Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Historisk Rally

7. afd. af Dunlop Historic Rally Cup 2005

Historisk Rally 
02/11/05 

Dunlop støtter rallysporten på mange områder og ikke mindst med sponsoratet af Dunlop Historic Rally Cup. Og det gør bilerne synlige i rallyfeltet med den markante gule forrudestreamer. På deltagernes vegne vil vi her benytte chancen til at takke for hjælpen og den tillid Dunlop har vist projektet fra første færd.
 

Den hidtil bedste og mest spændende sæson for de historiske rallybiler afsluttedes med DM-finalen i BCA Rally i Vejle. Og sikken en afslutning. Fantastisk motorløb over hele linien. Gode prøver, perfekt tidsplan, dygtige officials, overdækket serviceplads, orden i sagerne. Bramming Motor Club har et godt team. Også i dette løb blev de historiske klasser taget godt imod af arrangørerne, pressen og tilskuerne.

Hvem blev så årets vindere i de historiske klasser?

Klassen over 2000 ccm.:
Med tilsynekomsten af Peter D. Nielsen/Preben Larsen i Triumph TR8 i den store klasse, blev hele turneringen pludselig meget spændende i 2005.
Ole Poulsen/Willy Kristensen i Opel Ascona 400 havde tekniske uheld 2 gange i træk og måtte have den fine motor til et langvarigt ophold hos doktormanden, så konkurrencen kom ikke i gang fra den kant, før finaleløbet i Vejle. Til gengæld satte de her sig på en generel førsteplads i de historiske klasser.
Peter og Preben vandt en fortjent klassesejr og løb med præmiechecken på 3.000 kr. som generelt nummer 2 i Cup'en.

2000 klassen:
Turneringen blev præget af den lynhurtige Volvo 142 med Kurt Mejer/Jens Erik Hansen. De måtte kæmpe hårdt om årets generelle førsteplads i Cup'en med Triumph-holdet, men holdt tungen lige i munden med sejrer i de sidste to løb. Ved præmieoverrækkelsen kunne de ud over flotte pokaler også modtage en præmiecheck på 4.000 kr.


Kurt Mejer og Jens Erik Hansen i Volvo 142 blev mestre i Dunlop Historic Rally Cup 2005.
(Foto: Troels Lund)

I klassen var der ingen tvivl om deres førsteplads, selvom Kurt Andersen/Erik Larsen i Fiat 131 gjorde deres bedste for at følge tempoet.
Klassen er noget af det bedste vi har, når vi tager et lille kik på de øvrige modeller. Biler som Porsche 911, Opel Kadett B 1,9 Rallye, Saab 99, BMW 2002 tii, får det til at risle lifligt op gennem rygsøjlen hos den garvede rallyfreak. Når chaufførerne får bilerne trimmet rigtigt ind, så bliver konkurrencen i denne klasse helt ekstrem.

1600 klassen:
En af "veteranerne" i dansk historisk rally, løb uhindret med en samlet klassesejr. I finalen måtte bilen dog "bæres" igennem løbet, med uheldsvangert grimme tikke lyde fra ventilerne. Heldigvis lykkedes det at komme i mål. Kenneth Saust/Lars Mollerup i den flotte Toyota Corolla Coupé Levin blev generelt nummer fire, lige udenfor rækkevidde af de fine præmiechecks fra Dunlop.
Til næste år kommer der en Golf 1, som vil lege med i klassen. Og Kenneth siger der gerne må komme mange flere spændende 1600-biler.

1300 klassen:
Lars Bækkelund/Arne Pagh blev den samlede vinder af klassen i Fiat 128 SL Coupé og en imponerende generel tredjeplads i Dunlop Historic Rally Cup 2005. Det kastede lige en præmiecheck af sig pålydende 2.000 kr.
Men det blev ikke uden kamp fra Bjarne og Sabine Nielsen i Toyota Starlet, som først kom med i turneringens tredje afdeling. Kun 10 points skilte dem efter finalen.
Allan Tornvig/Peter Petersen i Toyota Starlet havde i løbet af sæsonen samlet så mange points, at kampen i klassen var knivskarp inden sjette og næstsidste afdeling i Faxe. De vidste at alt afhang af et godt resultat i de sidste 2 løb, så dampen blev sat op fra første meter i Faxe. Desværre med en ødelagt bil til følge og afbud til finalen. Men ingen kunne fravriste dem tredjepladsen. I finalen kunne Peter Petersen sidde i det tomme højresæde hos Lars Bækkelund, mens Arne Pagh lavede motorløb til os andre.
Troels Lund/Michael Lund og Keld Christensen/Heidi Vogt i de 2 Morris Cooper S kunne ikke følge tempoet hos de andre og samlede for få points til at spille en rolle i den afgørende fase af turneringen. Men Mini'erne spiller en væsentlig rolle hos publikum, som helt har taget dem til deres hjerter. Rallysport er jo sjovt, når de kan være med!

Resultatet af 7. afd. af Dunlop Historic Rally Cup 2005

1. Ole Poulsen/Willy Kristensen Opel Ascona 400
H14 over 2000 ccm 0.41.30 time

2. Kurt Mejer/Jens Erik Hansen Volvo 142
H13 1601-2000 ccm 0.42.05

3. Peter D. Nielsen / Preben Larsen Triumf TR8
H14 over 2000 ccm 0.42.56

4. Lars Bækkelund/Peter Petersen Fiat 128 SL Coupé
H11 0000-1300 ccm 0.44.15

5. Bjarne Nielsen/Sabine Nielsen Toyota Starlet
H11 0000-1300 ccm 0.44.30

6. Kenneth Saust/Jan B. Mogensen Toyota Corolla Coupé
H12 1301-1600 ccm 0.45.44

7. Troels Lund / Michael Lund Morris Cooper S
H11 0000-1300 ccm 0.45.49

Download den komplette resultatliste i MS-Excel format.

Troels Lund