Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser
ASETEK SIMSPORTS

Le Mans Series

Le Mans Series premiere

Le Mans
Series 

04/04/06 

- med stor dansk deltagelse
I den kommende weekend køres den første afdeling af Le Mans Series løbene på den den 5378 meter lange bane i Istanbul.
Ved dette arrangement er Danmark repræsenteret med ikke mindre end 5 kørere.
 

  • I LMP1 klassen skal Jens Reno Møller køre for Lister teamet.
  • Juan Barazi stiller op med Barazi - Epsilon i LMP2 klassen. I GT2 klassen er det Autoorlando Sport som kommer til start med Gunnar Kristensen, Allan Simonsen og Jens Edmann som skal køre en Porsche GT3 RSR.
  • Sidste dansker i feltet er Lars Erik Nielsen som kommer til start for Farnbacher Racing, også de kører i en Porsche GT3 RSR.

Kigger vi først på LMP1 feltet består det af en Courage LC70 - Judd, en Lister storm hybrid, en Creation CA06/H - 002, to Courage LC 70 Mugen, en Dome Mugen, en Pescarolo C60 Judd og en LOLA B06-10 - AER.

Set udefra er det meget spændende og følge den meget modificerede Pescarolo C60 Judd som også kommer til Le Mans, hvor igen i år være den største konkurrent til Audi.
Det betinger dog at Pescarolo teamet har væsentligt bedre styr på teknikken end de havde sidste år, og at de ikke lader sige stresse af konkurrenternes held. Pescarolo ser dog på papiret ud til at være godt forberedt og med en helt ny Judd GV5 S2 motor og en væsentligt forbedret gearkasse er de allerede godt på vej til en succes.
Vi skal dog i dette her løb ikke se bort fra Creation CA06/H som har vist sig at være uhyggelig hurtig.

Jeg ser ikke Lister teamet som frontrunner, de har startet sæsonen med igen og være 'uheldige' under testen på Paul Ricard. Lister teamet er nødt til at få styr på mekanikken i den bil hvis de vil gøre sig håb om at komme med op og lege med de store drenge.

LMP2 klassen er en broget flok med overvægt af Courage C65 chassis'er. Hertil er der Pilbeam MP93-01PB, Radical SR9, MG Lola EX264, Lucchini og Lola B05/40.
Det er i øvrigt i LMP2 klassen vi har danskfødte Juan Barazi.

Klassen er som jeg jeg plejer at sige; stedet for de ikke så robuste biler.
Bilerne her er mere end nogen anden sportscar klasse lavet på kanten af hvad der kan lade sig gøre, og det betyder at der oftere her er mekaniske break downs, men skulle jeg komme med et forslag til en en favorit kunne det være G-Force og deres Courage C65-Judd.

GT1 klassen består af 3 Aston Martin DBR9, to Corvette C5-R, en Corvette C6.R, en Lamborghini Murcielago GTR og en Ferrari 550 Maranello.

Der er ikke nogen tvivl i mit sind om at det her bliver en kamp imellem de 3 Aston Martin DBR9 og den ene Corvette C6.R, dog med de to Corvette C5-R som skarpe forfølgere.
Jeg anser ikke den efterhånden aldrende Ferrari 550 Maranello som en seriøs konkurrent, og Lamborghini Murcielago GTR lyder sikkert rigtig godt, men jeg tror ikke den har farten til at hænge på de hurtigste.

GT2 klassen består igen af en masse Porsche GT3 RSR racere, herudover deltager der to Panoz Esperante GTLM, tre Ferrari F430 GT og til sidst to Spyker C8 Spyder GT-2R.

Det er i øvrigt her vi har den bedste chance for at få et godt resultat med hjem. Autorlando Sport kommer til start med Gunnar Kristensen, Allan Simonsen og Jens Edmann som skal køre en Porsche GT3 RSR, og de viste under testen på Paul Ricard at bilen var hurtig, spørgsmålet er bare om de tre kan finde sammen om et fælles setup og strategi som tilgodeser alle, og som fortsat kan holde Porschen fremme i feltet?

En seriøs konkurrent er Panoz Esperante GTLM som både i USA og under test i Europa har vist at de er hurtige, så det bliver spændende at se om den dansk/svenske kørebesætning kan holde tempoet oppe over samtlige 1000 kilometer.

Raceweekenden starter allerede på fredag i Istanbul hvor den første frie træning køres. Herefter er der både træning og kvalifikation om lørdagen. Søndag er der warmup allerede klokken 8 og løbet flages i gang klokken 10:30.

Læs også:
28.02.2006 - Pescarolo ombygger C60'eren

Vejgaard

Læs mere om:
  • 09/04/06 - Istanbul Park - LMES
  •  



    ASETEK SIMSPORTS