Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Special Saloon

Duel på Sturup

Special Saloon 
13/06/06 

-i sol og varme
BMW-kørerne Jens Ole Mathiesen og Jørgen Hansen leverede en af Special Saloon Cars mest intense dyster, der er set, ved weekendens løb på skånske Sturup Raceway.
 

Omgang for omgang lå de to med millimeter og mindre endnu mellem sig, mens der blev byttet maling og efterfølgende bemærkninger. Det var lørdagens løb og søndag fortsatte i samme spor, alt imens Henrik Møller Sørensen scorede to gange maximum point i sin gruppe.

Et lidt skuffende deltagerantal på 15 deltagere var mødt op til sæsonens niende og tiende afdeling af Special Saloon Car Challenge. Det var overvejende den faste kerne, der havde taget turen til det sydsvenske, mens enkelte gjorde comeback og een debuterede.

Gruppe 1 var med bare seks deltagere forbavsende tynd. Henrik Møller Sørensen var favorit i Peter Vesti og Johnny V. Nielsens fravær, som omvendt rykkede Kim Morgan Jensen frem. Morten Schmidt og Niels Høiby var som sædvanlig med, mens rallycross-køreren Niels Davidsen gjorde debut i en Renault Sport Clio. Morten Troelsen var med som eneste Peugeot-kører, men døjede konstant med koblingsproblemer og tilbagelagde sammenlagt én løbsomgang over de to afdelinger.


For Peugeot køreren Morten Troelsen var det en problemfyldt weekend.
(Foto: Motorsporten.dk)

I gruppe 2 var det BMW-kørerne der prægede deltagerlisten. Jens Ole Mathiesen har gjort rent bord i gruppen på det seneste og stillede op som favorit, med Jørgen Hansen, Jens Hansen og Claus Klostermann som support. Jens havde en række-6'er i motorrummet, mens V8'eren blev testet i Sverige. Claus Klostermann kørte med blandt de hurtigste i tidtagningen, men ødelagde motoren og blev tilskuer til løbene. Desuden var nordjyderne Gunnar Larsen og Kenneth Jensen på plads, ligesom Hans Elnegaard, der kører udenfor pointkampen.


Hans Elnegaard i Lotus Elise.
(Foto: Motorsporten.dk)

Ny mand i klassen var Erik Skovbjerg, men kun af taktiske grunde som han selv betegnede det. Honda Accorden var i samme stand som tidligere på året.

Jens Ole Mathiesen viste fra start dominans og var således 2,5 sekunder foran Jørgen Hansen i lørdagens warmup og holdt de hurtige takter i tidtagningen. De første to bonuspoint var således allerede i Jens Ole's pointkurv inden starten til første løb lørdag eftermiddag. I gruppe 1 var Kim Morgan Jensen tæt på Henrik Møller Sørensen, men Nissan-køreren gentog Mathiesens bedrift fra gruppe 2.

1. løb
Jørgen Hansen er hurtigst af sted og henviser således Jens Ole Mathiesen til andenpladsen. De to ligger hurtigt afstand til konkurrenterne, der anføres af Henrik Møller Sørensen.


De to BMW kørere Jørgen 'Gamle' Hansen og Jens Ole Mathiesen dominerede første løb.
(Foto: Motorsporten.dk)

Kenneth Jensen indtager fjerdepladsen, men bliver dømt for tyvstart. De 20 sekunders straftid bliver imidlertid af akademisk betydning, da Opel Vectra'en begynder at ose og udgår med motorproblemer efter kun 2 omgange. Ronnie Brandt når blot en omgang længere før han udgår med en knækket drivaksel, men inden da var det allerede et spændende løb for svenskeren. Med blot tre fungerende gear, spinder han i hårnålen ved depot 2 på første omgang og kommer først i gang da resten af feltet passerer ham med en omgang. Jens Hansen er fra en dårlig startplacering fremme at slås om en top-5 placering, før han må trække sig som endnu en gruppe 2-kører.


Morten Troelsen og Peugeot'en så ikke det ternede flag denne weekend.
(Foto: Motorsporten.dk)

Fremme i front er Jens Ole Mathiesen nærgående i en tydeligt hurtigere bil, men Jørgen Hansen er foran på den smalle og visse steder meget krøllede bane, og kan afvise alle angreb. En sensationel og populær sejr er resultatet og med hurtigste omgangstid er der et enkelt bonuspoint i tilgift.
Henrik Møller Sørensen er sikker på tredjepladsen, for bag ham har Kim Morgan Jensen sit at se til. Først må han se bagenden af lillebror Kenneth Jensens Opel, indtil han får problemer og med fire omgange tilbage sætter BMW'ens gearkasse sig i andet gear. Heldigvis er motoren med sine 10 000 omdrejninger en af feltets mest velegnede til den specielle disciplin.


Kim Morgan Jensen i fin stil selv om det er i det lave gear.
(Foto: Motorsporten.dk)

Fra en position bagerst får Morten Schmidt lejlighed til at dyste med halvdelen af feltet på sin opkørsel på vej mod femtepladsen. Gunnar Larsen og Hans Elnegaard tager deres obligatoriske dyst med hinanden - denne gang om sjettepladsen - med Gunnar som vinder i sin kraftfulde Ford Sierra, mens Hans forsøger at kompensere i nedbremsninger og sving.

Kampen om sidstepladsen er næsten så intens, som den der kæmpes om førstepladsen. Erik Skovbjerg kommer bedst af sted, foran Niels Høiby og Niels Davidsen.


