Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Rally

Det gik for stærkt i Nordborg

Rally 
27/06/06 

I lørdagens Rally Nordborg havde løbsledelsen lavet en fejl i beregningen af tiden, som deltagerne måtte bruge til transporten mellem nogle af hastighedsprøverne.
 

Fejlen betød, at nogle af deltagerne kørte for hurtigt på vejene for at nå frem til den næste kontrolpost til den angivne tid.


Forkøreren Kenth Steger fra Broager var flyvende på Stolbro prøven.
(Foto: MSS)

”Det er selvfølgelig ikke meningen, at der skal køres race imellem hastighedsprøverne. Det skal kun foregå på selve den afspærrede hastighedsprøve. Imellem prøverne skal alle selvfølgelig overholde de almindelige færdselsregler. Vores fejl i tidsplanen for nogle af transport strækningerne betød, at nogen følte sig presset til at køre for hurtigt, i stedet for ved mål at klage over den manglende tid til transport. Jeg beklager meget fejlen og især beklager jeg, hvis nogen beboere har følt sig generet af de for hurtige biler. Rally skal afgøres på afspærrede områder og ikke i den almindelige trafik,” siger løbsleder Kurt Christensen og fortsætter: ”Fejlen betød, at vi efterfølgende slettede alle straffe for tidsfejl på transport etaperne for alle deltagere. Den rettelse tog alt for lang tid og betød, at vi ikke nåede præmieoverrækkelser på dagen. Det er noget ironisk, at vi på den ene side presser deltagerne med for lidt tid på enkelte transportetaper, og på den anden side ikke selv kan blive snøvlet færdig med en endelig resultatliste.”
”Jeg håber dog, at vi ved at slette straffene, kan overbevise deltagerne om, at de altid skal overholde de gældende færdselsregler. Hvis der er givet for lidt tid skal det rettes ved mål og ikke ved at køre for stærkt mellem prøverne. Resultaterne betyder at deltagerne i Nordborg Rally udelukkende er blevet bedømt på den tid, de har brugt på hastighedsprøverne, og at eventuelle overskridelser af tiden mellem prøverne har været gratis. Men det er jo også på hastighedsprøverne, vi skal konkurrerer ikke på servicepladsen eller mellem prøverne,” slutter Kurt Christensen.

Generelle vindere
Ikke uventet kom kampen om generalklassementet til at stå mellem kørerne klasse 5, 6 og 7.
Vinder generelt blev Johnny Pedersen og Carsten Askbo fra Slangerup i BMW M3 som i klasse 6 satte hurtigste tid på 6 ud af de 10 prøver og sluttede med samlet tid 28 min. 31 sek.
Nr. 2 Jørgen Pilgaard og Lars Dandanell fra Ryomgård i Suzuki Swift i klasse 7 med tiden 28 min. 59 sek.
Nr. 3 Bjørn Wulff og Bøje Pedersen fra Nykøbing F i Peugeot 106 Maxi i klasse 5 tid 29 min. 17 sek.


Vinder af generalklassementet Johnny Pedersen fra Slangerup runder hjørnet i Ullerup.
(Foto: MSS)

Resultaterne i de enkelte klasser.

Klasse 2 - biler med 1401-1600 ccm. Yokohama dæk
Selv om der kun var 2 deltagere, var kampen intens. I mål var der kun 4 sekunder mellem de 2 biler. Martin Bjerre og Niels Bjerre fra Løgstør i Toyota Corolla lagde ud med en klar føring på de første 5 prøver, men på prøve 7 satte han 11 sekunder til, og igen på prøve 9 mistede han 16 sekunder. Sluttiden blev 30 min. 22 sek. De to fejl var lige netop nok til at Lars Møller Nielsen og Suna Swan fra Rødkærsbro i Citroen Saxo løb af med sejren, som altså var på 30 min 18 sek.

