Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Special Saloon Car

Vores første sæson i SSC

Special Saloon 
23/08/05 

Outzen BMW Motorsport har til 2005 bygget den "gamle" SuperCup vinderbil om til en Special Saloon car. Bilen har fået optisk udseende som en DTC racer, men i stedet for en hårdt pumpet 320I motor, er der blevet brugt en M3 motor med 310hk og almindelig gearkasse fra gade versionen.
 

Vægten kom op på ca. 1215 kg. med kører. Desværre var der problemer i starten som gjorde, at vi måtte sidde 2 afdelinger over. "Vi brugte det første løb som "shake down" test.

Desværre var der lidt fejl, som viste sig under det første løb. Men vi kom fra Special Saloon car festivalen med blandt andet 2 sejre. Så vi var udmærket tilfreds siger Michael Outzen". Fejlene blev rettet og bilen forbedret. Sammen med John Nielsen og hans DTC tog vi til Padborg park for at teste. Vi havde nogle ting på vores bil, som vi skulle have prøvet af. De ændringer der var foretaget på bilen viste sig at være essentielle for bilens køreegenskaber.

"Jeg var ovenud lykkelig for bilen, da vi var færdige med testen. Den var betydelig mere rolig og medgørlig efter vi har fået lavet om på bilen. Og vores tider var heller ikke langt fra Johns i hans DTC så vi er godt tilfreds, siger Michael Outzen". Under løbet på Padborg skulle testen også vise sig at have hjulpet. "Vi kunne se ud fra den første tidtagning, at vi var komme langt i vores udvikling. Vi var godt 2,5 sek. foran nr. 2 og det er vi ovenud tilfredse med. Nummer 2 i tidtagningen var nemlig en tidligere DTC Peugeot 306 siger Michael Outzen".

I første heat på Padborg, blev Michael Outzen kørt ned i første sving og det sendte ham ned på en plads som nr. 21. "Det var noget værre noget. Sally i hans Super Cup bil kom med låste hjul og ALT for meget fart på, ned for enden af langsiden og valgte at bruge mig som stopklods. Jeg var endda nød til at bakke væk fra sporet for ikke at bliver kørt ned endnu en gang siger Michael Outzen". Michael kæmpede sig dog gennem det store felt med over 20 mand og sluttede som nr. 1.

I den netop overståede weekend skulle vi så køre på Ring Djursland. Det gik også rigtig fint med en Pole sat i første tidtagning, ca. 2 sek foran nr. 2. Første heat vandt Outzen mens han nåede at tage langt størstedelen af det 23 deltagende felt, med en omgang. Heat nummer 2 var knap så godt." Jeg fik en god start men da jeg kom om på langsiden opdagede jeg at jeg manglede 5' gear, så jeg måtte gå fra 4' til 6' gear. Efter 2 omgange mistede jeg så mit 6' gear. Så nu var der kun 4 gear tilbage. Det meste af langsiden foregik derfor i omdrejnings begrænseren. Dette gav dog lidt spænding mellem mig og den vilde 490hk Ford/BMW. Men på næst sidste omgang kunne jeg igen liste den i 5 gear og kunne så køre en fornuftig sejr hjem". Michael Outzen fører nu SSC mesterskabet hvor der kun mangler en afdeling.

"Vi har været væk fra 4 heat i mesterskabet så vi er godt tilfreds med at ligge nummer 1 i mesterskabet allerede på nuværende tidspunkt.

Bilen er omtrent så hurtig som de forreste i DTC med næsten den sammen vægt/effekt som de kører med, men dog uden at have de rigtige komponenter som gearkasse, bremser m.m.

Jeg håber meget på at kunne finde penge til at komme i DTC næste år. Det ville være en drøm for mig. Og jeg håber da jeg kan køre det første mesterskab hjem til Team Essex Invest. Det ville betyde meget for mig! I øvrigt mange tak til min mekaniker Leif Jakobsen og Team Essex Invest, afslutter Michael Outzen.

Outzen BMW Motorsport