Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Englands GP - Renault preview

Formel 1 
08/06/06 

Renault har lagt sig i spidsen af kørernes mesterskab og konstruktørernes ditto. Kan de blive ved eller vil konkurrenterne få et indført?
 

Renault har sikret sig et komfortabelt forspring i begge mesterskaber. Et forspring de selvfølgelig gerne selv vil udbygge og forsvare, men omverdenen ser nok helst at konkurrenterne får mulighed for at blande sig i kampen, ellers bliver sæsonen for kedelig. Renault kan selvfølgelig være ligeglade, det er jo ikke deres problem. Derfor har teamets planlægning og udvikling også det formål - nemlig at vinde.

Test, test og test er en stor del af et teams udvikling og heller ikke her ligger Renault på den lade side. Alle 3 kørere har testet mange kilometer. Og ligesom stort set alle andre har man også testet i sidste uge i Spanien. Tidligere i år har teamet også testet på Silverstone, hvor man gjorde flere forskellige opdagelser. En af de vigtigste er at man faktisk nu i setup arbejdet, deler banen op i 2 dele. Den første halvdel som i forvejen er meget hurtig, og så den sidste del som er præget af mange sving og dermed noget langsommere. Men faktisk er det sådan at Renault - og andre - kører den sidste del af banen væsentligt hurtigere end tidligere. Og hvorfor så det? Jo, man opdagede at på trods af mindre motorer, så kan man i lighed med flere andre baner, køre hurtigere i en del af de langsomme sving. Dermed kan bære en god fart ud på de hurtigere stræk efter svingene. Derved opnås hurtigere omgangstider. Fisichella nævner at flere sving kan køres op til 20 km/t hurtigere end i sidste sæson. Dertil hører dog også at man i år kører med generelt blødere dæk.


Kan Renault blive ved med at holde konkurrenterne bag sig?
(Foto: Ferrari)

Dermed er der lagt en stor opgave i hænderne på både kørere og ingeniører. Setuppet skal passe til aerodynamikken som med udviklingen er forandret lidt til i år. Dernæst er Silverstone på visse afsnit af banen temmelig ujævn og en tilpasning af bilernes ridehøjde er nødvendig. Men vigtigt er også at bilens balance harmonerer med alle dele af bane.

Pga. at England er motorsportens højborg, så er det for kørerne altid noget specielt at køre i England. Mange tilskuers viden om Formel 1 er yderst kompetent, det ses blandt på tilskuerpladserne, som trods vejr og vind, altid er godt besatte. Både Alonso og Fisichella kan vældig godt li' banen, som trods en del test stadig er udfordrende. I forhold til de ændringer som reglementet har givet på bilerne i denne sæson, så ser begge kørerne banen som en ny udfordring, ikke at det er fremmed land de kommer til, men flere steder skal banen måske køres lidt anderledes end tidligere.

Renault får til det engelske Grand Prix ny bemaling på vingerne. Tigers Eye er temaet denne gang. Tobaksreklamerne er passé og derfor har Renault sammen med et design studie i Taiwan fundet på flere små gimmicks henover sæsonen. I England bliver det altså med Tiger Eye på vingerne.

Dons

Læs mere om:
  • 11/06/06 - Silverstone - Formel 1 - FIA F1
  •