Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Kinas GP - Set og sket - Top 5

Formel 1 
17/10/05 

Søndag blev det sidste mesterskab kørt hjem. Renault vandt både kørernes og konstruktørernes mesterskab. McLaren var dog en god duellant sæsonen igennem.
 

Renault satte sig på det hele i denne sæson. Kørernes og konstruktørernes mesterskab er i hus. Dog efter en spændende afslutning på sæsonen. Alonso vandt dog sit mesterskab i Brasiliens GP, mens han søndag sammen med Fisichella kørte konstruktørmesterskabet hjem til Renault. Og det passer Briatore særdeles fint. Den tidsplan han har lagt for og sammen med Renault, da man overtog Benetton teamet, er holdt. Men mon ikke at Renault stræber efter mere? McLaren kunne have vundet mesterskabet søndag, men et brønddæksel kom i vejen.

Renault - 191 points:
Renault blev dobbelt verdensmester søndag. Både kørernes og konstruktørernes mesterskab er i hus. Alonso har i stort omfang sørget for pointene, som dog kunne være blevet til endnu flere hvis ikke at Fisichella havde haft så mange uheld med bilen. Søndag havde Alonso stort set ikke andet at lave end at spole noget tid ind og så holde konkurrenterne på den afstand. Det lykkedes for så vidt hele vejen hjem. De eneste tidspunkter hvor det kunne have været spændende for Alonso, var i forbindelse med safetycar perioderne hvor konkurrenterne kom tættere på. Fisichella havde en opgave, nemlig at holde McLaren kørerne bag sig længst muligt. Det lykkedes også indtil andet pitstop hvor Raikkonens pitcrew var hurtigere. Men Fisichella skulle for så vidt ikke anstrenge så meget mere. Han skulle blot fuldføre i pointene så var den hjemme. Det blev dog til en fjerdeplads. Han oplevede at skulle have en straf, der for ham var uforståelig. En såkaldt blokering i indkørslen til pitlane. Det samme gjorde Raikkonen i Belgien - uden at få straf for samme gerning. Men hvad betyder det nu hvor teammesterskabet er i hus. En stabil sæson for især Alonso sikrede mesterskabet.

McLaren - 182 points:
Hvad gør man når man ikke vinder? Man bruger bare den grimasse man plejer at bruge. Det var i hvert fald hvad Kimi Raikkonen gjorde da han blev nr. 2 og med samme placering til McLaren i teammesterskabet. De to McLaren kørere formåede ikke at drille Renault i starten, og det gik da helt galt da et løst brønddæksel ødelagde hele søndagen for Montoya og dermed også de sidste muligheder for det vigtigste mesterskab til McLaren. Tager vi Montoya først, så ramte han det løse brønddæksel på omgang 18. Han kom ind for at få skiftet det højre fordæk. Omgangen senere kom han igen ind for at få benzin på. Ud igen og på omgang 24 kørte han i pit med en motorfejl og udgik. Om årsagen til motorfejlen er det løse brønddæksel eller årsagen er en anden vil teamet endnu ikke udtale sig om. Montoya er dog ikke tvivl. Raikkonen gjorde det bedste han kunne og sluttede på andenpladsen. Søndag var Alonso i sin Renault bare det hurtigere. Dermed tabte McLaren til Renault i teammesterskabet og Montoya tabte en forventet tredjeplads i kørernes mesterskab.

Ferrari - 100 points:
Det var ikke Ferraris egen skyld at de søndag sikrede sig tredjepladsen sammenlagt og ligeledes at M. Schumacher fik tredjepladsen i kørernes mesterskab. Det var helt andre omstændigheder der gjorde det. Bl.a. sikrede et brønddæksel M. Schumacher hans tredjeplads. Teammesterskabet var sikret inden i dag. M. Schumacher måtte starte fra pitlane da han og Albers bragede sammen på opvarmningsomgangen. Og undervejs i den første safetycar periode sørgede nogle kolde dæk - som M. Schumacher ikke havde formået at holde ordentligt varme - at han røg ud af løbet. Allerede inden dette tidspunkt følte han dog at der var noget galt med dækkene. Barrichello havde også problemerne med dækkene. Det så man da han kom ind til sit andet pitstop efter duel med Mark Webber. Dækkene var allerede på dette tidspunkt godt brugte. Det var også derfor det galt i forbindelse med en nedbremsning hvor Barrichello forbremsede sig. Hændelserne for Ferrari kørerne er vel egentligt et godt billede på hvordan det er gået for Ferrari gennem sæsonen. Det har ikke været godt. Nu siger Barrichello så farvel til teamet og goddag til Honda. Jean Todt takkede efter løbet Barrichello for en lang, god og trofast indsats for teamet. De to har ikke altid været lige enige, men Barrichello har dog altid været trofast overfor teamet.

Toyota - 88 points:
Der blev sagt på tv at tredjepladsen til R. Schumacher var den første podieplacering til ham i år. Det er ikke sandt, hvem blev nr. 3 i Ungarn? Men bortset fra den detalje, så var det en op og ned weekend for de to Toyota kørere. Trulli har ikke kunnet finde sig til rette i den nye TF105B, mens R. Schumacher i årets sidste løb, tilsyneladende har fundet ud af bilen. I hvert fald kørte han sig denne gang - mere markant end normalt - frem gennem feltet. At det lykkedes at få tredjepladsen, skyldes til dels Fisichellas lille blokade i indkørslen til pitlane. Det kostede en drive-through straf, og det banede vejen for R. Schumacher. Trulli derimod har ikke været særlig begejstret for den nye bil. Det blev endnu en gang bevist søndag. Efter en dårlig kvalifikation kørte han baglæns til en placering som nr. 15 i søndagens race. R. Schumacher oplevede det som om at bilen bare blev bedre og bedre løbet igennem. Den kritiske stemme vil måske sige at han har vænnet sig til bilen og dens måde at opføre sig på. Det er for så vidt ligegyldigt. Han kørte jo en podieplads hjem. Trulli var sur og tvær - intet lykkedes for ham i den netop overståede weekend. Sammenlagt slutter han sæsonen på én syvendeplads - lige efter holdkammerat Ralf Schumacher.

Williams - 66 points:
Der er sket et eller andet med Williams i de sidste to-tre løb i denne sæson. Lige pludselig kan de jo faktisk godt være med lige under toppen. Men det gik alligevel ikke helt deres vej søndag. M. Webber var god for indtil flere dueller undervejs - uden at lege verdensmester i boksning. Bl.a. havde han fornøjelse af at duellere med Barrichello. En duel der faktisk godt kunne være gået begge veje, hvis ikke at dækkene på Ferrarien var mere end almindeligt brugte på dette stadie i løbet. Pizzonia var ikke lige heldig med alt hvad han foretog sig. Men det gik hæderligt - lige indtil sidste omgang hvor han punkterede og ikke kunne køre i pit. Udover at sige farvel til sæsonen 2005, kan Williams også sige farvel til 6 års samarbejde med BMW. Motorfabrikanten starter sit eget team, eller rettere, overtager et andet team, og vil selv klare sig fremover. Williams kører næste år med Cosworth motorer. Disse motorer drejer allerede på den høje side af 20.000 omdrejninger pr. minut - ifølge Cosworth selv.

Dons

Læs mere om:
  • 09/10/05 - Suzuka - Formel 1 - FIA F1
  •