Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Danish Touringcar Challenge

En våd omgang

Danish
Touringcar
Challenge 

15/06/05 

Årets tredje afdeling af DTC skulle vise sig at blive en stor pose med blandede bolcher, både dem der smager rigtig skidt, og selvfølgelig også de rigtigt gode.
 

Inden tredje afdeling var der sket meget hos Volvo Motorsport på Nordfyn, den nye og længe ventede motor kom i mandags, raceren har været en tur hos støddæmperspecialisterne ved öhlins i Sverige ligesom bilen har fået det helt store eftersyn siden sidste løbs uheldige afslutning.


(Foto: Volvo Motorsport Danmark)

Lørdagens træning var derfor ventet med spænding, men desværre skulle en fejl i bilens differentiale vise sig at drille en del. Fejlen blev dog rettet inden tidtagningen, her skulle det så vise sig, at både vejr og afvikling skulle komme til at spille en stor rolle. Meget mørke skyer hang tungt over Jyllands Ringen, og knapt var der givet grønt lys til DTC feltet, førend der blev åbnet for sluserne. Et hurtigt skift til regndæk, og lidt småjusteringer i set-uppet gjorde, at vi ret hurtigt placerede os ind som nummer ti, hvorfor vi valgte at køre ind i pitten igen, da regnen bare blev værre og værre. Og stort set samtidig valgte løbsledelsen at afbryde tidtagningen, da der stod op til 30 centimeter vand visse steder på banen.

Halvanden time senere genoptog man tidtagningen og fik kørt de sidste ti minutter. Her kom et af de virkeligt sure bolcher op af posen. En uheldig udskridning sendte Jason Watt op over en curb med et hullet bundkar som resultat. Og vi kan godt skrive under på, at mange liter olie ud på en brandvarm udstødning udvikler en del røg (meget.), hvorfor banens officials straks kom til stedet med ildslukkerudstyr mm. Et slukøret team kunne bare står og se til velvidende, at det her højst sandsynligvis betød en defekt motor.


(Foto: Volvo Motorsport Danmark)

En ukuelig optimisme og gåpåmod hos teamets mekanikere gjorde, at straks bilen kom retur til pitten, fik man besigtiget skaderne, og kunne på bilens datalog-system konstatere, at heldet alligevel var med os. Jason havde fået stoppet motoren i tide, og en ødelagt motor samt en regning på flere hundrede tusinde var undgået. Bundkarret blev repareret midlertidigt i løbet af aftenen og natten, så bilen stod klar søndag morgen, inden de mange VIP gæster mødte op.

I Super Polen blev det til en ottende bedste tid, ikke helt tilfredsstillende, da vi døjede en del med understyring. Så til eftermiddagens Pre-finale valgte teamet og Jason at lave en radikal ændring på bilen. Dette skulle vise sig at være en god beslutning for i Pre-finalen avancerede Jason Watt yderligere en position op i feltet og sluttede som syver lige efter Casper Elgaard og Martin Jensen.

Jason Watt og teamets raceengineer tog en beslutning til endnu en ændring i set-uppet til finalen, men som Jason udtrykte det: "At jeg så lige fik et par "gode" ideer efter prefinalen, det var måske knap så godt - for i hvert fald fik vi pillet lidt for meget ved nogle ting inden finalen, og jeg kæmpede hele finalen med en meget understyrende bil. Men vi fandt nogle guldæg, som vi glæder os rigtig meget til at prøve af i næste løb om to uger," sagde en glad og tilfreds Jason, som nu igen lugter en podieplacering i den resterende løbskalender.


(Foto: Volvo Motorsport Danmark)

Understyringen til trods avancerede Jason Watt op som femmer på de første omgange med Peugeots fabrikskører Martin Jensen lige i bagkofangeren. Her måtte Martin dog sande, at Volvo/Watt kombinationen absolut ikke er sådan at bide skeer med (om end han "bed lidt" i bagkofangeren flere gange) for hele heatet igennem kunne Jason Watt se Jensens navneskilt i bakspejlet. Men med de mange års erfaring i bagagen holdt Jason Watt Martin bag sig, og således sluttede finalen med en flot femte plads efter en særdeles spændende kamp med Martin Jensen.


(Foto: Volvo Motorsport Danmark)

Det blev til en skiftende weekend, hvor vi det ene øjeblik troede, at nu var det hele slut, druknet i regn og motorolie, hvorefter det næste øjeblik viste en velkørende Volvo S60 med Jason Watt bag rattet med to flotte placeringer som nummer syv og fem i det 24 bilers store felt.

Næste løb bliver en spændende og ny oplevelse for alle DTC kørere, da det er en helt ny bane, som DTC serien ikke tidligere har gæstet, nemlig på den nye Sturup Raceway, lige på den anden side af Øresund.

Vi glæder os meget til at prøve kræfter med en ny og spændende bane, ligesom vi glæder os til at se publikum møde talstærkt op, nu vi "endelig" har fået en, næsten, dansk bane lige ved København.

Næste løb:
Copenhagen Raceway - 25.-26. juni 2005 - Sturup Raceway.

Volvo Motorsport Danmark

Læs mere om:
  • 12/06/05 - Jyllandsringen - Danish Touringcar Challenge
  •