Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Brølet fra en ny sæson

Formel 1 
08/03/06 

Optakt til Bahrains Grand Prix
Foråret er på vej! Tegnene er tydelige: Der er lyst længere; de lokale krager er i gang med at inspicere rederne; eksamen nærmer sig og så starter Formel 1 sæsonen i weekenden.Så mens vinteren kæmper sin dødskamp, er det tid til at varme mentalt op til årets første asfaltduel i motorsportens vigtigste klasse.
 

Og hvad kan vi så forvente af sæsonen 2006? Forhåbentlig bliver det til den bedste sæson i historien. Det ville da være en rar oplevelse. Ingredienser til noget sådant er der, det er bare et spørgsmål om at blande det rigtigt. For at lave en sådan sæson skal tre eller fire kørere mere eller mindre dominere, mens et par enkelte derudover lejlighedsvist skal blande sig i toppen. Som de fire kørere vil jeg gerne nominere Fernando Alonso, Kimi Raikkonen, Juan Pablo Montoya og Michael Schumacher. Hvis disse fire kunne sætte sig næsten på det hele, og i fællesskab udkæmpe gode og mindeværdige dueller, vil 2006 være en af de sæsoner man sent vil glemme.

Men de fire er trods alt kun hovedingredienserne i en god sæson - krydderier skal der også til. Her vil jeg gerne foreslå Button, Barrichello, Webber og Trulli. De to første kan komme til at gøre livet surt for hinanden, da det meget vel kan tænkes at deres jævnbyrdighed er så stor at der ikke vil være nogen klar frontfigur. Og en god intern duel er altid et plus i en sæson. Sejre kan komme på tale - hvis man fæster lid til testresultaterne så ser det særdelels lovende ud for Honda. Webber og Trulli kan så være det krydderi der ikke kan være med i alle dele, men til gengæld en faktor når de endelig er med. Webber har Cosworth motoren, der virker stærk, mens Toyota og Trulli helst skulle fortsætte udviklingen fra sidste sæson.

Hvem der så skal vinde hvad og hvem der til sidst bliver verdensmester er, i virkeligheden, mindre væsentligt - hvis bare sæsonen bliver rigtig spændende. Ovenstående er ikke et bud på hvordan jeg tror sæsonen vil gå, men hvordan jeg håber den vil forløbe.

Men selvom det er et udtryk for et håb, så vil jeg alligevel mene at mulighederne er der. 2006 har på forhånd gode muligheder for at blive en klassisk sæson. Men at mulighederne er tilstede er ikke ensbetydende med at det så faktisk vil ske.

Det kan også blive en ganske kedelig sæson, hertil er mulighederne også. En enkelt kører kan fra starten ligge sig så meget i front, at der aldrig bliver tale om en reel VM kamp, og så bliver sæsonen lang. Og nej, jeg kan ikke, som nogen ellers foreslår, nyde det store arbejde et team har gjort for at være så overlegent. Jeg kan respektere det, men ikke nyde det. Jeg vil se kamp på banen og have spænding i tabellen.

Siden 1984 har der ikke været en sæson, hvor en bil ikke har været den bedste to år i træk. Man kan diskutere et par af tilfældende, men som generel konklusion holder påstanden. Og siden 1987 har et team ikke blot vundet en enkelt VM titel, men mindst to i træk. Williams har gennem årene skilt sig ud ved at det har været forskellige kørere, men derfor er titlen alligevel kommet i hus. McLaren vandt 1988 - 1991, Williams 1992 og 1993, Benetton 1994 og 1995, Williams 1996 og 1997, McLaren 1998 og 1999 og Ferrari 2000 - 2004. Så oddsene er med Renault og Fernando Alonso. Men at noget har været sådan i tyve år er ikke en garanti for at det fortsætter en sæson til. Og Renault var sidste år ikke overlegen. De havde den bedste samlede pakke og vandt derfor VM, men McLaren snappede dem lige i hælene og det var kun i den ret væsentlige holdbarheds-disciplin at sølvpilene for alvor halsede efter.

