Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Special Saloon Car - Gruppe 1

I lyst og nød

Special Saloon Car
Gruppe 1 

25/05/06 

-Padborg Open-weekenden
Johnny V. Nielsen var sat op til weekends Special Saloon Car løb i forbindelse med Padborg Open, men skæbnen ville at det blev til blot 20 omganges træning og tidtagning, samt nogle få hundrede meters løbsdistance - helt præcist til første sving af lørdagens løb. Ikke meget at skrive om kan man tænke, men der var alligevel nok til en mindre roman.
 

Fra første færd drillede koblingen og sendte Roskilde-køreren af banen i tidtagningen. Eftersøgningen efter en ny kobling blev sat i gang blandt de Peugeot-kørende DTC teams, men gav intet resultat, da ingen af dem brugte præcis samme koblingstype. I sidste ende viste motorsportsgrossist Gunnar Aaskov sig leveringsdygtig, men da var det for sent at foretage en ombytning og i stedet blevet det velkendte "Cola trick" brugt - en klistret substans, der skal få koblingspladerne til at gribe hinanden. På den måde kunne Peugeot'en trods alt starte, mens gearskifte måtte ske uden brug af koblingen.


Johnny V. Nielsen på vej gennem regntågerne.
(Foto: Motorsporten.dk)

Lørdag, sidst på eftermiddagen og i silende regn, blev første løb sat i gang. Johnny V. Nielsen vandt en enkelt position i starten og ankom i nedbremsningszonen til sving 1 som treer. Hér gjorde den manglende brug af koblingen sig gældende, da det var svært at få bilen i 2. gear. Motorbremsning var nødløsningen, men nu var marginalerne for at nå ned i fart minimale og Johnny valgte at satse på grønsværen på inderbanen, for på den måde at glide forbi de to forreste kørere i feltet, Jørgen Hansen og teamkammeraten i VestiVejlebo Racing Peter Vesti, og derved undgå en kollision.
Timingen var desværre ikke på Jørgen og Johnny's side og de to ramte hinanden. BMW'en kunne fortsætte med kampskader, mens Peugeot'en udgik på stedet med ødelagt styretøj. En bøde på kr. 4.000 og 20 ligegyldige strafsekunder blev resultatet for Johnny V. Nielsen af lørdagens anstrengelser.
Efterfølgende har Johnny opfordret DASU til at videresende bødeindbetalinen til Jørgen Hansen, for på den måde trods alt at beholde pengene blandt de aktive udøvere - de aktive som er én af DASU's eksistensberettigelser overhovedet!

Resten af lørdagen gik med skruearbejde for mekanikerne. Den fremskaffede kobling blev installeret, mens dele til styretøjet blev "kannibaliseret" fra Morten Troelsens motorskadede Peugeot 306 - en stor tak til Morten og hans folk. Oven på den omgang skulle man tro det kun kunne gå fremad og det var da også i den tro Johnny og teamet bag VestiVejlebo Racing gik til køjs lørdag aften.

Søndagen bød på overskyet himmel og kold blæst, men banen var tør, så derfor var dækvarmere essentielle for at få temperatur i racerdækkene. Starten var afstukket til at skulle ske kl. 11:00 med slutinstruktion om at tilgang til banen var lukket når første bil stod på startstregen. Imidlertid blev starten fremskyndet et par minutter og en stafet sendt rundt for at informere om dette. Det var bare ikke alle teams der modtog beskeden og dette fangede indtil flere kørere på det forkerte ben. Ud over Johnny V. Nielsen, måtte også Peter Vesti og svenskeren Ronnie Brandt se sig snydt for at starte.
Bølgerne gik højt i dommertårnet, da VestiVejlebo Racing nedlagde protest mod løbsafviklingen, men blev mødt af hvad der føltes som en lidt ligegyldig holdning til spørgsmålet om hvorvidt proceduren var holdt eller ej.


Et betegnende billede for weekenden: en tidligere DTC-Peugeot "slået" af en kassevogn.
(Foto: Mike Carlsen)

Efter dén og lørdagens oplevelser har Johnny betegnet weekenden som den ringeste i karrieren, men mens protesten bliver behandlet i DASU, går tiden videre og Johnny med. Han har således fået snakket med Jørgen Hansen om uheldet, så de to atter kan mødes som konkurrenter på banen, uden at skulle se skævt til hinanden. Det sker allerede denne weekend, hvor Ring Djursland afholder Special Saloon Car-klassens hovedløb, Special Saloon Festival. Udsigten til fire løb over to dage, samt det faktum at SSC-klassen er hovedløbet og derfor ikke står i skyggen af andre klasser, gør at Johnny V. Nielsen, Roskilde, er fit for endnu en fight!

Jesper O. Hansen

Læs mere om:
  • 21/05/06 - Padborg Park - Special Saloon
  •