Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

American Le Mans Series

Petit Le Mans

ALMS 
02/10/05 

American Le Mans Series-løbsrapport
ADT/Champion Racing Audi R8 teamet med Lehto ved rattet og Zytek Engineering med Hayanari Shimoda ved rattet er ekstremt agrasive på den første omgang af Petit Le Mans som køres på Road Atlanta, og allerede i sving 5 går det galt. De to rammer hinanden og ryger af banen. Audien bliver voldsom skadet og humper tilbage til pitten sammen med Zytek'en. Der arbejdes voldsom på begge biler.
 

Jan Magnussen kommer godt fra start og holder 1. pladsen i GT1 klassen, derimod taber Mike Rockenfeller nogle pladser i tumulten på første omgang og BAM Porschen falder ned på en 4. plads i GT2 klassen.

Efter Zyteken kommer tilbage til pitten trækkes den ud af løbet, men Audi'en arbejdes der stadig hårdt på.

Kort tid herefter er der gult flag på hele banen på grund af Van der Steur Racing Inc og deres Lola B2K/40 AER som har haft et race uheld, og bilen skal fragtes væk fra banen.

Så efter 9 omgange er top 5 ADT/Champion Racing med Emanuele Pirro, Dyson Racing Team med Chris Dyson, Intersport Racing med Jon Field, Miracle Motorsports Inc med Jeff Bucknum og Barazi Kruse-Motorsport med Elton Julian. Jan Magnussen og Corvette nummer 4 ligger nummer 6 og Martin Jensen og BAM Porschen ligger nummer 19.

Efter 40 minutter bliver Lehtos Audi R8 bragt tilbage til Pitlane, og Lehto køre ud på banen og er igen med i løbet, men han er 31 Laps omgange efter den førende Emanuele Pirro der også køre for ADT/Champion Racing teamet.

Top 10 efter en time Audi R8, Lola EX257 AER, Lola B05/40 AER, Courage C-65 AER, Courage C-65 AER, Chevrolet Corvette C6-R, Aston Martin DB9, Chevrolet Corvette C6-R, Aston Martin DB9, Maserati MC12.

Top 10 efter to timer :ADT/Champion Racing, Dyson Racing Team, Corvette Racing, Intersport Racing, Aston Martin Racing, Corvette Racing, Aston Martin Racing, Barazi Kruse-Motorsport, ACEMCO Motorsports LLC og Maserati Corse og Martin jensen er avanceret til en 5. plads i GT2 klassen, og han er nu nummer 19 i den samlede stilling.

Efter 2 timer og et kvarter må Guy Smith og hans Lola EX257 AER i pits. Bilen taber power og lugter af fuel. Teamet vælger at udskifte en elektronisk wastegate, og det er derfor et længere stop end først antaget.

2 timer og 17 minutter inde i løbet spinder Seth Neiman i Porsche 911 GT3 RSR med nummer 44. Uheldet sker stort set på start/mål stregen og han river desværre højre forhjul af bilen og teamet udgår af løbet.

Top 10 efter 3 timer ADT/Champion Racing(Frank Biela), Intersport Racing (Liz Halliday), Corvette Racing (Jan Magnussen), Aston Martin Racing (Peter Kox), Corvette Racing (Max Papis), Aston Martin Racing (Johnny Kane), ACEMCO Motorsports LLC (Ralf Kelleners), Miracle Motorsports Inc (James Gue), Maserati Corse (Andrea Bertolini)

Time 3 har været fantastisk på Road Atlanta. Jan Magnussen har jagtet den samlede 2. plads og er lige nu kun 3,7 sekund fra at fange Intersport Racing og dermed 2. pladsen, samtidig jagtes han selvfølgeligt af Peter Kox i Aston Martin raceren, og på vej ind i time 3 er afstanden imellem de to 11.167 sekund.

Martin Jensen kører fantastisk i BAM Porsche 911 GT3 RSR, og er på vej ind i time 4 på en 6. plads i GT2, og samlet på 19. pladsen

3 timer og 11 minutter inde i løbet bremser Andrea Bertolini for sent ind til et sving og det betyder at hans Maserati MC12 ryger af banen. Dog ikke værre end at han kan humpe den tilbage til pitten, hvor man straks begynder at udbedre skaderne.