At lave en top ti over de bedste kørere efter en given sæson er ikke svært - det er bare at sammenholde de faktiske resultater med sin egen subjektive vurdering. At give et bud på på VM favoritter i prioriteret rækkefølge før en sæson starter, er derimod sværere og næsten udelukkende baseret på gætværk og begræsningen er kun hvor meget man tør satse. I det følgende vil jeg give et bud på de ti bedste i 2006, baseret på sidste sæson og et konservativt skøn for hvor meget tingene faktisk flytter sig i vinterpausen.

1. Kimi Raikkonen
Finnen har vist at han har modenheden og talentet til at hente titlen hjem. Sidste sæson blev han flere gange svigtet af Mercedes motorerne, og det er da også dem der tilsyneladende bliver det store spørgsmålstegn i 2006.

2. Fernando Alonso
Som regerende mester har han meget på sin side. Bare det faktum at han har vundet titlen én gang, gør det i sig selv nemmere året efter. Statistikken omkring titelforsvar er også på hans side. Imod ham er det faktum, at han allerede nu har besluttet sig for at forlade teamet med udgangen af året. Han kan godt vinde igen, men let bliver det ikke.

3. Michael Schumacher
I en underlegen bil formåede han alligevel flere gange at blande sig i toppen sidste år. Hvis bilen er bedre i år, vil Schumacher være sulten efter at bevise at han som 37 årig stadig er mindst lige så god som ungersvendene Raikkonen og Alonso. Hvis bilen svigter igen, kan det blive mere fatalt end sidste år, hvor der trods alt kun var to der var stærke hele sæsonen igennem.

4. Juan Pablo Montoya
Stod sidste år meget i skyggen af Raikkonen. Dels var han ny mand i teamet, dels blev en stor del af sæsonen ødelagt af hans "tennis" uheld. Men da han mod slutningen af sæsonen kom i omdrejninger virkede han faktisk stærk og mere moden end tidligere. Og hos McLaren er intet givet på forhånd. Hvis Montoya kommer godt fra start, kan det meget vel blive ham der funkler under Mercedes-stjernen.

5. Giancarlo Fisichella
Sidste år fik Fisichella endelig den chance han havde ønsket sig så længe. Italieneren havnede i en bil der kunne vinde. Og prompte vandt han. Men derfra gik det så næsten baglæns med flere triste løb og manglende resultater. I år har han chancen igen - Alonso er på vej væk og Fisichella skal overbevise teamet om at det ikke bliver det store tab. En svær opgave, men Fisichella kan overraske.

6. Jarno Trulli
En god udvilking i 2005 skal fortsættes i 2006. Trulli og Toyota er på jagt efter deres første fælles sejr i Formel 1 og den er bestemt indenfor rækkevidde. Trulli bør ikke have problemer med at holde Ralf Schumacher bag sig i den kommende sæson. Tyskeren er god, på en god dag, og altid klar til at hive point hjem. Men i 2004 overskyggede Trulli i en stor del af sæsonen holdkammeraten Alonso. Så vi ved han kan, han skal bare vise det for alvor.

7. Rubens Barrichello
BAR hedder nu Honda og som ny mand i teamet har man hentet Barrichello fra Ferrari. Spændende bliver det om han kan finde begejstringen frem igen og også at se hvordan det vil gå i kampen mod den jævnbyrdige Button. På papiret ser det stærkt ud, men papiret har før fortalt halve sandheder.

8. Jenson Button
At Button er havnet efter Barrichello på denne liste er næsten et spørgsmål om at sortere dem alfabetisk. Talentmæssigt ligger der pt. ikke meget imellem dem. Button har fordelen af at være den unge og begejstrerede, men hans karriere er alligevel nu så gammel, så den fordel må siges at være lidt grå. Men hvis han ikke snart vinder den første sejr, kan man for alvor begynde at spørge om den nogensinde kommer.

9. Mark Webber
Webber var en af skuffelserne i 2005. For mens Heidfeld faktisk havde flere gode løb i Williams raceren, virkede Webber aldrig helt på toppen. Williams og Webber kan overraske i år, men gør det kun måske.

10. Felipe Massa
Den sidste plads kunne være gået til mange, men det er pokkers svært at forestille sig en top ti uden to Ferrari'er! Hvor svært Massa får det, afhænger helt af bilen. Kommer han tæt på Schumacher er det en succes.

Martin Møller-Thomsen

Læs mere om:
  • 12/03/06 - Sakhir - Formel 1 - FIA F1
  •