Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Le Mans

En omgang på Le Mans banen

Le Mans 
15/06/05 

Le Mans- med Jan Magnussen i en Corvette C6-R
Jan Magnussen giver en guidet tur rundt på Le Mans banen, hvor han næste weekend skal deltage i 24-timers løbet i en Chevrolet Corvette C6-R.
 

Efter start/mål langsiden når jeg i min Corvette C6-R op i femte gear igennem første sving inden der bremses og geares ned til tredje gear i første venstre-højre kombination før Dunlop broen.
Her skal man passe på ikke at blokere inderste venstre forhjul, men ellers er det meget straight forward, ligesom den "nye" svingkombination der følger efter Dunlop. Her skal man også passe på ikke at blokere inderste venstre forhjul, når man bremser til venstresvinget i bunden.

Ved det efterfølgende højre sving bliver bagenden meget let i udgangen af svinget, da man kommer op over en top, så her kan man godt få overstyring. Herefter går man ned i tredje gear til Tertre Rouge, der svinger til højre ind på den første del af Mulsanne langsiden. Svinget her er super vigtigt, da den fart man bærer med ud på langsiden betyder meget for din topfart for enden af langsiden, men man skal være opmærksom på, at jo mere man satser gennem Tertre Rouge, jo mere kan man også tabe, hvis det ikke lykkes...

Første chikane køres også i tredje gear. Det er sådan en chikane, hvor man også kan køre i anden gear, men man kæmper for at få bid i baghjulene ud af chikanen og bilen bliver for urolig, hvis man kører i anden gear, så derfor tager man den i lavere omdrejninger i tredje gear. Udgangsfarten er vigtig for den efterfølgende langside, der fører ned til anden chikane. Anden chikane tages som første chikane, hvor udgangsfarten igen er vigtig.

Efter tredje langside bremser man hårdt ned til Mulsanne hårnålen. Nedbremsningen her er meget vigtig, da banen er meget ujævn under nedbremsningen og bremser man 2 meter for sent, så føles det som om, man har bremset 20 meter for sent! Hårnålen tages i anden gear og udgangen er igen supervigtig. Der er meget gummi i banen ud af svinget, da mange laver hjulspin og man vil gerne på gassen så tidligt som muligt, men skal passe på ikke at få for meget hjulspin.
Farten er igen vigtig ned mod Indianapolis. Her er man igen i sjette gear, men går lige et gear ned igennem kink'et inden man bremser hårdt ned til Indianapolis. Svinget er oplagt og det er meget let at komme til at køre for stærkt ind i svinget, men så får man problemer i udgangen af svinget og kommer op over curben. Udgangsfarten er ikke så vigtig her, da der er et meget kort stykke ned til banens langsomste sving, Arnage, der tages i anden gear. Man får let hjulspin ud af Arnage, men skal også her sørge for god udgangsfart til langsiden mod Porsche kurverne.

Porsche kurverne er klart banens sjoveste og mest udfordrende del - sammen med kinket inden Indianapolis. Alt afhængig af hvor meget bid der er i Porsche kurverne, så går man fra sjette gear ned til femte eller fjerde ind i første del af Porsche kurverne. Bilen balanceres på gassen gennem Porsche kurverne og det er vigtigt at få placeret sig rigtigt til sving kombinationen. Man kan ikke se meget gennem andet sving, da autoværnet står tæt på banekanten. Man bruger ikke bremsen for meget, da det gør bagenden for urolig og ind i sidste del lader man farten løbe af bilen og da venstredelen ved gokart banen har forkert camber, får man understyring ind i svinget og overstyring ud.

Så går det ned mod Ford Chikanen, som er en åndssvag afslutning på en fed omgang. En rigtig rytmedræber. Farten igennem Ford Chikanen er afhængig af, hvor meget man tør køre på curbs. Det er en god regel i et 24 timers løb ikke at køre på curbs, da det er hårdt for bilen og det øger risikoen for punkteringer, da man samler de mange skarpe småsten op. Så går det op mod start/mål og i gang med endnu en omgang.


Læs mere om:
  • 19/06/05 - Le Mans - Le Mans
  •