Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser
ASETEK SIMSPORTS

Formel 1

Bahrains GP - Teams preview - bunden

Formel 1 
08/03/06 

I år er der 6 teams i bunden i vores pre- og reviews. Super Aguri F1 er ny, mens andre teams har skiftet navn og ejere. Desuden er der forskel på motorerne.
 

I år kører alle teams med V8 motorer på 2,4 L med en undtagelse. Scuderia Toro Rosso - herefter benævnt som STR - forsætter med V10 motorerne. Og det sker trods megen debat om det er nok med de begrænsninger der er indført på V10 motorernes ydelse, og ikke mindst fordi undtagelsen blev skabt for at bevare Minardis deltagelse af økonomiske hensyn. Men det er vist ikke lige det som Red Bull, der står bag Scuderia Toro Rosso, har problemer med.

Honda:
Honda har været den flittigste tester med ikke mindre end 27.000 kørte testkilometre. Takuma Sato er skiftet ud til fordel for Rubens Barrichello. Ikke noget dårligt bytte - Satos tvivlsomme præstationer fra 2005 in mente. Honda er det eneste Michelin team som har testet under varme himmelstrøg. Honda var med da flere andre teams brød den uskrevne aftale om ikke at teste udenfor Europa inden sæsonstarten. Testen fandt sted i netop Bahrain i sidste uge. Dermed har Honda utvivlsomt bidraget med mange vigtige data til Michelin. Den nye kørerkonstellation kan sikkert bidrage med mange ting, også til en mere jævn indbyrdes konkurrence. Men mon ikke at Jenson Button snart skal have sin første Grand Prix sejr? Barrichello har testet temmelig meget siden årsskiftet for at blive fortrolig med både bil og team, og føler sig nu helt klar til at rykke for sin nye arbejdsgiver. Med de opnåede testresultater må Honda absolut regnes med blandt en af titelfavoritterne. Om det så holder over en hel sæson er en helt anden sag. Men motivation, logistik, målsætningen og holdningen hos Honda er klar - et VM skal vindes.

Red Bull:
Red Bull har valgt ikke at lave en egentlig præsentation af teams og biler. Man afholder en mindre seance i Bahrain hvor bilerne bliver præsenteret, men uden interviews og lign. som det ellers er normalt ved de lejligheder. Red Bull har mest gjort sig bemærket i vinterpausen ved at ansætte Adrian Newey. Designtroldmanden valgte af forskellige årsager ikke at blive hos McLaren længere. Red Bull har også haft travlt med at få kørerne placeret i deres 2 teams. Hos Red Bull Racing bliver det ikke overraskende David Coulthard og Christian Klien der skal udgøre kørersammensætningen. Mht. bilen så er det for så vidt en ny bil. Meget er ændret for at teamets nye motor fra Ferrari kunne tilpasses i bilen. Efterfølgende har man måttet ændre designet især fordi man ikke kunne køle motoren nok som designet var lavet oprindeligt. Vintertestene har da heller ikke været optimale. Spørgsmålet i første omgang er, om Red Bull formår at bevare den trods alt positive fremgang man havde i sidste sæson, hvor man startede med biler der var udviklet af Jaguar, der lukkede butikken ret hurtigt efter sæsonen 2004.

BMW Sauber:
Hos BMW er Nick Heidfeld for så vidt tilbage i folden igen. Han har tidligere kørt for teamet da det hed Sauber. Han skal sammen med Jacques Villeneuve udgøre kørersammensætningen i år. Og spørgsmålet er hvad de to kan få ud af bilen. Den ligner mest "bare" en opgradering af sidste års noget tvivlsomme Sauber racer. Til gengæld får bilen indbygget en rigtig fabriksmotor i stedet for en kundemotor. BMW har allerede været ude og sige at man ikke skal forvente det store fra teamet i år. Noget der også underbygger at bilen ikke er god nok. I stedet venter man et år, gør sig nogle erfaringer, og bygger så selv en helt ny bil til 2007 sæsonen. Teamet har testet i omegnen af 10.000 km i vinterens løb. De mener selv at man er nået rigtig langt, dog uden at imponere nogen. Men stabilitet skal der til og teamet har ikke haft de store problemer. Stabilitet er normalt udtryk for points, men ikke nødvendigvis sejre. I teamet er man meget spændte på sæsonen. Nu er det igen tilladt med dækskifte undervejs, og det betyder at man kan presse det mekaniske mere, også selvom at motoren stadig skal holde i 2 GP'er. Hos BMW er man for så vidt ret fortrøstningsfulde.

