Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Sauber

Formel 1 
29/10/05 

1993 - 2005
Da Sauber teamet dukkede op i foråret 1993, så det hele ganske lovende ud. Bilen var sort, motoren fra Ilmor (Mercedes) og med et par lovende unge kørere - JJ Lehto og Karl Wendlinger - samt en masse succes fra Gruppe C, virkede det som om at teamet fra start af kunne være på vej mod noget stort.
 

Og nu hvor teamet lukker, bliver man nødt til at kigge tilbage til tiden før Formel 1 for at finde deres rigtige storhedstid. I de glade Gr. C dage i slut 80'erne og starten af 90'erne, hvor folk Jochen Mass, Mauro Baldi og ikke mindst Jean Louis Schlesser hentede sejre og VM titler til teamet. I et solidt samarbejde med Mercedes blev de næsten uovervindelige. I 1989 blev det også til en sejr på Le Mans.


2002 - Nick Heidfeld og Felipe Massa.
(Foto: Sauber)

Og det var med alt dette i bagagen at de kom ind i Formel 1 i 1993. Samarbejdet med Mercedes fortsatte, og en så legendarisk motorfabrikant kunne vel ikke andet end at få succes? Og nej, Mercedes fik masser af succes, bare ikke med Sauber. I 1995 forlod Mercedes det lille Sauber team til fordel for det noget mere succesfulde McLaren hold. Og resten er historie!

For Sauber betød det også at drømmen om storhed fladede ud og teamet har siden 1995 været cirka der hvor de er nu. Aldrig fantastiske, men nogen gange gode. Podieplaceringer har der været langt imellem, men de har været der. På mange måder et stabilt team, der aldrig har rykket sig synderligt i hverken den eller den anden retning.


2003 - Heinz-Harald Frentzen.
(Foto: Sauber)

På sin vis er det flot at have holdt formen gennem alle årene. Allerede midt i 90'erne løb Jordan fra dem, men efter at have været helt oppe at snuse til toppen, faldt det lille engelske team gevaldigt tilbage i feltet. Sauber derimod har bevaret sin position.

Med kørere som Frentzen, Herbert, Alesi, Raikkonen, Heidfeld og senest Villeneuve, kan man heller ikke andet end sige, at de har formået at skaffe gode kørere til teamet - og det på trods af at de aldrig har kunnet givet dem en bil der kunne vinde.


2004 - Felipe Massa og Giancarlo Fisichella.
(Foto: Sauber)

Hver eneste gang en god kører har foretaget det nedadgående skift fra et topteam til Sauber, har der været snak om hvordan de i fællesskab ville skabe en vinderkombination. Men det er aldrig blevet til andet end ord. Kørerne har måske ikke alle været helt så gode, som de var blevet udråbt til, men faktum er at Sauber gennem deres eksistens aldrig har produceret en mindeværdig bil - den bil der lige hæver sig op over alle de andre - en bil man kan pege på og sige: "Det var Saubers år". Sauber blev en grå masse af middelmådighed.

Men respekt for det, og for at Peter Sauber i tider hvor alle andre har kæmpet med økonomien, har formået at holde sit lille hold flydende. Selvom resultaterne aldrig blev store, formåede Sauber alligevel at spille en rolle i Formel 1. Og at have fundet talentet Raikkonen og introduceret ham til resten af verden, er også en præstation.


2005 - Jacques Villeneuve.
(Foto: Sauber)

Af de fire teams der forsvandt med udgangen af 2005 er Sauber det hold, der vil blive savnet mest. For hvem skal nu være tilfredse med at ligge hvor de Sauber har lagt gennem alle årene?

Martin Møller-Thomsen

Læs mere om:
  • Sauber Petronas
  •  



    D4 Enterprise Solutions