Efter 3½ timer køre Jan Magnussen i pits til et planlagt pitstop, hvor der skiftes 4 dæk og bilen tankes op. Jan hopper ud af bilen og Oliver Gavin overtager bilen. Corvetten kommer tilbage på banen på en samlet 2. plads i løbet, men kun 1.099 sekund foran Pedro Lamy i en Aston Martin DB9R.

Inden du nu glæder dig for tidligt skal det her siges at Oliver Gavin skal hente 6 omgange på den førende ADT/Champion Racing Audi R8 racer, for at overtage den samlede førring, så for nuværende er det urealistisk at tro på en samlet sejr til en GT1 bil.

Efter 4 timer ser det skidt ud for BAM teamet, da Martin køre galt med bilen. Martin kryber til siden af bane for at komme tilbage til pitten, og vil krydse banen, og har fået klar besked fra pitten og vil krydse banen, men bliver ramt hårdt af en Saleen der har udset sig samme punkt på banen, og skubbe ham rundt og ind i muren. Martin får dog bilen tilbage til pitten, men på radio Le Mans lyder han ikke udpræget lykkelig efter dette uheld.

Top 10 efter 4 timer ADT/Champion Racing (Frank Biela), Corvette Racing (Oliver Gavin), Intersport Racing (Jon Field), Aston Martin Racing (David Brabham), Corvette Racing (Ron Fellows), Aston Martin Racing (Tomas Enge), ACEMCO Motorsports LLC (Terry Borcheller), Dyson Racing Team (Chris Dyson) og Maserati Corse (Fabio Babini)

Aston Martin Nr. 58 skal have skiftet en drivaksel, hvilket foreløbig giver Jan Magnussens Corvette lidt luft. Men nu er det så Jon Field fra Intersport Racing der jagter Jan Magnussen. De er kun 21.203 efter Dansker Corvetten, og køre lige nu 1½ hurtigere pr. omgang end Corvetten.

Efter et lille kvarter kommer BAM Porschen tilbage på banen nu med Mike Rockenfeller ved rattet. De kommer tilbage i løbet på en 6. plads i GT2 klassen, og med 8 omgang op til 5. pladsen i GT2.

Efter 25:minutter i pit er Aston Martin Nr. 58 igen på banen men han er nu 20 omgange efter Dansker Corvetten.

4 timer og 40 minutter er Dansker Corvetten igen ned på 3. pladsen da Jon Field kørende i en Lola B05/40 AER for Intersport Racing overtager denne plads. Man skulle lige nu tro at Jon Field jagter 1. pladsen hvilket er lidt naivt selvom han køre lige så hurtigt som Audien. Men han skal altså hente 8 omgange på Audien for at overtage førringen, og det er ikke realistisk med mindre Audien går i stykker eller kommer ud for andre uheld.

5 timer inde i løbet får Acemco en Drive through straf for at have overhalet Corvette nr. 4 under gult flag

5½ time inde i løbet er der problemer for flying Lizard. De kommer i pit for at få skiftet dele i forhjulsophæng i begge sider samtidig med at Panoz nr. 51 også er i pit med problemer. Måsker er der her en mulighed for Martin J og co for at hente noget af deres tabte tid

Maserati punktere igen og denne gang på venstre baghjul. Venstre baghjul er utroligt hård belastet på denne bane. Næsten samtidig punktere Alex Job Racing nummer 23, så skal der siges noget positivt om denne punktering vil det være at det kan riskere at hjælpe Martin Jensen & Co.

BAM! Porsche nu på en 5 plads i GT2 pga. reparationer på Panoz nr. 51, og kun en omgang efter nr. 4 i klassen.

Dansker Corvetten er nu overhalet af Dyson Racing (LMP1) nr. 20 - er nu på 4 pladsen generelt, men stadig 1 i GT1, 1 omgang foran nr. 2 i GT1, Aston Martin nr. 57

Dyson Racing Lola nr.16 skubbes bag muren pga. turbo problemer, og trækkes kort tid efter ud af løbet. JJ Lehto kommer i pit i med Audi nr. 1 som har brækket venstre baghjulsophæng som er kommet efter en kontrovers med Aston Martin nr. 58.

