Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Ungarns GP - Teams preview - Bunden

Formel 1 
29/07/05 

Selv om C. Albers ikke blev belønnet med points, så kørte han i sin Minardi et imponerende løb efter Minardis sædvanlige standard.
 

Minardi køreren C. Albers var vel næsten den der imponerede mest i det tyske GP i søndags, hvis vi kigger på de nederste fem teams. Button scorede godt nok points for sin tredjeplads, men Minardi havde en bil godt med fremme. Jenson Button kørte sig til BARs bedste placering i denne sæson. Teamet er nu godt på vej frem, efter en skuffende første halvsæson. Sauber og Red Bull var med men imponerede vel egentligt ikke. Jordan skuffede. Det ungarske GP kan måske vise mere af samme slags fra de nederste fem. Banen er ikke særlig hurtig, og det er en fordel for de små og langsomme teams.

Red Bull:
Red Bull har annonceret at man igen vil lave kørerrokade. Dog ikke i Ungarn hvor C. Klien skal køre, men senere vil Liuzzi igen få chancen. Red Bull siger også at man endnu ikke har fastlagt hvem der skal være fastkører ved siden af DC næste år. Ellers må man gå ud fra Red Bull har forberedt sig til det ungarske GP. Teamets previews bærer præg af at være skrevet af en person med misforstået humor. Dog er det denne gang en forholdsvis korrekt beskrivelse af hvor kedeligt det ungarske GP som regel, der er dog undtagelser og en af den kan meget vel være i år. Måske Red Bull selv vil deltage i løjerne. I hvert fald var DC pænt med fremme i det tyske GP i en periode, men faldt lidt tilbage mod slut. Dog ikke længere end at det trods alt gav 2 points.

BAR:
Buttons tredjeplads på Hockenheim må have givet teamet et løft. En stor indikation på at man bevæger sig i den rigtige retning, bare en halv sæson for sent. Som de fleste af sine kollegaer, bryder Button sig ikke om banen. Det er svært at overhale, og så kan der være frygteligt varmt. Fysikken bliver virkelig sat på prøve her. Sato har glemt hvordan hans præstation var i det tyske, nu kommer det næste GP. Teamet vil selvfølgelig udnytte fremgangen som teamet oplever i øjeblikket. Der mangler dog stadig noget og især Honda folkene arbejder meget på at få gjort forskellen til de øverste i ranglisten mindre. Afgørende for succes i Ungarn, må absolut være en så god kvalifikation som mulig. Jo længere frem, jo bedre grundet de vanskelige overhalingsbetingelser på stedet.

Sauber:
Sauber havde det ikke nemt på Hockenheim, ligesom det heller ikke har været nemt ret mange steder. Tingene vil bare ikke gå Saubers vej i år. Et af de steder der måske er en chance, er i Ungarn. Men det kræver flere ting, lige som for stort set alle andre teams. Man er udmærket klar over de forhold man kan møde. En snæver bane, som er vanskelig at overhale på. Dertil kommer at banen de første dage er utrolig støvet. Sidst, men ikke mindst varmen. Der kan være uhyggelig varmt på stedet. Så i første omgang ser man på downforce og køling. Downforce ligesom i Monaco, og størst mulig køling. Et setup a la Monaco tilsat de seneste udviklede komponenter til max. downforce, er ligesom essensen i det Sauber vil arbejde med. Så kommer balancen i bilen af hensyn til dækslid på en bane med acceleration, deceleration og mange sving. De to kørere kan modsat de fleste andre godt li' banen, dog ikke at der faktisk ikke kan overhales. Der er dog en del forhåbning i teamet for et godt resultat som gerne skulle være lig med points.

Jordan:
Det tyske GP gav debut til Nicolas Kiesa som testkører hos teamet. Et job han forsætter foreløbig i de sidste europæiske GP. Den tidligere Formel 1 kører, Johnny Herbert, er ansat i teamet som en af teamets sportslige ledere. Karthikeyan kender kun banen fra tv og computerspil, men mener at han kender banens layout. Der skal dog nok noget mere til end bare lige nogle digitale sammensætninger. Monteiro har kørt her i Formel 3000 og glæder sig til at køre her som Formel 1 pilot. Som de fleste andre teams for længst har erfaret, så ved Jordan også at der skal køres med maksimum downforce, at der skal køres med større køling af bremser og motor og at man skal holde øje med dækkene.

Minardi:
Minardi tager for første gang i år tre biler med til den første frie træning. Teamets normale testkører, Chanoch Nissany, får ved denne lejlighed mulighed for at optræde som fredagskører også. Teamet har visse forhåbninger idet man i det tyske GP for første gang i denne sæson både kvalificerede sig bedre og sluttede bedre end Jordan - idet mindste med den ene af bilerne. Men i et team der ikke er vant til de store ting, er det her stort, og første skridt i den lange rejse i at komme fremad. Robert Doornbos er ved at lære teamet at kende, mens C. Albers tilsyneladende har fundet en god rytme han kan bygge videre på. Så måske at Jordan igen finder en Minardi foran.

Dons

Læs mere om:
  • 31/07/05 - Hungaroring - Formel 1 - FIA F1
  •