Klasse 3 – biler over 1600 ccm. Yokohama dæk
Selv om det var rimeligt tæt løb, var der aldrig tvivl om, at Lars og Lene Augustinus fra Gudme i VW Golf på Fyn ville vinde klassen. De var lidt hurtigere på alle prøverne og kom i mål i tiden 30 min. 24 sek. Den anden VW Golf blev kørt af Jens-Ole Jensen og Jan Poulsen fra Bramming, som sluttede i tiden 31 min rent.

Klasse 4 – biler 0-1400 ccm. frit dækvalg
Frank Nielsen og Børge Jensen fra Odder i Peugeot 106 Kit Car lagde sig i spidsen fra start, og der blev de hele vejen. De sluttede med tiden 30 min 3 sek. Kun på prøve 6 lykkedes det de lokale kørere Peter Petersen og Bettina Kampfenborg fra Broager i Peugeot 106 Rally at køre 2 sek. hurtigere end vinderne, og de sluttede på en sikker 2. plads med tiden 30 min 45 sek.

Klasse 5 – biler 1401-1600 ccm frit dækvalg
I klasse 5 svingede placeringerne frem og tilbage mellem de første 3 biler. Den endelige vinder Bjørn Wulff og Bøje Pedersen fra Nykøbing F i Peugeot 106 Maxi var hurtigst på de 2 første prøver, satte 1 enkelt sekund til på prøve 3 og igen på prøverne 6, 7 og 9 mistede han tid. Dog ikke mere end at han sluttede som vinder i tiden 29 min. 17 sek., hvilket også var nok til en generel 3. plads.
2. og 3. pladsen blev afgjort med kun 1 sekund forskel mellem Michael Pedersen og Kamilla B Nielsen fra Vejle i Toyota Corolla 1,6 med sluttiden 29 min. 52 sek. og Rally talentet Niki Bjerg Larsen fra Dianalund og Freddy Pedersen fra Bjerringbro i Suzuki Swift der længe lå på en sikker 2 plads, men mistede 17 sek. på prøve 8 og hele 20 sek. på den sidste prøve. En noget ustabil præstation af rallytalentet.

Klasse 6 – biler over 1600 ccm frit dækvalg
Der var aldrig tvivl om placeringerne i klassen. Johnny Pedersen og Carsten Askbo fra Slangerup var i deres BMW M3 suveræne hele vejen og sluttede med tiden 28 min. 31 sek. som vinder af både klassen og som Generelt hurtigst af alle.
På anden pladsen kom Henrik B Iversen og Svend Erik Hedevang fra Ikast i Opel Kadett C Coupe med tiden 29 min. 41 sek.

Klasse 7 – biler udenfor JFM konkurrencen
Her var Jørgen Pilgaard fra Ryomgård og rallytalentet Lars Dandanell fra Munke Bjergby sikre vindere i deres Suzuki Swift med tiden 28 min. 59 sek. tiden gav dem også en generelt 2. plads.

Historiske biler
I Klasserne for Historiske biler var der kun 1 deltager i de første 2 klasser, men I klasse 15 biler over 2000 ccm.
Vinderen Kurt Mejer og Jens Erik Hansen fra Horsens i Volvo 142 sluttede suverænt i tiden 31 min. 23 sek. Kampen om 2. –3. pladsen var noget mere spændende. Leon Spiegelhauer og Thomas Funch fra Frederiksværk i Opel Dadett GTE lagde sig i spidsen med et enkelt sek. fra prøve 2 og udbyggede forspringet på de næste prøver 3-4-5-6. Sluttiden blev 33 min 31 sek. Men fra prøve 7 satte Kurt V Andersen og Erik Larsen fra Sorø i Fiat 131 2000 Sport en slutspurt ind og vandt de sidste 4 prøver. Det var dog for sent, angrebet blev sat ind, og de sluttede på 3. pladsen kun 6 sek. efter i tiden 33 min. 37 sek.

Motor Sport Sønderjylland
Jørgen Rasmussen