Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Englands GP - Teams preview - Top 5

Formel 1 
07/07/05 

Nu er forholdene tilsyneladende normaliseret igen, og tak for det. Sidste år var det engelske GP et af bedste løb, vil det gentage sig igen?
 

Oven på det franske GP som modsat sidste år, var i den kedelige del af skalaen efter undertegnedes mening, kommer vi nu til det engelske. Det engelske GP plejer som regel at være en af de mere underholdende. Men med kun en uge imellem det franske og engelske GP, er det begrænset hvad teamene har kunnet udrette. Kun udvikling lavet på forhånd, kan finde plads. Det er dog nok små ændringer der har fundet vej til bilerne, og så er Silverstone jo en bane hvor der er testet og bliver testet meget på. Men det gør det faktisk ikke nemmere at lave et setup. Banens karakteristik gør den vanskelig at ramme. Lange stræk, kombineret med både hurtige og langsomme sving, gør det vanskeligt at lave et setup der rammer bare lige i skabet. Og så er der lige vejret at tage hensyn til også. Det kan variere rigtig meget.

Renault:
Spørger man Alonso om det engelske GP, får man et svar lydende at det er et vanskeligt GP. Setuppet skal bare være i orden og dertil kommer vejret. Det kan være sol, regn og blæsende. Silverstone er en gammel flyveplads, så vinden kan være en meget drilsk faktor i forhold til det aerodynamiske setup. Fisichella har et lignende forhold til banen. Begge glæder sig dog til de udfordringer der ligger i at få bilen til at fungere rigtig. Og den skal den, for McLaren har store ambitioner om at tage sejren lige her. Men mon ikke at Renault har gjort deres hjemmearbejde ordentligt? Tilsyneladende er ingen hos Renault i tvivl om at der ligger endnu en sejr og venter forude. Det vil være en kærkommen gave til Renault der har motorfabrikken i Frankrig og bil- og udviklingsafdelingen placeret i Enstone. Så på en måde to hjemme GP'er i træk for Renault, der også i England får mange af deres ansatte på tilskuerpladserne.

McLaren:
1½ times kørsel fra Silverstone, ligger M.T.C. i Woking. Herfra udgår der mange befalinger. Et af dem i øjeblikket er at vinde det engelske GP. Og hvorfor ikke? McLaren har to kørere der kan gøre det. McLaren har i øjeblikket også en bil der kan gøre det. Men det er testkøreren Pedro de la Rosa der faktisk fortæller hvordan det skal gøres. Han fortæller nemlig, at aerodynamik er et af nøgleelementer på Silverstone. Derudover skal det kombineres med stabilitet ved høj fart og et godt greb i de langsomme dele af banen. Sådan vinder man det engelske GP. Nå ja, så skal man også have hastigheden med hele vejen. Men med det tempo McLaren MP4-20 efterhånden lægger for dagen, så er det absolut muligt. McLaren har for længst testet de ting de vil anvende på bilen, samt at dækudvælgelsen så godt som er foretaget. Der mangler dog lige testen fredag der endelig afgør tingene specifikt. Kørerne er klar. Raikkonen er især vild med Copse og Becketts-Chapel sektionerne. Montoya er mere til Stowe, Vale og Club hvor han nyder at overhale konkurrenterne. Jo der er en helt fin stemning i hele teamet. Lad os se om det holder søndag eftermiddag.

Ferrari:
Ferrari har testet i denne uge på Monza og Fiorano. Især Luca Badoer har haft travlt. Der er brugt rigtig mange dæk, idet Bridgestone har et kæmpe testarbejde kørende. Desuden mangler Ferrari stadig at få bilen gjort endnu bedre. De kan hænge på men der mangler en del endnu. Shell har begået en ny gearolie. En olie der skulle have et større spillerum rent temperaturmæssigt. Ligeledes vil brændstoffet også har nogle ændringer. Igen er der satset på at gøre brændstoffet mere allround til forskellige forhold. Blandingen af komponenterne er for så vidt stadig den samme, men med et større spillerum indbygget. Kørerne kan næsten ikke undgå at kende banen. Både fra tests men også fra en efterhånden lang karriere for begges vedkommende. M. Schumacher har vundet her flere gange. En af de mest bemærkelsesværdige var da han vandt ved at køre over målstregen i pitlane. En meget omdiskuteret sejr, men den tæller.

Toyota:
Toyota forsætter med at score points, men det bliver ikke til så mange som tidligere på sæsonen. Podieplaceringerne er tilsyneladende væk, så hvis Trulli skal bevare sin foreløbige 4. plads, skal han snart på podiet igen. R. Schumacher er sådan en lidt underlig størrelse. Han kommer bagfra og laver nogle få point hver gang. Faktisk er han kun 9 points efter Trulli. Trulli kan godt, men bilen kan ikke altid leve op til hans kørsel - og forventninger. R. Schumacher er en mere svingende størrelse. Ingeniørerne er fuldt ud klar over at banen kræver en masse kompromisser. Men hvilken kombination skal vælges? Kørerne og ingeniørerne får travlt fredag med at ramme det rigtige. Alligevel tror man hos Toyota på et godt resultat. Meen, der er andre spillere ved bordet.

Williams:
Williams har ikke imponeret ret meget i år. Det går ligesom stille og roligt baglæns nu, det var meget tydeligt i Frankrig. Nu gælder det hjemmebanen, så der skal helt andre takter frem. Williams har forberedt sig på forhånd, og vil i forhold til det franske GP, have yderligere forbedringer på bilen. Det gav ikke resultat med forbedringer på bilen i Frankrig, vil det gå ligesådan her? Én ting der måske ikke er en forbedring, men i hvert fald en hjælp, er nye motorer. De gamle og slidte fra Frankrig bliver skiftet ud til det engelske GP. Men det er ikke nok. Bilen skal også forbedres yderligere, og det håber man på hos Williams vil ske på Silverstone. Kørerne håber det bedste, og når bilen kan, kan de også. Det har vi set i den første del af sæsonen. Nu skal Webber bare lige lære at starte ordentligt, det har knebet ganske gevaldigt med.

Dons

Læs mere om:
  • 10/07/05 - Silverstone - Formel 1 - FIA F1
  •