Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Classic Car Meeting

Spitfirer på Djursland!

Classic Car
Meeting 

18/08/05 

Når Ring Djursland i weekenden lægger bane til årets Classic Car Meeting, vil mere end 100 historiske køretøjer kæmpe om placeringerne. Heriblandt to Spitfirer - og det er ikke Supermarine Spitfirer fra anden verdenskrig, men derimod to Triumph Spitfirer der er tale om!
 

Olav Hønholt og Claus Ebberfeld deltager i 65-klassen med hver deres Triumph Spitfire 4 som den første model der kom frem i 1964 hedder. Spitfiren var en af Triumph fabrikkens allerstørste succeser, og blev produceret helt frem til fabrikkens endeligt i 1981.
"Men en Spitfire kan da ikke bruges til race" - vil nogen nok mene, men "jo, det kan den faktisk" - fortæller Claus Ebberfeld.
Spitfiren er berømt og berygtet for sin lumske pendulbagaksel der har været årsag til mange ubehagelige overraskelser for Spitfire-kørere der kørte friskt til på landevejene. Men med den rigtige undervognsopsætning, kan Spitfire sagtens trimmes ind til gode køreegenskaber der passer fint på de små danske racerbaner. Ja, faktisk har Triumph Spitfirer deltaget på Le Mans til 24-timersløbet i 1964, hvor fabrikken tilmeldte et hold med 3 biler. Aller biler gennemførte og holdet vandt teamprisen!


Claus Ebberfeld.
(Foto: Motorsporten.dk)

"En hård undervogn, lav vægt på 690kg og en pålidelig motor der med det rigtige - og i øvrigt meget sjældne topstykke - kan tunes til 100hk er hemmeligheden bag Spitfirens succes" - udtaler Claus Ebberfeld - og han har noget at have det i, for han blev nummer 3 i 65-klassens Danmarksmesterskab i 2004. For som alle motorsportsinteresserede ved, er en hurtig bil ikke nok - den skal også være holdbar, og netop stabiliteten gjorde at Claus gennemførte alle løb i 2004 og sikrede flere point end mange af de hurtigere konkurrenter.

I år har vi dog ikke set Claus på banerne.
"2004-sæsonen sled hårdt på bilen, og i vinters påbegyndte jeg en motorrenovering som først nu er afsluttet" fortæller Claus, og fortsætter; "Det har været hårdt at stå på sidelinien mens konkurrenterne racede afsted i år, men det har været vigtigt for mig ved renoveringen af motoren, ikke bare at sikre mig 10 ekstra heste, men også at gøre arbejdet omhyggeligt så jeg ved at motoren holder. Pålideligheden er det vigtigste."

Men nu er bilen igen klar, og Classic Car Meeting er derfor årets første løb for Claus. Der er lagt op til spændende race, for ikke mindre end 27 biler er tilmeldt i 65-klassen, heraf 9 i division A2 som er den Spitfire'rne kører i.
Claus har store forventninger til weekenden: "Med min nye stærke motor forventer jeg klart at kunne køre fra John i Ford Anglia som jeg plejer at have mange gode dyster med, og derudover skal jeg naturligvis sætte Olav i den anden Spitfire til vægs".


Olav Hønholt.
(Foto: Motorsporten.dk)

Udover Spitfirer er der i A2-divisionen tilmeldt Austin Healey Sprite og MG Midget som de tætte konkurrenter, mens Spitfirerne får sværere ved at følge med Porsche 356 og Ginetta G4 som også er blandt bilerne i denne klasse.

Se den samlede deltagerliste på CCM.dk, og læs mere om Claus og Olavs Spitfirer på TriumphRacing.net og Hoenholt.com.

HMS
Jørgen Klitholm

Læs mere om:
  • 21/08/05 - Ring Djursland - Classic Car Meeting
  •