Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Belgiens GP - Set og sket - Top 5

Formel 1 
13/09/05 

Renault har stadig Alonso i en god føring. McLaren nærmer sig i konstruktørmesterskabet. Ferrari hænger stadig på om tredjepladsen, Toyota kiksede lidt, mens Williams haler ind.
 

Stabilitet er nøgleordet hos Renault, når titlen til Alonso skal sikres. Mindre uheld til Fisichella, ville have bragt Renault længere frem, i stedet er kampen skærpet mellem netop Renault og så McLaren. Det er lidt af det dét belgiske GP bød på, og som skal stå sin prøve i de tre sidste GP'er. Delvist bag kulisserne var der visse kørere der ikke havde høje tanker op et par kollegaerne. M. Schumacher fik vist for offentligheden, at han ikke er særlig begejstret for T. Sato. Montoya og Pizzonia er vist heller ikke på hinandens vennelister mere, hvis der eksisterer nogle sådanne. Men atypisk at de otte pointgivende placeringer var besat af otte forskellige teams.

Renault - 152 points:
Fernando Alonso bevarede sine chancer for mesterskabet med et tab af kun 2 points i forhold til Raikkonen. Det kunne have været værre hvis Montoya havde fuldført på andenpladsen, men det hjalp Pizzonia ham med ikke at gøre. Dermed er der forspringet reduceret til 25 points og med 30 points at køre om, så er titlen næsten sikker. Det kan dog stadig nå at gå galt for Alonso. Men stabiliteten har været der og det har sikret Alonso mange vigtige points. Værre er det i konstruktørmesterskabet hvor forskellen nu kun er på 6 points. Den kan McLaren "nemt" nå den titel. Fisichella startede nede i feltet grundet motorskifte, men fik sig så flot kørt op på syvende pladsen, da han røg af i Eau Rouge på omgang 11. Sent søndag eftermiddag viste han endnu ikke konkret hvad der var sket, andet end at bilen forsvandt under ham. Men mon ikke der skete det samme som Alonso var ved at få følelsen af kunne være sket for ham også? Alonso fortalte nemlig at bagenden var næsten uhyggelig levende netop i Eau Rouge. Det hænger sammen med det setup teamet havde valgt til bilerne. Nemlig at de skulle være hurtige i den første sektor, hvor der er de bedste muligheder for at overhale. Et sats der ikke var det mest hensigtsmæssige i og med at banen aldrig tørrede helt op. Resultat - en bil ude, men 8 vigtige points i hus. Men er det nok - især i konstruktørmesterskabet? Teamet vil i denne uge teste på Silverstone med tre kørere.

McLaren - 146 points:
McLaren nærmer sig Renault med små, men vigtige skridt. Det kunne endda have været perfekt for Ron Dennis og co. hvis Montoya havde fuldført på andenpladsen. Så ville man have overhalet Renault i konstruktørmesterskabet, og have bragt Raikkonen endnu tættere på Alonso. Det var tydeligt at teamet havde valgt den rigtige strategi for løbet, men desværre for Montoya blev han ramt af Pizzonia der sendte både sig selv og Montoya ud af løbet. For øvrigt en episode der mindede lidt om en næsten tilsvarende episode i Tyrkiet hvor Montoya var involveret i en lignende situation, bare med Monteiro i stedet. I de sidste omgange inden Montoya udgik, kørte han noget langsommere end tidligere. Var der problemer med bilen eller dækkene? I hvert fald snød det Pizzonia som var på tørvejrsdæk på det tidspunkt og kørte meget hurtigere, at Montoya trak væk fra sin linie og ind foran Pizzonia og bremsede. Ellers må man konstatere at McLaren på stort set alle områder styrede løbet med et perfekt tempo, ditto bil og strategi. Synd for Montoya med hans exit. Igen dyrebar points tabt for teamet, der har tabt mange points i år af forskellige årsager.

Ferrari - 90 points:
Kun Rubens Barrichello fuldførte løbet. M. Schumacher var blevet sendt ud af løbet af T. Sato efter safetycar perioden. På det tidspunkt var dækkene på Schumachers bil blevet skiftet til tørvejrsdæk, men det var ingen succes - ikke engang på omgangene under safetycar. Havde Schumacher fuldført den omgang han lige var startet på da Sato bragede ind i ham, skulle endnu et dækskifte have været foretaget. Tidligt exit for den detroniserede verdensmester. Ikke noget at sige til at han ikke har Sato blandt sine favoritkørere. Barrichello startede langt nede i feltet, men fik sig næsten anonymt kørt op på fjerdepladsen. Et nødvendigt dækskifte kostede lige nøjagtig så meget tid at han måtte tage til takke med femtepladsen. Men points på kontoen til Ferrari som bevarer afstanden til Toyota. Bortset fra at teamet halter ganske gevaldigt rent tempomæssigt, vel egentlig en ok indsats, der kunne have været bedre hvis ikke M. Schumacher var blevet sendt af banen.

Toyota - 80 points:
Toyota havde mundvigene pegende nedad søndag eftermiddag, men det var deres egen skyld. Begge kørere havde undervejs i løbet muligheden for at slutte på podiet, men nogle dårligt timede dækskifte, sendte de to kørere baglæns. Det var da også kun med nød og næppe at Ralf Schumacher fik syvendepladsen med hjem. Undervejs i løbet havde han kørt løbets hurtigste omgang. Mere uheldig var Trulli. Først et dårligt timet dækskifte, som skulle tages om, da man for tidligt valgte at sætte tørvejrsdæk på. Dernæst var han uheldig da Monteiro som han jagtede, ved et uheld ramte knappen til pitlanekontrollen - den der bestemmer farten i pitlane. Det bremsede selvfølgelig Monteiros bil væsentligt. Det medførte at frontvingen blev revet af Trullis bil og sendte ham ud i autoværnet. Exit for Trulli. Teamet påtog sig efterfølgende skylden for de dårligt valgte tidspunkter for dækskift og dæktyper i forbindelse med skiftene.

Williams - 59 points:
Der var faktisk smil at spore hos Williams teamet efter det belgiske GP. Webber kørte sig frem til fjerdepladsen og 5 vigtige points. Og ikke nok med det undervejs satte han løbets næsthurtigste omgang. Men ligesom de fleste andre teams, så satsede Williams teamet også forkert med at sætte tørvejrsdæk på for tidligt. Det kostede et pitstop for meget, og det kunne måske have ført til en placering eller i bedste fald to til Webber. Pizzonia kørte nogenlunde med uden dog at imponere. I forbindelse med uheldet med Montoya mener Pizzonia for så vidt sig uskyldig på den måde at, det var Montoyas kørsel der forårsagede uheldet. Pizzonia er nu heller ikke kendt for at være den type der er særlig voldsom på en bane. Men der var rimelig tilfredshed at spore efter løbet. Dog havde man selvfølgelig håbet på at Pizzonia måske også kunne være sluttet i pointene. Men som løbet udviklede sig med dækskifte osv. var det ikke muligt. Williams tester ligesom mange af de andre teams i denne uge på Silverstone forud for det brasilianske GP.

Dons

Læs mere om:
  • 11/09/05 - Spa-Francorchamps - Formel 1 - FIA F1
  •