne kan man dog se at han til dagen bare havde den perfekte bil til de forhold der blev budt på i Ungarn. Det giver teamet et stort ekstra pift når det næste gang går løs i Tyrkiet.

BMW Sauber – 26 points:
Der var stor jubel i BMW Sauber lejren efter det ungarske GP. Heidfeld på podiet på tredjepladsen og debutanten Kubica på syvende pladsen. Efter løbet blev Kubicas bil dog disket i den tekniske kontrol. Den blev bogstaveligt talt vejet og fundet for let. Men det sletter ikke det gode og flotte indtryk som Kubica lavede i sit debut løb for teamet. Spørgsmålet er nu om Villeneuve kommer til at køre mere for teamet i år. Heidfelds tredjeplads var den første podieplacering for teamet. Placeringerne blev kørt i hus efter et løb hvor strategien gjorde at teamet fik sin points. Og vel egentligt velfortjent. Ingen kunne forudse udviklingen i løbet. Andres fejl kan teamet jo ikke gøre for. Til gengæld kan de jo i lighed med andre nyde godt af dem. Efter løbet var Kubica selvfølgelig skuffet efter diskvalifikationen, men det forringer ikke hans præstation. Han er en comin’ man i Formel 1.

Dons

Læs mere om:
  • 06/08/06 - Hungaroring - Formel 1 - FIA F1
  •