Det blev en vellykket generalprøve. Nogle teams og kørere havde selvfølgelig håbet og satset på bedre og hurtigere tider, men rent afviklingsmæssigt forløb den nye shoot out helt efter planen. Her skal man over tre runder finde startopstillingen til det første af de to heats, som udgør en DTC-afdeling. Fra den første runde er det kun de femten hurtigste, som går videre til anden runde, hvorfra de syv bedste så til sidst kæmper om pole position og de resterende startpositioner.
Havde søndens generalprøve været tællende, så ville Jens Edman have startet fra pole position. (Foto: Birger Vilén - www.euroracer.org)
At dømme efter dagen på FDM Jyllandsringen tegner der sig en meget jævnbyrdig konkurrence om årets mesterskab.
En lang stribe af de kørere, som til denne sæson har fået leveret splinternyt materiel fra fabrikken var med fremme og sætte de hurtigste tider med Jens Edman, Sverige, som den teoretiske vinder. I generalprøvens tredje og afsluttende runde sad fem af de syv deltagere i helt nyt materiel, og de to resterende kørere, som i år skal køre i biler i 2006-specifikation, Casper Elgaard, Århus, og Michel Nykjær, Tappernøje, blev tidligere på dagen elimineret af henholdsvis en defekt kobling og et ødelagt baghjulsophæng efter en kollision.
Dette betød, at man i den sidste kvalifikationsrunde, hvortil blot syv kørere havde adgang, så to privatkørere, der tillige er feltets yngste kørere. Philip Andersen, Risskov, og Michael Outzen, Ringe, ville således have skullet starte fra henholdsvis femte- og syvendepladsen, hvis der havde været tale om en rigtig løbsweekend og ikke en generalprøve.
Uforudsigeligheden i shoot out-kvalifikation blev også bevist i dagens generalprøve. Pontus Mörth, Sverige, der i denne sæson gør comeback i serien, lagde i første shoot out runde ud med en tid, der ville have givet tredjebedste startposition. Hvis han altså havde sat den i sidste runde, for en dårlig præstation i mellemrunden betød, at han ikke kom videre.
Om seks dage er det så alvor. Lørdag samles hele eliten atter på FDM Jyllandsringen, hvor man kører to træninger, inden det søndag middag gør løs med den første virkelige shoot out efterfulgt af pre-finale og finale.
|
Plac. | Kører | Mærke | Tid |
|
1 | Jens Edman | Peugeot 407 | 1:10,928 |
2 | Jan Magnussen | BMW 320si E90 | 1:11,068 |
3 | John Nielsen | BMW 320si E90 | 1:11,146 |
|
4 | Henrik Lundgaard | BMW 320si E90 | 1:11,177 |
5 | Philip Andersen | BMW 320i E46 | 1:11,389 |
6 | Martin Jensen | Honda Accord Euro-R | 1:11,531 |
|
7 | Michael Outzen | BMW 320i E46 | 1:11,726 |
| |
8 | Martin Pedersen | Peugeot 307 | 1:11,528 |
9 | Jason Watt | Peugeot 307 | 1:11,717 |
|
10 | David Falch | Peugeot 307 | 1:12,053 |
11 | Pontus Mörth | Volvo S60 | 1:12,054 |
12 | Ronnie Bremer | Peugeot 307 | 1:12,308 |
|
13 | Michael Carlsen | Peugeot 307 CC | 1:12,417 |
14 | Kurt Thiim | BMW 320i E46 | 1:12,464 |
15 | Tom Pedersen | Honda Civic Type-R | 1:12,625 |
| |
16 | René Rasmussen | BMW 320i E46 | 1:12,444 |
17 | Jesper Sylvest | BMW 320i E46 | 1:12,480 |
18 | Mike Legarth | BMW 320i E46 | 1:12,891 |
|
19 | Kent Iversen | Peugeot 407 Coupe | 1:12,918 |
20 | Jørgen Weinreich | Honda Civic Type-R | 1:13,168 |
21 | Hans Hartmann | Honda Accord Ruro-R | 1:14,348 |
|
22 | Jesper Sally | Renault Megane II | 1:14,509 |
23 | Casper Elgaaed | BMW 320si E90 | DNF |
|
Læs mere om: 23/04/06 - Jyllandsringen - Motorsportsdag |