Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Jordan

Formel 1 
25/10/05 

1991 - 2005
Uanset hvilken farve der har været på en Jordan racer, har navnet altid fået mig til at tænke grønt. Farven på den første bil fra 1991. En pæn grøn - 7up farvet - racer. Et flot design, en flot bil. Og faktisk en ret god debut.
 

De to første kørere, Bertrand Gachot og Andrea de Cesaris, havde begge erfaringer med Formel 1. De Cesaris i særdeleshed, hans debut lå helt tilbage til 1981, selvom han kun var 32 år gammel i 1991.

Nogen vinder var bilen ikke, men det var en god bil og der var potentiale i teamet. Lidt forstyrrelser kom der, da Bertrand Gachot røg i fængsel for at sprøjte tårergas på en taxichauffør. Men hans afløser gjorde det meget pænt. En ung mand på kun 22 kvalificerede bilen på en 5. plads. Godt nok udgik han på første omgang, men det var så absolut ikke det sidste vi hørte til Michael Schumacher. Det var tilgengæld det sidste Jordan så til ham. Allerede ved næste løb var han skiftet til Benetton.


2002 - Giancarlo Fisichella.
(Foto: Jordan F1)

At der skulle gå så længe, som der gik, inden Jordan vandt deres første sejr, virkede i 1991 urealistisk. Teamet virkede dengang som et hold der virkelig var på vej i den rigtige retning. Men allerede i 1992 meldte virkeligheden sig. To nye kørere og en ny motor og en ringe sæson.


2003 - Ralph Firman.
(Foto: Jordan GP)

Først i 1994, med unge Rubens Barrichello og knap så unge Eddie Irvine, gik det den rigtige retning igen. I Belgien blev det til en pole-position til Barrichello, men den første sejr var stadig fire ude i fremtiden.

Efter nogle sæsoner med svingende resultater, men som regel altid med en enkelt podieplacering undervejs, begyndte det i 1998 endelig at nærme sig en sejr. Den tidligere verdensmester Damon Hill og stjernefrøet Ralf Schumacher, var kørerne der skulle bringe Jordan i front. Og det skete i Belgien, hvor de vandt en 1 - 2 sejr og jublen ville ingen ende tage.

Året efter gik Ralf Schumacher til Williams, hvor han afløste Frentzen, der tilgengæld rykkede til Jordan. Damon Hill var blevet reduceret til en skygge af sig selv. Sejren i Belgien året før, var alt hvad han ville og han burde være stoppet der. I stedet kørte han en lang og pinlig 1999 sæson, før han blev pensioneret.


2004 - Giorgio Pantano.
(Foto: Jordan / Sutton Images)

Frentzen derimod blomstrede på en måde, som man ikke havde set i de to år hos Williams. Og med sejre i både Frankrig og Italien, var han mod slutningen en outsider til VM titlen. Han måtte som forventet nøjes med bronzemedaljerne, men Jordan teamet var blevet voksen.

Eller også var det ikke. Succesen blev aldrig brugt til noget. 2000 sæsonen blev en kold afvaskning, der var problemer med motorleverandører, og kørere for den sags skyld. Senere blev Frentzen fyret, lidt pludseligt, og før sit hjemlands Grand Prix. Teamet tyske sponsor var ikke imponeret.

Men der kom en enkelt sejr til. I Brasilien 2003 vandt Fisichella karrierens første sejr, langt om længe. Godt nok under bizarre omstændigheder - og i en bil der i virkeligheden hørte til i den anden ende af resultatlisten. Sejren var populær, for Eddie Jordans lille team har altid haft en del sympati i Formel 1 cirkusset. Men sympatien gik lidt den anden vej i løbet af sæsonen. En lang retssag mod Vodafone endte med nederlag til det i forvejen fattige Jordan team - og så skulle man også betale klækkelige sagsomkostninger. At Jordans dage som selvstændigt til var talte, var åbenbart.

Efter 2004 lykkedes det Eddie Jordan at få solgt sit team. Midland F1 var på vej ind i Formel 1 og blev ved Bernies mellemkomst overbevist om at det var bedre at købe et team, end at starte et helt nyt.


2005 - Nicolas Kiesa.
(Foto: Motorsporten.dk)

2005 har været et overgangs år, hvor man har ventet på nye og bedre tider, med en ny ejer. Godt nok har ejeren forlængst overtaget teamet, men navnet kørte videre i 2005 og bilerne stort set også. Men nu er det slut og Jordan teamet flytter plads fra listen med aktive hold, til tidligere hold.

Martin Møller-Thomsen

Læs mere om:
  • Jordan Grand Prix
  •