Umiddelbart inden vi ryger ind i den 6 timer køre Dansker corvetten i pit til et helt ordinært pitstop, og Jan Magnussen hopper i bilen.

Top 10 efter 6 timer ADT/Champion Racing (Emanuele Pirro), Dyson Racing Team (Guy Smith), Corvette Racing (Jan Magnussen), Intersport Racing (Clint Field), Aston Martin Racing (Johnny Kane), Corvette Racing (Max Papis), ACEMCO Motorsports LLC (Ralf Kelleners), Maserati Corse (Fabrizio de Simone), Petersen Motorsports/White Lig (Patrick Long) og Alex Job Racing (Marcel Tiemann). Martin Jensen og BAM er stadig på 5. pladsen i GT2.

6 timer og et kvarter inde i løbet kom der gult flag på hele banen igen. Denne gang var det Binnie Motorsport og deres Lola B05/40 Nicholson McLaren der skabte lettere kaos på banen. Motoren opgave og der er smidt olie på en lang strækning, og det er årsagen til at der er safetycar på banen. Der skal ryddes op så ikke andre rucher rundt i det.

Efter 6½ times kørsel er der igen gult flag på banen. Carsport America og deres Dodge Viper humper tilbage til pitten, efter at have kørt den lidt for hårdt og har derved mistet motorcoveret som ligger smadret på banen og er til fare for de andre.

6 timer og 3 kvarter inde i løbet køre Jan Magnussen i pit og det bruger de så 1 min 25 sek. På at fylder den op med fuel og skifte 4 dæk. Oliver Gavin hopper i bilen, og kommer tilbage på banen på en samlet 3. plads, og han føre stadig GT1 klassen.

Efter 7 timers hård kørsel er der kørt 745 ud af de berammede 1000 Miles, så der er kun omkring 1½ time hjem, hvis alt går godt.

Top 10 efter 7 timers kørsel ADT/Champion Racing (Frank Biela), Dyson Racing Team (Guy Smith), Corvette Racing (Oliver Gavin), Intersport Racing (Liz Halliday), Aston Martin Racing (Johnny Kane), Corvette Racing (Max Papis), ACEMCO Motorsports LLC (Terry Borcheller), Maserati Corse (Fabrizio de Simone), Petersen Motorsports/White Lig (Jorg Bergmeister) og Alex Job Racing (Emmanuel Collard). Martin Jensen er i gen i BAM Porschen, og han fastholder 5. pladsen i GT2 klassen.

Det ser nu ud til at Intersport Racing og deres Lola B05/40 AER, med Jon Field bag rattet har mistet pusten. I hvert fald taber de terræn i forhold til de førende. Efter 7 timer og 3 kvarters kørsel er de nede på en samlet 5. plads, med blandt andet 2 GT1 biler foran sig.

Oliver Gavin køre i pit med Dansker Corvetten, og denne gang tog det 1:35 at fylde den op, skifte 4 dæk og sætte Olivier Beretta ind bag rattet. Olivier Beretta kommer tilbage på banen på en samlet 3. plads.

Intersport Racing og deres Lola B05/40 AER, med Jon Field bag rattet kommer i pit efter 8 timers kørsel, og teamet tager motorcoveret af bilen for at skifte tændrør og tændspoler

Ved 8 timers grænsen er der igen gult flag på hele banen fordi J3 Racing's Porsche 911 GT3 RSR er strandet ude på banen med et kollapset forhjuls ophæng.

Top 10 efter 8 timer, ADT/Champion Racing (Frank Biela), Dyson Racing Team (Guy Smith), Corvette Racing (Olivier Beretta), Aston Martin Racing (David Brabham), Corvette Racing (Ron Fellows), Intersport Racing (Jon Field), ACEMCO Motorsports LLC (Johnny Mowlem), Maserati Corse (Andrea Bertolini), ADT/Champion Racing (Marco Werner) og Petersen Motorsports/White Lig (Patrick Long). Martin Jensen er stadig på 5. pladsen i GT2 og han har netop afsluttet sit sidste stint, Mike Rockenfeller er kommet i bilen.

