Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Italiens GP - Set og sket - Top 5

Formel 1 
05/09/05 

Sikke et Grand Prix. Alle 20 startende biler fuldførte - noget der ikke er sket siden det hollandske GP i 1961.
 

Alle biler fuldførte, lidt af en sjælden præstation. Men hvad skete der ellers i løbet, vel egentlig ikke ret meget, når man ser bort fra en næsten forbandet Kimi Raikkonen, der igen rendte ind i uheld. Først motorskifte, dernæst problemer med at komme frem i feltet. Så et defekt baghjul og til sidst en snurretur. Mercedes stjernen på bilen bringer ikke det held til ham som mange kunne ønske. Alonso og Renault fik igen gode points. Ferrari var med længe men magtede ikke at holde tempoet. Toyota igen i pointene og nærmer sig nu Ferrari, og Williams - ja, Webber formåede ikke det store mens reserven Pizzonia til gengæld kørte points ind på kontoen til teamet.

Renault - 144 points:
Renault må være yderst tilfredse. Alonso fuldførte sin mission til punkt og prikke, nemlig at komme på podiet. Med lidt held kunne det være blevet det øverste trin, men Montoya satsede og det holdt, så Alonso måtte "nøjes" med andenpladsen. Fisichella kørte sig godt frem i feltet efter en noget mislykket start på løbet. Resultat - 2 Renault kørere på podiet. Flavio var glad. Faktisk var Fisichellas tredjeplads på Monza den første podieplacering for en italiensk kører siden Alboreto i 1988. Så lidt at glæde sig over for de italienske tifosis. Alonso kørte et næsten fredeligt løb, og skulle blot sørge for at komme på podiet, hvilket jo lykkedes. Fisichella måtte kæmpe væsentligt mere efter en ikke så vellykket start. Men alting gik for så vidt op i en højere enhed for italieneren. Flavio var selvfølgelig yderst tilfreds, og gik endda så vidt at han roste Fisichella i høje toner. Det er ikke hverdagskost.

McLaren - 136 points:
Montoya vandt løbet efter et soloridt der først blev spændende til sidst, hvor det ene bagdæk var ved at give op. Montoya og teamet satsede og vandt. Raikkonen var noget mere uheldig - se ovenstående - og fik ikke det ud af dagen, som teamet, han og mange andre havde håbet på. Havde han ikke spundet rundt efter det nødtvungne dækskifte, kunne i hvert fald tredjepladsen været væsentligt tættere på og endda med stor sandsynlighed mulig. Så der var en lidt underlig stemning i teamet. Selvfølgelig glæde over Montoyas sejr og pointene som kørerne fik kørt ind, men også skuffelse over at det ikke lykkedes for Raikkonen at komme på podiet. Ron Dennis udtalte sent i aftes, at de opståede dækfejl, efter al sandsynlighed er noget teamet må påtage sig. Han bebrejder i hvert fald ikke Michelin i denne sag.

Ferrari - 86 points:
Igen ingen points til Ferrari. Og ikke nok med det. Toyota nærmer sig nu og er kun 8 points efter. Ferrari lagde ellers ud som om en vis mand var i hælene på dem. Men kørerne kunne ikke holde tempoet og i forbindelse med pitstoppene gik det baglæns i feltet. Der blev ellers satset på flere ting, men som tidligere i år, så kan teamet ikke få det til at gå op i en højere enhed. Nul points på kontoen i denne weekend. Barrichello blev ramt af punktering i den sidste del af løbet, hvilket kostede placeringer. M. Schumacher ødelagde selv sine eventuelle chancer for point med en afkørsel. Ingen tudefjæs hos Ferrari, kun et spinkelt håb om at holde tredjepladsen. Det eneste Ferrari kan kæmpe for i resten af sæsonen nu, er at holde Toyota teamet bag sig, men det kan blive en vanskelig opgave.

Toyota - 78 points:
Toyota har for alvor indledt jagten på Ferrari. Nu er der kun 8 points op til de røde fra Maranello. Trulli sluttede hvor han startede - nemlig på femtepladsen. R. Schumacher startede som nr. 9 men fik sig igen på temmelig anonym vis kørt sig frem og sluttede som nr. 6. Dermed kom der for Toyota 7 vigtige points på kontoen. Trulli var glad for sin femteplads, som han egentlig ikke havde forventet. Det eneste han havde at udsætte på bilen var, at der ikke var nok traction, men det problem havde alle vel mere eller mindre. R. Schumacher var nok mere glad end Trulli. R. Schumacher nævnte at bilen udover manglende traction, også havde det med at både over- og understyre. Især når han lige havde været i pit, var problemet udtalt. Helt skidt har det dog ikke været.

Williams - 54 points:
Tommelfingeren opad for Pizzonia, men nedad for Webber. Webber er dog lidt undskyldt idet han ufrivilligt kørte ind i DC i Red Bull i første chikane. DC bremsede for at undgå sammen kørsel med en forankørende. Desværre opdagede Webber dette for sent. Det kostede en tur i pittet for at få skiftet næse og frontvinge. Senere havde de to kørere igen dueller, men denne gang uden uheld. Men det satte Webber langt tilbage, og langt uden for pointene. Pizzonia fik tommelfingeren vendt opad. Han har ikke testet i længere tid, og har derfor ikke den samme træning og fartfornemmelse i kroppen. Han fik også kun kørt lørdag i de to frie træninger da Nick Heidfeld måtte blive udenfor pga. hovedpine. Eftervirkninger fra et uheld under test fulgte ham. Pizzonia imponerede dog med frisk kørsel. Og hvordan var det nu? Han havde ikke kvalificeret sig specielt godt, men fik kørt sig godt frem til 2 points til teamet. Williams kan godt når det flasker sig for dem, men podiepladserne er langt væk i år.

Dons

Læs mere om:
  • 04/09/05 - Monza - Formel 1 - FIA F1
  •