Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Canadas GP - Set og sket - Top 5

Formel 1 
15/06/05 

Eneste ændringer i pointstillingen i toppen er at Toyota og Williams nu er á point, men trues nu bagfra af Ferrari som kun er 2 points efter.
 

Tre teams er meget tæt på hinanden i pointstillingen. Toyota, Williams og Ferrari er kun 2 points fra hinanden. McLaren kunne være rykket yderligere fra, hvis ikke det var fordi Montoya kørte "over" for rødt.

Renault - 76 points:
Renault fører stadig med et forspring på 16 points til McLaren, men afstanden kunne faktisk have været mindre hvis ikke det var fordi Montoya skulle skynde sig ud på banen og overså et rødt stopskilt. De to Renault'er lagde ellers godt fra land og var længe i front, indtil uheldene regnede ned over kørerne, først Fisichella, siden Alonso. Grunden til at Fisichella udgik, var at hydraulikken svigtede i bilen. Det betød at han fik problemer med gearkassen og for ikke at skade de mekaniske dele yderligere, trak teamet ham ud af racet. Alonso sørgede selv for at udgå, idet han ramte den utaknemmelige mur der omgiver banen. Det ødelagde affjedringen på bilen, og så var det slut for hans vedkommende. Briatore udtrykker nok skuffelsen bedst, idet han siger alt har fungeret fint hele weekenden lige indtil midt i løbet. Det vil man huske på, og så komme videre derfra.

McLaren - 63 points:
Montoya kunne have vundet det canadiske GP, men sørgede selv for at det ikke skete. En udkørsel fra pittet mens der er rødt lys, straffes med diskvalifikation. I stedet overtog Kimi Raikkonen det øverste trin på sejrspodiet, men helt problemfrit var det ikke. Undervejs i løbet fik han problemer med styringen af bilen, som forårsagede at under ligeud kørsel, trak bilen til venstre. Dette måtte han kompensere for resten af løbet, men han kørte vel egentligt fuld fortjent sejren hjem. Montoya beklagede selvfølgeligt at han havde været for ivrig da han kørte ud, og det er noget at han helst vil glemme hurtigst muligt. Reaktionen fra teamet er derfor til at forudse. Glæde og skuffelse. Man kunne have nået meget mere, men må nøjes med de 10 points som Raikkonen kørte hjem. Ron Dennis har efterfølgende udtalt at han mener at en udelukkelse er for hård en straf, og at Montoya kun skulle have haft en drive through straf. Men hvad er det nu lige at reglementet siger om det? Desuden prøvede Montoya også at overhale bagved safety car'en, og det er også ulovligt i Formel 1, men det er nok et levn fra Champ Car tiden, hvor det er lovligt under visse omstændigheder.

Toyota - 47 points:
Toyota klarede det nogenlunde hæderligt. Ralf Schumacher fik points for sjettepladsen, mens Trulli måtte udgå da bremsen på højre forhjul absolut ikke ville være med mere. I støv og skidt måtte han udgå da bremsen kollapsede. Trulli sagde efter løbet, at bilen havde fungeret fint hele vejen indtil uheldet med bremsen indtraf, og at der ikke var noget at bemærke på bilen. Ralf Schumacher kørte sig vel egentligt stille og roligt op bl.a. ved hjælp af at flere af de forankørende udgik af forskellige årsager. Ikke nogen prangende indsats fra hans side, men alligevel i pointene. Det viste sig efter løbet at teamet siden midtvejs i løbet ikke havde telemetri kontakt til Trullis bil, og derfor ikke kunne aflæse om der var noget galt. Trulli udgik på omgang 62. Teamet kan dog være glade for at fremgangen forsat er i gang. Man holder med nød og næppe en delt tredjeplads med Williams. Det var der ikke mange tegn på i teamets første sæsoner i Formel 1.

Williams - 47 points:
Williams fik igen gode point til regnskabet, men det kunne måske have været endnu bedre. Nick Heidfeld udgik med en meget varm motor. Han havde ellers adskillige gange over radioen fået at vide at han skulle passe på. Straffen kom på omgang 43. Han kunne faktisk have nået en placering lige omkring podiet, men den gik ikke. Webber viste igen at starter ikke lige er hans livret. Men trods tilbagefaldet ved starten, fik Mark Webber alligevel hentet 4 points hjem til teamet. Mario Theissen fortalte efter løbet at temperaturen havde været højere end forventet, og begge kørere havde fået at vide at de skulle sørge for køling til motorerne. Nick Heidfeld slipstreamede desværre for meget, så hans motor brændte sammen. Det var nok ikke lige hvad teamet havde forventet. Udsigten til flere points var synlig, men den gik ikke denne gang.

Ferrari - 45 points:
Bedste resultat for Ferrari i år. Med en anden- og en tredjeplads til henholdsvis M. Schumacher og Barrichello fik Ferrari det bedste resultat hidtil i år. M. Schumacher missede starten, og årsagen kom frem efter løbet. Ingen grip, det er ellers meget sjældent at det kikser for verdensmesteren, men det skete i Canada. Han fik dog på næsten vanlig vis kørt sig frem til andenpladsen, takket være nogle udgåede biler, men også et godt tempo. Han var ved at hente Raikkonen til sidst, men mere blev det ikke til. Barrichello derimod gjorde det fremragende. Han startede pga. motorskifte fra pitlane, og sluttede løbet på tredjepladsen. Han lignede da også en der næsten havde vundet. Ross Brawn er dog lidt nede på jorden, idet han efter løbet udtalte at bilen var god, i god balance osv. men ikke exceptionel god. Realistisk udtalt af Ross Brawn. Der mangler noget forsatte han, men det må vi arbejde videre med. Men nu begynder det at ligne noget, så Ferrari skal ikke afskrives. Til det amerikanske GP kommer der enkelte nye dele frem, så man håber på noget endnu bedre på Indianapolis Speedway.

Dons

Læs mere om:
  • 12/06/05 - Gilles Villeneuve - Formel 1 - FIA F1
  •