Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Englands GP - Set og sket - Bunden

Formel 1 
11/07/05 

Blandt de nederste fem skete der for så ikke noget ud over det forventede. Det forventede var at BAR skulle have points, og det fik de, men er det nok?
 

De nederste fem gjorde for så vidt ikke meget væsen af sig med en undtagelse, nemlig BAR, som fik points som de også skulle, men det var en oplevelse på godt og ondt. De andre teams skuffede, og det var Red Bull og Sauber der skuffede. Til gengæld var det imponerende at kun en enkelt bil udgik - hele feltet taget i betragtning.

Red Bull - 22 points:
Red Bull er havnet i en negativ stime. Nu er der kørt tre løb uden point. Det var nok ikke lige det teamet havde forventet for i hvert fald to løb siden. Men døden skal have en årsag, og det har den også her. Begge kørere klagede over at bilerne for det første var temmelig vanskelige at styre - årsag her: dårlig balance - dernæst indrømmede teamets tekniske direktør, Günther Steiner, at teamet havde truffet et forkert dækvalg. DC havde problemer med overstyring, et problem der blev delvist løst i forbindelse med pitstop. Og pludselig kørte bilen perfekt i nogle omgange, hvorefter den blev vanskeligere igen. Klien havde lignende problemer, men kunne ikke helt forklare hvordan det hang sammen. Steiner er lidt sur over teamets præstationer, og siger at der nu skal arbejdes på en lidt anden måde frem mod de næste GP'er.

Sauber - 13 points:
Massa beviste igen at han var bedre end JV. JV kunne måske have gjort en bedre figur, hvis ikke det var fordi at han klokkede i det ved det første pitstop. Han blev distraheret og fik sat bilen i gang for tidligt, og måtte stoppe igen for at mekanikeren kunne få sin fod fri af bilen. JV var efter løbet henne hos mekanikeren for at beklage og sige undskyld. Mekanikeren har en øm fod i et par dage, men fejler ellers intet. Massa kørte sig stille og roligt op til tiendepladsen efter at han kikset starten næsten totalt. JV var inden sit første pitstop tæt på pointene og Peter Sauber havde håbet at han kunne blive der og måske endda forbedre sit resultat, men med det tempo som de kørte med foran var det umuligt. Peter Sauber konstaterede nøgternt at der var ikke så meget at gøre. Til gengæld kunne han måske fryde sig lidt over at Massa kørte fra begge Williams bilerne og at JV også havde muligheden. Fællesnævneren i den sag er BMW.

Jordan - 11 points:
Jordan holder sig foran BAR endnu, men det er sandelig ikke deres egen skyld. Teamets statistik med en god holdbarhed har indtaget en nedadgående kurve. Igen måtte Karthikeyan udgå. Denne gang med elektriske problemer i bilerne. Faktisk var han den eneste som ikke fuldførte. Monteiro gjorde det han kunne og var foran Minardierne da løbet blev flaget af. Han forbedrede da også sin egen faktisk imponerende rekord. Nu har Monteiro kørt 11 løb og har fuldført dem alle. Det bliver ikke nemt at være rookie fremover. Teamet har stadig meget at arbejde med. Noget af arbejdet vil være at teste den nye EJ15B hvilket sker på Paul Ricard torsdag og fredag.

BAR - 9 points:
BAR fik igen points, som er hårdt savnet. Jenson Button kunne desværre ikke udnytte sin startplacering, men fik alligevel points kørt hjem takket være femtepladsen. Han kunne dog glæde sig over at han kunne holde Ferrarierne bag sig. Men de forankørende, dem var der ikke noget at gøre ved erkendte han efter løbet. Sato klokkede idet. Undervejs til startgridden kom han ved et uheld til at trykke på en forkert knap. Og så døde motoren. Resultatet var at han måtte skubbes i pit. Der valgte man at ændre hans taktik, og tankede derfor bilen helt op. Han havde tabte sammenlagt to omgange til vinderen, bl.a. pga. sit kiks. Men fire points til teamet, som nu har overhalet Minardi og er lige efter Jordan. Med lidt held kan teamet kalde Tysklands GP for "Next stop Sauber". Der skal kun fem points til for at overhale Sauber såfremt de ingen points får på Hockenheim. Men inden Hockenheim, tester BAR på Jerez i tre dage i den kommende uge.

Minardi - 7 points:
Minardi fuldførte med begge biler i mål. Det var dog lige ved at Friesacher ikke var kommet i mål. Temperaturen i gearkassen på hans bil steg til kritiske højder, men nåede heldigvis ikke højere. Men ingeniørerne havde travlt med at følge telemetrien løbet igennem. Albers misforstod med egne ord noget i starten og kom ikke så godt af sted som han gerne ville. Derved mistede han sin placering til Monteiro. Han kunne dog følge ham et lille stykke tid, men derefter var der ikke noget at gøre. Resultat: Minardi sluttede igen som de sidste, men med to biler i mål denne gang.

Dons

Læs mere om:
  • 10/07/05 - Silverstone - Formel 1 - FIA F1
  •