Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Go Kart

Karting-rookie søger udenlandske udfordringer

Go Kart 
17/07/05 

Sydvestjyske Betty Racing er et nyt kreativt motorsports-team inden for dansk karting, hvor en stor håndfuld unge knægte får mulighed at prøve kræfter med go karts i forskellige kubikklasser samt drage nytte af hinandens erfaringer.
 

Her er Bo Sørensen er i fuld gang med sin fjerde sæson i go kart, og prøver i 2005 kræfter med den internationale ICA Junior-klasse.


Bo Sørensen er rookie i ICA Junior, men har allerede hjemkørt flere podieplaceringer.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

- Bo har udvist et godt talent for at være både skarp og koncentreret på en motorbane, forklarer teamleder og mekaniker Erik Sørensen. - I 2004 blev han således nr. 2 i det danske mesterskab for Formel Junior samt treer i det jysk/fynske mesterskab (JFM). Formel Junior afvikles med en 85 ccm. motor på 8 HK. Der er derfor et pænt spring til ICA Junior, hvor motorstørrelsen er 100 ccm. med 20 HK.

Betty Racing udnytter de internationale specifikationer i ICA Junior til at stifte bekendtskab med de toneangivende karting-nationer i Vesteuropa. Første besøg gjaldt det tyske mesterskab, hvor en afdeling blev afviklet på Ralf Schumacher's kart-bane i Kerpen lidt syd for Köln.

- Lidt ærgerligt blev vi fanget lidt på det ene hjul med en speciel tysk mesterskabs-regel, forklarer Bo Sørensen. - Vi havde planlagt anvendelse af to forskellige motorfabrikater for at sammenligne omgangstiderne, men tyskerne hævede pegefingeren: ORDNUNG MUSS SEIN - NUR EIN MOTOR.


Mekaniker Paw Madsen (t.v.) og teamleder Erik Sørensen flankerer Bo Sørensen inden afgang til det belgiske mesterskab i Spa.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

Valget faldt på reservemotoren, som i første omgang manglede de øverste 2.000 omdrejninger. Dette handicappede Bo Sørensen i tidtagningen, og første startplacering blev derfor nr. 32 ud af 32.

- Jeg fik lejlighed til at lave mange overhalinger på den svære bane, fortsætter Bo Sørensen. - I første kvalifikationsheat kørte jeg således frem som nr. 14. Adgangen til finalen krævede et resultat i TOP TYVE i andet kvalifikationsheat, hvor jeg også startede som nr. 32. Her blev jeg desværre skubbet af banen, og samtidig knækkede trækkæden, hvilket forhindrede yderligere race i heatet.

I det efterfølgende opsamlingsheat var konkurrencen også tæt, hvor et lille puf fra en konkurrent spolerede Bo Sørensens finale-chancer.

- Alt i alt havde vi en frugtbar spionagetur til Kerpen, fortsætter Erik Sørensen. - De hurtigste omgangstider for Bo Sørensen var kun otte tiendedele langsommere end frontrunnerne på den 1.100 m. lange bane.

Næste udenlandske udfordring for Bo Sørensen gælder karting-banen ved den berømte Formel 1-motorbane Spa i Belgien.

- Det åbne belgiske mesterskab tiltrækker kørere fra både Frankrig, Tyskland og Holland, afslutter Erik Sørensen. - Det bliver derfor en spændende udfordring for Betty Racing at stifte bekendtskab med karting-banen i Spa.

2005-sæsonen foretager Betty Racing i samarbejde med: Birel, Peugeot, Peltor, Nørrevold Auto, Q8 Oils, Atteno og Vestjysk Autodele.

Åge Kirketerp Jensen

Læs mere om:
  • Bo Sørensen
  • Betty Racing
  •