Tæt duel mellem Erik Skovbjerg, Niels Høiby og Niels Davidsen.
(Foto: Motorsporten.dk)

Høiby kikser et overhalingsforsøg af Skovbjerg og straks er Davidsen promoveret en plads og da Renault'en åbenbart er hurtigere end Honda'en, er ottendepladsen Niels Davidsens. Senere når også Niels Høiby forbi Erik Skovbjerg.

2. løb
Her er der drama allerede før start. Morten Troelsen har endnu engang koblingsproblemer i den blå 306'er og kører direkte i pit efter opvarmningsomgangen, imens de resterende 11 biler liner op.


Starten på andet løb.
(Foto: Motorsporten.dk)

Starten bliver en kopi af lørdagens løb - Jørgen Hansen er hurtigst af sted på inderbanen, men som en forsmag på løbet, koster det denne gang udsynet i højre sidespejl. Var første løb tæt, bliver det denne gang for tæt. Jens Ole Mathiesen rammer sin konkurrent flere gange på de første omgange og bliver idømt en strafbane for hændelsen.


Igen i andet løb var der tæt kamjp mellem Jørgen 'Gamle' Hansen og Jens Ole Mathiesen.
(Foto: Motorsporten.dk)

Jørgen Hansen afviser alle angreb i situationer hvor mange andre ville trække sig. Slagsmålet kulminerer på femte omgang, da Jens Ole halvvejs spinder Jørgen Hansen rundt i den langsomme hårnål ved depot 2. Begge bliver kortvarigt forsinket og kan straks accelerere mod højresvinget rundt om søen. Her har Jørgen Hansen besluttet sig for at trække sig fra dysten, hvorved Jens Ole Mathiesen kommer forbi, blot for at hans ene baghjulsophæng bryder sammen og sender bilen i spind. Endnu engang rammer de to biler hinanden - denne gang med den effekt at Jørgen Hansen får forslået sin arm, men kan forsætte mod sejren, mens Jens Ole Mathiesen må halte i pit.

Hele tiden har Henrik Møller Sørensen og Kim Morgan Jensen fulgt efter på de næste pladser. Kim kommer i øvrigt bedst fra start og holder Nissan'en bag sig over et par omgange, før status quo bliver genoprettet. Ronnie Brandt kører sit eget løb (stadig kun med tre gear) på vej mod fjerdepladsen og dermed toer i gruppe 2. Nok ligger Sturup på svensk territorium, men det er stadig første gang Brandt kører på den skånske bane. Et godt stykke bag ham kommer de to næste gruppe 2-biler, som er Gunnar Larsen og Hans Elnegaard. Igen er Gunnar foran, men Ford'en døjer med vejgrebet, så midtvejs i løbet smutter Elnegaard forbi og sikrer sig den samlede femteplads med stor margin.
Morten Schmidt starter igen bagerst og rammer Niels Høiby på første omgang, hvilket sætter Niels tilbage på sidstepladsen.


Morten Schmidt i hans Team Rørvig VW Golf.
(Foto: Motorsporten.dk)

Morten Schmidt kører herefter sit eget løb efter Gunnar Larsen og slutter på syvendepladsen - endnu engang treer i gruppe 1 - med Niels Davidsen som sidste deltager på omgangshøjde med den førende. Som i første løb lykkes det Niels Høiby at komme forbi Erik Skovbjerg, men denne gang sker det først i sidste tredjedel af løbet.

Copenhagen Racing Grand Prix markerede at det nu er sommerferie for Special Saloon-folket efter et travlt forår, der allerede har budt på 10 af 16 afdelinger. Henrik Møller Sørensen blev weekendens store vinder, med 44 maximumpoint for sin suværene indsats i gruppe 1. Med 178 point har han sikret sig et bekvemt forspring på 31 point til Jens Ole Mathiesen fra gruppe 2. Jens Ole måtte nøjes med 18 point for en andenplads og 3 bonuspoint, mens Jørgen Hansen rykkede kraftigt ind på ham med to gruppe 2-sejre. Jens Ole Mathiesen har 147 point mod Jørgen Hansens 131.


Jørgen 'Gamle' Hansen kørte sig til to 1. pladser ved Copenhagen Racing Grand Prix på Sturup Raceway.
(Foto: Motorsporten.dk)

Peter Vesti var som bekendt ikke på Sturup og dalede dermed ned på fjerdepladsen, fortsat med 124 point, mens Kim Morgan Jensen nu er rykket tæt på med 115. Med tredjepladser i halvdelen af årets løb, har Morten Schmidt kørt sig til den samlede sjetteplads med 90 point, mens Gunnar Larsen rykkede forbi en fraværende Frederik Holm, i kampen om de næste pladser. At det kan betale sig at køre med hver gang er Niels Høiby en demonstration på, for han indtager nu niendepladsen ét point foran Jakob Borum, der også lod Sturup ligge i Sverige.
Med weekendens resultater er ud over de nævnte top-10 kørere, kun Andreas Kjærgaard, Jens Hansen og Johnni Kirkegård tilbage med teoretiske muligheder for at blive Special Saloon Car Challenge vinder og dermed få en Formel 1-kørsel på Padborg Park. Næste gang der er mulighed for at ændre på stillingen, bliver i forbindelse med Sparekassen Kronjyllands Jubilæumsløb på Ring Djursland. Det sker i weekenden 12. og 13. august, så der er således to fulde måneder til at forberede sig til efterårssæsonen.

Jesper O. Hansen

Læs mere om:
  • 12/06/06 - Sturup Raceway - Special Saloon
  •  
     
     
    Undgå billetkøen - Køb dine billetter her