Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Japans GP - Teams preview - Bunden

Formel 1 
05/10/05 

I den nederste halvdel af feltet er der vel egentlig kun spænding om hvem der bliver nummer 5. BAR ligger bedst til det, skarpt forfulgt af Red Bull.
 

Red Bull har ikke formået at score points i de seneste 3 GP'er. Samtidigt har BAR - snart Honda - samlet points i de sidste 8 GP'er. Sauber holder pause med pointene og kan vel ikke nå ret meget mere. Det samme gælder Jordan og Minardi, hvor det ser ud til at Jordan har lige den smule mere held der skal til.

BAR:
BAR teamet har holdt sig konstant i pointene i de seneste 8 GP'er. Der har bragt dem foran en af årets positive overraskelser Red Bull, der ikke har holdt formkurven i de seneste GP'er. Nu skal femtepladsen konsolideres for BAR. Og hvor gør man det bedre end på den Honda ejede hjemmebane. Det er et jubilæumsløb for BAR teamet. Det er GP nr. 100 i den nuværende konstellation. Det slutter dog efter det kinesiske GP, hvor Honda ejer teamet 100 %. Teamet testede i sidste uge på Jerez og som sædvanligt var det aerodynamikken der skulle igennem testapparatet. Sato anvendte allerede i Brasilien det Honda kalder Suzuka motoren, og Button får nu også muligheden for at anvende den. Suzuka motoren er den seneste opgradering af Honda motoren. Kørerne er på mærkerne idet det er hjemmebanen for teamet. Button har den som en af sine absolutte favoritter, selv om den kan være hård at køre på. Den skal køres meget præcist og konstant, ellers taber man det hele, siger Jenson Button. Sato er på linie med Button og tilføjer at om nogen steder, så er det her yderst vigtigt med det helt rigtige setup.

Red Bull:
Red Bull er som sædvanlig yderst sparsom med oplysninger, men vi kan da i hvert fald konstatere, at C. Klien forsætter resten af sæsonen som GP kører. Desuden har teamet testet, men hvad der er testet og hvad man har fået ud af det, ja det fortælles der intet om. Men teamet udvikler selvfølgelig stort set de samme ting som konkurrenterne.

Sauber:
De to snart forhenværende Sauber kørere, har begge Suzuka som en af deres absolutte favoritter. Massa betegner den som værende fuldt på højde med Spa banen. Helt så højt rangerer den ikke helt hos Villeneuve, som dog har den som en af sine store favoritbaner. Begge har kørt den adskillige gange, og ved hvad der kræves af både bil og kører. Der er de helt på linie med Willy Rampf som betegner den som yderst vanskelig. Der skal tages højde for mange ting. Ingen naturlig rytme, fuld balance i bilen, perfekt aerodynamik, perfekt mekanisk setup af hensyn til dæksliddet som kan være voldsomt stort hvis man får bilen afstemt rigtigt. Og så mener Willy Rampf også at det er en rigtig bane bortset fra at den måske lige er lidt for smal.

Jordan:
Nicolas Kiesa får ikke lov til at køre Jordan bilen om fredagen denne gang. Det er overladt til den japanske kører, Sakon Yamamoto, som her får sin debut. Han har dog testet bilen to dage på Silverstone. Monteiro får sit at se til her. Det er hans første besøg på banen, og han har derfor studeret den grundigt. Men en ting er teori, noget andet praksis, så han får travlt fredag og lørdag med at vænne sig til forholdene. Karthikeyan har kørt her før - i Formula Nippon - så han kender banen godt. Teamet håber på et godt resultat. B versionen er en bedre bil end den gamle. Samtidigt håber man så også på i teamet, at man glæde Toyota og Bridgestone ved at køre et godt resultat hjem på deres hjemmebane. På Silverstone testede man selvfølgelig flere ting, så Jordan teamet kommer godt forberedte til Japan.

Minardi:
Minardi har ikke gjort meget væsen af sig siden teamet er blevet overtaget af Red Bull. Men henne i Faenza, arbejdes der støt videre. Minardi har imponeret med ikke at tabe terræn i forhold til de øvrige teams. Afstanden er stadig den samme. Man kan stadig imponeres over at der for små midler kan overkommes så meget som teamet trods alt formår. Ingen af Minardi kørerne har været på banen før, så det bliver en stejl lærekurve for dem begge ligesom den er for et par enkelte andre kørere i feltet.

Dons

Læs mere om:
  • 09/10/05 - Suzuka - Formel 1 - FIA F1
  •