Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Le Mans

Le Mans: Audi R8 på svær opgave

Le Mans 
14/06/05 

Le MansSelv om ingen Le Mans-bil har været mere succesrig end Audi R8, skal der hives nogle ekstra kaniner op af hatten, hvis den legendariske racer skal vinde det klassiske 24-timers-løb i den kommende weekend.
 

Løbsledelsen ACO har nemlig i år indført et regelsæt, der sætter en alvorlig begrænsning på R8'erens muligheder og dermed også danske Tom Kristensens chancer for en enestående syvende triumf.

"ACO har klart meldt ud, at der mangler friske heste i løbet, så for at lokke nye konstruktioner til, får alle biler på et år og derover lagt 50 kilo ekstra ind i 2005! Desuden bliver vores luftindsugning gjort mindre, hvilket tapper 30 hestekræfter af vores motor," oplyser Tom Kristensen. "Til testen på Le Mans i sidste uge så vi resultatet. Vores R8 var fire sekunder langsommere pr. omgang i forhold til 2004, og vores topfart er røget fra 321 km ned til 309 km/t. Det betyder, at vi på langsiderne nu ikke en gang er så hurtige som de bedste biler i GT1-klassen. Vi kan derfor kun overhale dem under nedbremsninger til sving, hvor vi på trods af regelændringerne stadig har en fordel i vægt. Til gengæld vil dette nye køremønster belaste vores materiel betragteligt, ligesom risikoen for misforståelser med normalt langsommere biler er øget markant. Vi får et meget svært løb," forudsiger Tom Kristensen.


Der skal arbejdes hårdt, for at få en mere
(Foto: Audi Motorsport)

Under testen var de franske 2005-Pescarolo'er mellem seks og syv sekunder hurtigere pr. omgang, hvilket målt over 24 timer svarer til en fordel på næsten tre kvarter. Alligevel tror den forsvarende mester på, at det kan lade sig gøre at vinde Le Mans igen:"Vores Audi vil måske nok være markant langsommere pr. omgang, men i et 24-timers-løb spiller mange andre faktorer ind. Siden debuten i 2000 har ingen R8 haft motorproblemer, så vores holdbarhed er dokumenteret. Det samme er bilens berømte benzinforbrug, der formentlig kan hente noget af det tabte hjem på færre pitstop. Recepten er derfor klar, vi skal køre koncentreret og må under ingen omstændigheder miste tid, fordi vi kører af banen eller kommer i nærkontakt med andre konkurrenter," slår Kristensen fast.

Danskeren stiller i år op for amerikanske Champion Racing, med hvem han i marts vandt 12-timers-løbet på Sebring - der i parentes bemærket blev kørt efter normale regler. Medkørere bliver ligesom ved den lejlighed finske JJ Lehto og tyske Marco Werner. Champion stiller desuden med en anden Audi, der får Allan McNish, Emanuele Pirro og Frank Biela som chauffører. Endelig deltager det franske Oreca-team med en Audi R8, der udelukkende har nationale kørere med.


Tom Kristensen under sidste års løb. Moden til museum?
(Foto: Audi Motorsport)

Efter dette års Le Mans køres R8-modellen på museum. En Audi R10 er under udvikling med henblik på et helt nyt reglement, der træder i kraft til næste år.

Audi
Ulla T. Ritter


Læs mere om:
  • 19/06/05 - Le Mans - Le Mans
  •