Den eneste mulighed, som findes, er den årlige testweekend, som starter sæsonen. Den fandt i år sted den 23.-24. april, og det var på basis af de tider og erfaringer, som teamene opnåede, at de forberedte sig til forgangne weekends 40 års Jubilæumsløb. Men ikke alt gik, som mange havde troet.
"Vi var hurtige i testkørslerne i foråret, så vi troede til at starte med, at vi havde tingene under kontrol, men det viste sig, at vi tog fejl," fortæller Jens Edman, Sverige, på sin hjemmeside.
Sammen med sin kollega hos Peugeot Sport Danmark, Martin Jensen, Albertslund, havde svenskeren været blandt de tre hurtigste under forårets test på Ring Djursland. Men i løbet af DTC-weekenden kom man slet ikke i nærheden af de tidligere tider. "Vi justerede bilens indstillinger efter hvert pas, og det blev bedre og bedre hele tiden. Men ikke tilstrækkeligt," konkluderede Jens Edman, der relativt set var en af de kørere, som gjorde det dårligt i forhold til forårets test.
Hans bedste omgangstid for hele weekenden var ni tiendedele af et sekund dårligere end det, han præsterede i foråret, men med en enkelt undtagelse - René Rasmussen, Frederikssund - satte alle kørere langsommere tider under løbsweekenden (træning, tidtagning, Super Pole, pre-finale og finale) end under testen.
Mange ting spiller ind, og derfor kan de være svært at sammenligne tiderne fra testdagen og løbsweekenden. Under en løbsweekend er der begrænsning på antallet af dæk, ligesom temperaturen trods den dårlige danske sommer er højere i starten af august end i slutningen af april. Samtidig var minimumsvægten for feltets forhjulstrukne biler blevet 10 kg lavere siden sidst.
Det er sådanne overvejelser, de deltagende teams står overfor, når de skal vurdere deres indsats. Men for nogen gik det virkelig i den rigtige retning.
"Vi havde under testen i foråret kørt gode tider, hvor vi var ca. 8/10 sek. efter den hurtigste kører," fortæller teamchef Kent Bo Steffensen, Volvo Motorsport Danmark. "Vi vidste, at vi havde fået en meget bedre motor og havde samtidig arbejdet meget på at lette bilen, så vi kunne komme ned på minimumsvægten."
Resultaterne udeblev da heller ikke. Jason Watt, Herlev, var kun en tiendedel fra sin bedste omgangstid fra forårets test, og blandt de kørere, som har været på Ring Djursland to gange i år, rykkede han fra en ellevte- til en syvendeplads. Men i toppen var alting uændret. Her var det begge gange Casper Elgaard, Århus, og Martin Jensen, der var hurtigst.
|
Testweekend |
Løbsweekend |
Forskel |
Rene Rasmussen |
53,074 |
52,818 |
+0,256 |
Jason Watt |
52,485 |
52,611 |
-0,126 |
Gunnar Kristensen |
53,017 |
53,263 |
-0,246 |
Henrik Lundgaard |
52,032 |
52,362 |
-0,330 |
Jan Magnussen |
51,943 |
52,336 |
-0,393 |
Jørgen Weinrich |
53,197 |
53,620 |
-0,423 |
Hans Hartmann |
53,052 |
53,489 |
-0,437 |
Jens Reno Møller |
52,389 |
52,836 |
-0,447 |
John Nielsen |
51,763 |
52,329 |
-0,566 |
Kim Lund Johansen |
52,679 |
53,262 |
-0,583 |
Martin Pedersen |
52,192 |
52,860 |
-0,668 |
Casper Elgaard |
51,544 |
52,213 |
-0,669 |
Martin Jensen |
51,600 |
52,285 |
-0,685 |
Philip Andersen |
52,219 |
52,957 |
-0,738 |
David Falch |
52,263 |
53,046 |
-0,783 |
Jens Edman |
51,760 |
52,667 |
-0,907 |
Mike Legarth |
52,575 |
53,768 |
-1,193 | Fotograf: Birger Vilén. Læs mere om: 07/08/05 - Ring Djursland - Danish Touringcar Challenge |