8 timer og 20 minutter inde i løbet, med omkring 40 omgange hjem, begynder Ron Fellows Corvette og drille. Han er på 3. pladsen i GT1 klassen, men cuiser rundt på Road Atlanta på tider der er på den forkerte side af 1:30. Bilen har helt åbenlyst mistet power, og det skyldes ifølge radio Le Mans at der er fejltænding på bilen, men teamet kan ikke nå at reparere det, så man vælger at holde den ude på banen.

Kort tid efter vælger GM alligevel at trække bilen i pit og her overtager Johnny O`Connell rattet, og man sender så bilen tilbage på banen. Hvor han tilsyneladende får liv i den igen, i hvert fald kommer omgangtiderne hurtigt ned på under 1.25, så hvad der er galt eller ikke galt med Corvetten er ikke umiddelbart til at svare på. De fastholder dog stadig 3. pladsen i GT1 klassen.

Efter 8 timer og 45 minutter er der kørt 934.72 af 1000 Miles

Corvetten med Johnny O`Connell er i pit nu, sidste omgang blev kørt på 1:34.008, og der er heftig aktivitet omkring bilen imens Johnny Mowlem drøner forbi uden for i hans Saleen S7R, og der er nu kun en omgang til at Corvetten har mistet sin 3. plads i GT1 klassen.

Så skete det Saleen S7R er på 3. pladsen imens man stadig roder med Corvetten. Begejstringen vil ingen ende tage hos ACEMCO Motorsports LLC teamet.

Så har Maserati Corse foretaget deres sidste pitstop og de jagter nu 4. pladsen med deres Maserati MC12, og Fabio Babini skulle kun bruge en omgan på det, så de er på den øjblikkelige 4. plads, imens der stadig arbejdes heftigt på den syge Corvette.

Efter 11 ½ minut sættes Corvetten med Johnny O`Connell på jorden igen og ruller tilbage på banen. Teamet har fjernet en ventil fjeder der var knækket og satser på at køre hjem på 7 cylindre.

TOP 10 efter 9 timer ADT/Champion Racing (Emanuele Pirro), Dyson Racing Team (Chris Dyson), Corvette Racing (Olivier Beretta), Aston Martin Racing (Darren Turner), Intersport Racing (Clint Field), ACEMCO Motorsports LLC (Johnny Mowlem), ADT/Champion Racing (Marco Werner), Maserati Corse (Fabio Babini), Corvette Racing (Johnny O`Connell) og Petersen Motorsports/White Lig (Patrick Long)

Johnny O`Connell fik dog ikke så meget ud af teamets anstrengelser for få omgange efter han var kommet på banen gav den 7 cylindrede Corvette motor op, og ude i sving to smede den hele olie beholdningen, og dermed var bilen ude af løbet.

Så tager vi hul på sidste omgang og her vælger Olivier Beretta så at gå i pit for en spash and dash, men der er ingen panik for de kommer tilbage på banen uden at tabe terræn til forfølgerne.

Efter 9 timer 17 minutter og 37 sekunders hård racing ADT/Champion Racing teamet med deres AUDI R8 kørt i mål af Emanuele Pirro. Andenpladsen blev taget lige så sikkert af Dyson Racing Team og deres Lola EX257 AER kørt i mål af Chris Dyson. 3. pladsen overall tilfaldt noget overraskende til Jan Magnussen & Co. Og Corvetten med nummer 4. Martin Jensen endte på 5. pladsen i GT2 klassen sammen med sine holdkammerater og BAM! Teamet.

Nu er der kun en vej for de to Danskere og det er over til det ventende JETfly som skal flyve dem til Danmark så de kan deltage i DTC finalen.

Til årets sidste årets sidste ALMS løb kommer der en ny bil i LMP2 klassen og det er Porsche/Penske. Alle problemerne skulle være løst nu - 2 biler indsættes i ALMS næste år.

Vejgaard

Læs mere om:
  • 01/10/05 - Road Atlanta - ALMS
  •