Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Le Mans

Le Mans GT1 preview

Le Mans 
13/06/05 

Le MansTo Aston Martin'er imod Corvetter, det er scenariet de fleste ser i GT1 klassen under årets Le Mans, men der er altså også 4 Ferrari 550'er og en enkelt Ferrari 575 der vil blande sig i den strid. Der var oprindeligt også udtaget en Saleen, men teamet trak deres bil ud af klassen inden testdagen.
 

I år er også i GT1 klassen steppet imellem to reglementer og derfor skal Ferrari 550 maranello'erne køre med 35 kg ekstra ballast, men det betyde og ikke at de på forhånd er sat af feltet.

Cirtek Motorsport og deres Ferrari 550 Maranello satte tiden 3:53.635 under testdagen, hvilket gjorde dem til feltets 3. hurtigste bil. Bilen skal køres af Christophe Bouchut, Nikolaj Fomenko og Alexei Vasiliev, tiden blebv sat af Christophe Bouchut, hvorimod hans medkørere forventes at køre bemærkelsesværdig langsommere. Vasiliev kørte under testdagen 4:03 og Fomenko kørte 4:14, så selvom en mand er hurtig bliver det hele altså sat til hvis de andre ikke finder speeden inden på lørdag.

Bilen jeg glæder mig mest til at ser er helt sikkert Aston Martin Racings Aston Martin DBR9, hvor den ene bil køres af Peter Kox, Pedro Lamy og Tomas Enge den anden køres af David Brabham, Darren Turner og Stephane Sarrazin, og de to biler var tilmed suverænt de hurtigste under testdagen, med tiderne 3:50.033 og 3:50.539, og ingen var i nærheden af de tider, og der summes i krogene om vi ikke har set potentialet i den bil, flere hævder at den på en optimal omgang kan komme ned i 3:48 tiderr på Le mans, spørgsmålet er om vi får det at se på le Mans i år ?

Efter Aston Martin skal vi helt sikkert nævne Corvette Racing og deres to nye Corvette C6.R, hvor den ene bil køres af Ron Fellows, Johnny O'Connell og Max Papis, den anden bil køres af Oliver Gavin, Olivier Beretta og Danske Jan Magnussen. Corvette gjorde sig ikke synderligt positivt bemærket under testdagen. Bilene kørte henholdsvis 3:56.174 og 3:54.183, og så mangler de tilmed 10 km/t i speedtrap'en hvor Aston Martin kørte 301 km/t lå Corvetten på ca. 290 km/t, hvilket bare ikke er godt nok. Spørgsmålet er nu hvad GM har i ærmet? Sandbagges der eller er bilen bare ikke bedre?

Jeg tror bestemt at bilen er bedre end den viste under testdagen, men at de gule forsøgte at holde sig inden for tidsrammen som blev sat af ACO, med en GT1 omgang ikke måtte komme under 3:55. Ingen har set sanktioner på den tidsramme endnu

De sidste tre ferrarier i feltet kommer fra Larbre Competition og BMS Scuderia Italia og de lå under testdage på tider imellem 3:55 og 3:58 hvilket placere dem der hvor vi lige præcis ikke kan regne dem som værende tab af feltet, og der må disse om medregnes som dark horses.

Derimod kan godt regne med at JMB Racing og deres Ferrari 575, og kørt af Stephane Daoudi, Jean-Rene de Fournoux og en endnu ikke offentliggjort køre ikke vil få den store indflydelse på klassen. Teamet kørte tiden 4:04.435 under testdagen, og er dermed den suverænt langsomste GT1 bil.

Det stores spørgsmål er nu hvem vinder så GT1 klassen? og mit gæt er at det gør Aston Martin. Både Aston Martin og Corvette er nye biler, men det ser lige nu ud til at Aston Martin er hurtigere end corvette, men kampen imellem de to kan blive hård og ubarmhjertig, og det er så her at en af Ferrari 550'erne har en chance for at trække det længste strå, men udefra set bliver det kampen imellem Europa og USA om GT tronen.


Læs mere om:
  • 19/06/05 - Le Mans - Le Mans
  •