Midland:
Ingen ved vel egentlig hvor Midland F1 står. Er det bare Jordan om igen, eller vil Mr. Shnaider putte så mange penge i foretagendet at teamet kan forbedre sig? Umiddelbart kan man sige at med forlængelsen af Monteiro og ansættelsen af C. Albers, er det ikke på kørersiden at der bliver ofret de store penge. Ikke for at miskreditere de to kørere, men alderen er ved at løbe fra Monteiro, mens Albers kun har sin F1 erfaring fra Minardi. Teamet kører igen i år med Toyota motorer, men hvor står vi henne med chassiset? Det man har testet har ikke afsløret de store innovative forbedringer. Modsat så mener man i teamet, at i det nye kvalifikationsformat, så skulle man være i stand til at være blandt de 16 bedste. Altså er målsætningen en fremgang i forhold til den seneste Jordan/Midland standard. Takket være aftalen med Bridgestone kan teamet nyde godt af den fælles database som Bridgestone teamene er involveret i.

STR:
STR er for så vidt ny spiller på banen. Med overtagelsen har Red Bull etableret et juniorteam, baseret på det nu gamle Minardi team. Spørgsmålet er hvad Gerhard Berger dog vil med det efter at have købt godt og vel halvdelen af teamet. Lugter det lidt af penge i og med at Berger skal levere transport logistikken til Red Bull som koncern? Hvem ved? I hvert fald er der sket visse ændringer i teamet. Som vanligt er det to nye kørere der skal levere varen. Denne gang det italienske håb V. Liuzzi og som noget nyt en amerikansk kører, Scott Speed. Det bliver ikke nemt for STR. Det er ikke verdens mest moderne bil, og hvad med V10 motoren? Hvad kan den når det kommer til stykket i neddroslet udgave? Optakten for STR har ikke været den bedste set på personalesiden. Der har været rimelig godt gang i svingdørene og det antydes flere steder at stemningen slet ikke kan leve op til niveau, som der var i Minardi tiden. Tværtimod. Misstemning må vel være det pæneste ord i den forbindelse. Rent præstationsmæssigt, så har STR ikke just imponeret i de tests de har deltaget i. Det har ikke været mange, men er der en skjult dagsorden? Kan STR gå hen og overraske positivt og slå eksempelvis Midland F1 oftere end det var tilfældet i sidste sæson? I så fald er det vel en form for sejr både for teamet og ikke mindst kørerne hos STR.

Super Aguri:
Super Aguri F1 er ny spiller på banen i år. Desværre har en masse forhindringer gjort, at teamet i første omgang må stille op med nogle gamle Arrows chassiser, og så først senere kommer teamets egen nyudviklede bil. Kørerne bliver som bekendt den tidligere BAR Honda kører Takuma Sato og den nye unge japanske kører Yuji Ide. De mange forhindringer i forberedelsen som teamet selv angiver til at være 4 mdr. har gjort at teamet kun har fået testet lige knap 600 km. Ikke særlig optimalt, teamet ligger dog heller ikke skjul på at man ikke skal forvente noget af teamet i den første halvdel af sæsonen. Teamet har på den korte tid udviklet en ny aerodynamisk pakke til den gamle Arrows bil. I forbindelse med den ene test man har haft, viste det sig at pakken fungerer ganske godt. Sato var faktisk temmelig imponeret over det arbejde der er gjort, og hvor godt bilen egentligt fungerede. Ide har af gode grunde aldrig været på Sakhir banen før. Det tager han dog med sindsro og ved at han skal igennem en læreproces af de store. Den første sæson og især første del af den, bliver meget op ad bakke for Super Aguri F1.

Dons

Læs mere om:
  • Sakhir
  • 12/03/06 - Sakhir - Formel 1 - FIA F1
  •  



    ASETEK SIMSPORTS